ingezonden brief
In het nieuwe Wegencategoriseringsplan wordt de Kortenhoefsedijk aangemerkt als een gebiedsontsluitingsweg met een snelheidslimiet van 50 km (GOW 50), terwijl het Noorder- en Zuidereinde worden aangemerkt resp. als gebiedsontsluitingsweg (GOW 30) en als erftoegangsweg (ETW 30) beiden met een snelheidslimiet van 30 km. De Kortenhoefsedijk is tot op heden aangemerkt als een erftoegangsweg (ETW50).
Nu ontgaat mij de logica van de wijziging in categorisering van de Kortenhoefsedijk.
Als de Kortenhoefsedijk wordt aangewezen als een GOW50 dan voldoet deze bij lange na niet aan de veilige inrichtingseisen bij dit type weg zoals deze op pagina 11 van het wegencategoriseringsplan staan aangegeven, t.w.:
- fietsers niet op de hoofdrijbaan;
- aparte voetgangersvoorziening;
- parkeren in vakken.
Op het Noorder- en Zuidereinde zijn echter wel vrijliggende fietspaden en zijn er trottoirs voor de voetgangers. Op de Kortenhoefsedijk zijn geen vrijliggende fietspaden en geen of nauwelijks trottoirs voor voetgangers. Op de weg zijn wel fietsgedeelten gemarkeerd middels onderbroken stroken, doch de weg is zo smal dat de auto’s niet anders kunnen dan over het fietsgedeelte te rijden. Hier is dus sprake van schijnveiligheid.
Voorts is de Kortenhoefsedijk op veel plekken veel smaller dan het Noorder- en Zuidereinde zeker als we het fietsgedeelte daarvan aftrekken. Elke dag ontstaan er levensgevaarlijke situaties met name op schooldagen als kinderen uit de ons omliggende dorpen op de Kortenhoefsedijk fietsen.
Het is daarom voor mij onbegrijpelijk dat de Kortenhoefsedijk wordt “afgewaardeerd” van ETW50 naar GOW50. Gelet op de diverse aspecten zou het meer voor de hand liggen de Kortenhoefsedijk aan te merken als ETW30.
Het Noorder- en Zuidereinde hebben altijd de meeste aandacht inzake de verkeersperikelen opgeëist ofschoon concrete maatregelen ook daar tot op heden zijn uitgebleven.
Dit neemt niet weg dat deze problemen via het Beleidsplan Verkeer Wijdemeren 2011-2020 en het Wegencategoriseringsplan voor een groot deel worden afgewenteld op de Kortenhoefsedijk, welke weg hiervoor niet geschikt is om de hiervoor reeds aangehaalde punten.
Gelet op het vorenstaande zou het van goed beleid op dit punt getuigen als voor de Kortenhoefsedijk dezelfde wegencategorisering wordt aangehouden als voor het Zuidereinde (ETW30) m.a.w. de Kortenhoefsedijk als een erftoegangsweg met een snelheidslimiet van 30 km aan te merken, dus een wijziging van de huidige wegencategorisering ETW50 naar ETW30.
Middels de inspraakprocedure inzake het wegencategoriseringsplan zal ik mijn reactie over het vorenstaande kenbaar maken aan het college van burgemeester en wethouders.
Ik hoop dat nog meer “dijkers” hiertoe zullen overgaan.
Wim van den Hurk
Kortenhoef |