In de commissies: Vanavond Veenstaete en de Dobber, morgen het Beleidsplan Verkeer Wijdemeren 2011-2020. Boeiende onderwerpen.
Vanavond begint de vergadering om 19.30 met een vertrouwelijke bijeenkomst over de Stichting Basisonderwijs Gooi en Vecht, de opvolger van de Stichting Primair die indertijd in grote financiële en bestuurlijke problemen kwam. (62 berichten in ons archief.) Een besloten vergadering kan erop wijzen dat er wellicht weer iets aan de hand is.
Veenstaete
Bij het vragenhalfuur zal Ria Hennis antwoord krijgen op haar vragen over Veenstaete. Is er nu wel of niet aan de bewoners van de Oudergaard-containers beloofd dat zijn kunnen verhuizen naar Veenstaete? Is er intussen iets gewijzigd aan de wettelijke basis van Veenstaete waardoor die belofte niet gestand kan worden gedaan? Speelt de gemeente wel een rol in deze kwestie? Zo ja, welke? Heeft wethouder Joost Boermans een oplossing voor het probleem gevonden?
De Dobber
Bij de commissiestukken zit een memo over De Dobber. Tot en met 2014 kan de podiumfunctie van de Dobber contractueel beschikbaar blijven. Gebruik van sporthal De Fuik wordt door de exploitant van de sporthal als vrij onhaalbaar gezien. Aanbouw aan De Fuik wordt onhaalbaar geacht. Een podiumfunctie op de Meenthof wordt onderzocht, maar zal pas kunnen na een totale revitalisatie van De Meenthof. Iets voor de lange termijn.
Beleidsplan Verkeer
Morgenavond wordt het Beleidsplan Verkeer besproken. In het concept raadsvoorstel staat "Geconstateerd kan worden dat zowel de betrokken belanghebbende organisaties als de inwoners positief staan tegenover het beleidsplan verkeer." Wij helpen het wethouder Gerard Abrahamse hopen.
Eerlijk gezegd hebben wij grote twijfels over het draagvlak onder "de inwoners" van heel Wijdemeren waar in het voorstel wordt gerept. Een totale dertig kilometerzone in alle kernen is een mooi streven, maar nu al word je ingehaald als je vijftig op het Noorder- en Zuidereinde rijdt. Daar zal veel meer moeten gebeuren om die 30 km te bereiken. (Over het geld hebben we het nog even niet.)
Sluiproutes
Met als mogelijk gevolg dat Ankeveen, Herenweg, Kwakel en Kortenhoefsedijk nog meer sluiproutes gaan worden. Zeker als er een doseerlicht aan het begin van het Noordereind en het Zuidereind komt, dat het zal bemoeilijken om via die wegen de kernen van 's-Graveland en Kortenhoef te bereiken. Sluipen, misschien zelfs door Nederhorst en de Horstermeer kan het gevolg zijn. Is daarvoor een ruim draagvlak binnen Wijdemeren? Wij betwijfelen het. (Het woordje referendum, om echt alle inwoners van Wijdemeren hun mening te vragen, komt helaas niet meer voor in het D66 vocabulaire. Dat kroonjuweel is verdrongen naar de vergetelheid.)
Een andere vraag die zich aandient is hoe staan brandweer, ambulances, politie en Connexxion hier tegenover. Lees nog eens na in ons dossier hoe het Kijk op de Wijk verging dat met vergelijkbare ambitie in samenwerking met 3VO de plannen voor 's-Graveland bedacht. Van al dat moois zijn twee palen over, die oplichten als je harder dan 30 rijdt en de drempels op de Emmaweg, waarover de aanwonenden niet meer tevreden zijn. De flitspalen, de handhaving, op tal van plaatsen, sneuvelden vrijwel direct.
Dossier Verkeer 's-Graveland |