WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
Jagthuisfestival 2012
Horstermeer, vr 18 mei 2012

Het Jagthuisfestival vindt plaats van zaterdag 26 mei tot en met maandag 28 mei 2012 (Pinksteren) in Het Jagthuis te Nederhorst den Berg.

persbericht

JagthuisFestival 2012: Mecenaat in de kamermuziek

Het JagthuisFestival 2012 laat kamermuziek horen uit de vorige eeuw die ontstaan is dank zij mecenassen. Het festival vindt plaats van zaterdag 26 mei tot en met maandag 28 mei 2012 (Pinksteren) in Het Jagthuis te Nederhorst den Berg. In drie dagen kan het publiek genieten van concerten, snuffelen bij de ruilbeurs en genieten van heerlijke maaltijden.

Het JagthuisFestival

Het JagthuisFestival is een jaarlijks terugkerend lentefestival met een ontdekkingstocht naar de kamermuziek van de vorige eeuw. Dit jaar is de keus gevallen op kamermuziek die ontstaan is dankzij mecenassen. Vorige jaren stond kamermuziek rond de cello centraal, van Arthur Honegger (2010), Hongaarse kamermuziek (2009), de altviool (2008), kamermuziek uit de jaren 20 (2007) en kamermuziek van Bohuslav Martinů (2006). In 2005 vond het eerste festival plaats met 20e eeuwse kamermuziek van Nederlandse componisten. Het JagthuisFestival vindt plaats in Het Jagthuis, gelegen midden in de Horstermeerpolder, te Nederhorst den Berg. Deze concertzaal is een prachtig in stijl gerenoveerde stal, met veel daglicht en een mooi, Hollands uitzicht op het polderlandschap. De sfeer is er vriendelijk en ongedwongen.

JagthuisFestival 2012 – Mecenaat in de kamermuziek

Met z’n allen worden we opgeroepen na te denken over de financiering van de kunsten, nu de overheid zich terugtrekt. Maar hoe kregen bijvoorbeeld musici zo’n 100 jaar geleden brood op de plank? Wie zorgde ervoor dat hun werken werden uitgevoerd en wie boden een concertlocatie? En kunnen we daar iets van leren?

Tijdens dit festival maakt het publiek kennis met een aantal mecenassen die de kamermuziek ondersteunden. Mensen die er voor gezorgd hebben dat de kamermuziekliteratuur met mooie werken werd verrijkt, die oog hadden voor wat musici en componisten nodig hadden, die deze mensen niet alleen financieel maar ook materieel ondersteunden en de kamermuziek voor een groter publiek bereikbaar maakten.

Aan bod komen:

Walter Willson Cobbett (Engeland, 1847-1937) initieerde een kamermuziekconcours voor - in eerste instantie Britse - componisten om hen te stimuleren korte kamermuziekwerken te schrijven. Zo ontstonden tal van 'Phantasies'. Bij het concours voor pianotrio’s in 1907 won Frank Bridge met zijn compositie de eerste prijs. Drie jaar later kreeg hij van Cobbett de opdracht een Phantasy voor pianokwartet te componeren. Maar de allergrootste verdienste van Cobbett is het samenstellen van de Encyclopedie voor de kamermuziek, waar het Jagthuis dankbaar gebruik van maakt. De Amsterdam Chamber Soloists voeren de werken van Bridge uit tijdens dit festival.

Elizabeth Sprague Coolidge (Amerika, 1864-1953) organiseerde het Berkshire Festival, startte concoursen en gaf compositie-opdrachten. Als mecenas was zij een vrouw in een mannenwereld (Rockefeller, Carnegie). Ze was enig erfgenaam van haar vader die zijn vermogen als een soort super Albert Heijn vergaard had. Coolidge werkte samen met de federale overheid en liet bij de Library of Congress een auditorium bouwen. Daar worden door de Coolidge Foundation tot op de dag van vandaag kamermuziekconcerten georganiseerd. In 1920 werd de Berkshire Prize gewonnen door Malipiero met zijn Rispetti voor strijkkwartet. De Coolidge Foundation gaf Villa Lobos opdracht voor zijn Strijktrio en Barber voor de Hermit-songs. Deze werken klinken gedurende het JagthuisFestival.

Werner Reinhart (Zwitserland, 1884-1951) verstond de kunst de musici datgene te geven wat ze op dat moment het meeste nodig hadden: het bekostigen van een uitvoering, een reis naar een internationaal muziekfestival, de introductie bij een muziekuitgever of het verlenen van een compositie-opdracht. Hij introduceerde Ernst Krenek bij het Zwitserse publiek en zorgde ervoor dat diens Trio geprogrammeerd werd. Zelf speelde Reinhart verdienstelijk klarinet en Othmar Schoeck heeft hem als dank verschillende manuscripten gegeven. Tenslotte was het Reinhart die Stravinsky hielp zijn Histoire du soldat te componeren en uit te voeren en later te bewerken voor viool, klarinet en piano. Ook introduceerde hij diens Concertino in Zwitserland. Genoemde werken zijn te horen op eerste en tweede Pinksterdag.

Winnaretta Singer, Princesse de Polignac (Parijs, 1865-1943) hield in Parijs en Venetië haar muzieksalons. Daar vonden o.a. vele 'avant-premières' plaats van werken die zij dikwijls medegefinancierd had. Als dochter van de naaimachinefabrikant had ze een riante erfenis. De Fondation Singer-Polignac ondersteunt ook anno 2012 nog steeds kunstenaars en musici. Singer was bijzonder trots op haar vriendschap met Fauré, hij was een van de eerste componisten die werk aan haar opdroeg. Het duurde lang voordat Stravinsky iets voor haar componeerde, maar tot die tijd werden er ‘avant-premières’ van zijn werken in haar salon gespeeld, waaronder Les Noces. Bij Milhaud bestelde ze een opera - maar in het Jagthuis klinkt zijn Suite.
Rond de vorige eeuwwisseling waren er nog meer mecenassen die zich onder meer voor de kamermuziek inzetten. Zo richtte Edward de Coppet (1855-1916) het Flonzaley Quartet op, en werd Mitrofan Petrovich Belaiev (1836-1904) bekend vanwege zijn promotie van Russische componisten en zijn concertserie Les Vendredis.

Kamermuziekwerken die dankzij deze mecenassen ontstonden worden bij dit 8e JagthuisFestival tot klinken gebracht. Daarnaast wordt er tijdens het festival een ruilbeurs georganiseerd waar musici en publiek hun cd’s, boeken en bladmuziek kunnen ruilen. Bovendien wordt het publiek in de gelegenheid gesteld op informele wijze met de musici kennis te maken en deel te nemen aan maaltijden.

Na afloop van het avondconcert op zaterdag is er een gezellige borrel.

En waarom laat het JagthuisFestival zo’n onuitwisbare indruk achter?
Ten eerste natuurlijk vanwege de mooie programmering en de uitstekende musici. U hoort wellicht werken die u nog nooit gehoord hebt of componisten van wiens bestaan u niet wist. We hopen dat het u stimuleert ook zelf op zoek te gaan naar onbekendere werken en ze misschien wel te spelen.

Daarnaast maken de entourage (concerten vinden plaats in een verbouwde stal met uitzicht op de weilanden), de landelijke omgeving, de intimiteit, rust en het heerlijke eten het JagthuisFestival tot een “fête champêtre”.

U bent in de gelegenheid tussen de concerten door met elkaar van gedachten te wisselen of een tentoonstelling te bekijken.

Als u zelf een hotelletje of kampeerplekje zoekt (suggesties op www.jagthuis.nl), kunt u ’s ochtends lekker wandelen of fietsen en laat u zich de rest van de dag verwennen bij het festival: zo bezorgt u zich een onvergetelijk weekend.

Toegangskaarten en locatie

hele festival, inclusief het donateursdiner: € 120 (voor donateurs)
hele festival: € 90 (exclusief het donateursdiner)
concert zaterdag: € 20, donateursdiner € 30
dagkaart zondag (twee concerten en high tea): € 35
buffetconcert maandag: € 38

Fietsers krijgen 10% korting op de concerten.

Kaarten voor het JagthuisFestival zijn te bestellen via de website [www.jagthuis.nl] of door een e-mail te sturen aan stal@jagthuis.nl met daarin de vermelding van het aantal kaarten voor de gewenste datum. Tegelijkertijd kan het bedrag overgemaakt worden op ABN-Amro 43.46.94.541 t.n.v. Stichting Het Jagthuis Kamermuziek te Nederhorst den Berg. De kaarten liggen dan voor aanvang van het eerste concert gereed.

Locatie: Het Jagthuis
Middenweg 88
1394 AM Nederhorst den Berg

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
persbericht
foto
---
auteur
persbericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
RSS feed van de WWK.  Volg de WWK op Twitter
reageer
zoek
nieuwsbrief