WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
Verkeersplan: Drijfzand
Kortenhoef, za 2 juli 2011

Douwe van Essen vindt dat het verkeersbeleidsplan rammelt en op financieel drijfzand is gestoeld. Hij verbaast zich over de kritiekloosheid van de raad.

Dossier Verkeer 's-Graveland

ingezonden bericht

Het kan verkeren

De Wijdemeerse raad is hard toe aan het zomerreces. Anders bestaat het toch niet dat een zo vaag en aan alle kanten rammelend verkeersbeleidsplan, met zo'n verkeerde prioriteitstelling en gebouwd op financieel drijfzand, met zo weinig kritische kanttekeningen unaniem is aangenomen. Een beschouwing.

Genieten

Op een zonovergoten middag fiets ik met mijn Twentse vriend over de Emmaweg, richting Smidsbrug. Mijn vriend kijkt z'n ogen uit naar al die mensen die op hun terrasjes zitten of liggen te genieten van de zon en het water van de 's-Gravelandse vaart. "Goh, wat wonen die mensen daar toch mooi'' verzucht hij keer op keer.

Nachtmerrie

Helaas moet ik zijn dagdromerij op wrede wijze verstoren. "Nee joh, dat zie je verkeerd, het is werkelijk een verschrikking om daar te wonen met dat alsmaar langsrazende verkeer voor en achter je huis. En dan binnenkort misschien ook nog pleziervaartuigen vlak langs je mooie terras". "Doet de gemeente daar dan niets aan?". "Ja hoor, al tientallen jaren zijn er tal van oplossingen bedacht, ingevoerd en weer afgevoerd. Maar nu gaat er écht wat gebeuren. De vaartbewoners hebben zich georganiseerd en onze Utrechtse wethouder net zolang bestookt met plannen, tot 'hun' wegen de hoogste prioriteit kregen".

Eindelijk

En dat willen ze weten ook. "Na 40 jaar gebeurt er eindelijk wat" kraaien de altijd zo bescheiden bewoners. Gemakshalve vergeten ze de Fl. 800.000 aan mislukte verkeersprojecten in 's-Graveland. Uitgegeven aan steeds maar nieuwe onderzoeken en maatregelen op verzoek van actiegroepen. Bijna net zo vaak werden die maatregelen later op verzoek van diezelfde (of andere) bewoners weer ongedaan gemaakt. Ook zien de actiegroepen een groot aantal grote projecten over het hoofd: de herinrichting van het Noordereinde, de aanleg van een fietspad langs Noorder- en Zuidereinde, de inrichting van Emmaweg/Koninginneweg als 30 km/u zone en het uitdiepen en schoonmaken van de 's-Gravelandse vaart.

Objectief

Maar ook de plannen om deze vaart onderdeel van een gemeentelijke vaarroute te maken schieten in het verkeerde keelgat. Dus gingen de actiegroepen weer huis aan huis en stelden hun 'objectieve' vragen aan de bewoners. En, hoe ze ook hun best deden, er werden vrijwel geen tegenstanders van de 30 km/u plannen gevonden... En ook is bijna iedereen tegen het varen over 'hun' vaart. Het verkeersbeleidsplan spreekt over inwoners (van Wijdemeren, dus ook u en ik), maar daar hebben die actiegroepen maling aan. Want de andere inwoners van Wijdemeren mogen niet meepraten over 'hun' vaart. Meebetalen? Ja, dát wel.

Verbijstering

We zijn inmiddels afgestapt en mijn Twentse vriend valt mij in de rede. "Maar leg mij dan eens uit hoe het kan dat wegen als het Noorder- en Zuidereinde, die al zoveel voorzieningen en aandacht hebben gekregen nu weer de hoogste prioriteit krijgen. Een kind kan toch bedenken dat smalle dijken als de Kwakel, de Kortenhoefsedijk en het Moleneind toch niet nóg meer verkeer kunnen verwerken? Daar neemt het verkeer al steeds meer toe. Alleen al in die twee jaar dat ik hier nu kom zie je een groot verschil. En dan al die joekels van vrachtauto's nog. Vrouwen en kinderen eerst. Jazeker, de berm in. Je houdt constant je hart vast. Dan begin je dáár toch met je onderzoek?

Meten is weten

Ik vertelde hem, dat hij de spijker op z'n kop sloeg. Echter, het meten van de verkeersintensiteit op de Kortenhoefsedijk en het Moleneind vinden de plannenmakers tot nu toe niet nodig, dit in schrijnende tegenstelling tot het Noorder- en Zuidereinde, waar dat wel gebeurt. Maar niet meten is niet weten. En toch is het zo simpel: neem nu het wegdek van de Kortenhoefsedijk, dat is een meter smaller dan dat van het Noorder- en Zuidereinde. Bovendien hebben die wegen ook nog een behoorlijke stoep en een riant fietspad.

Onzinnig

In het beleidsplan staat: "Maar mogelijke gevolgen van een 30 km/u regime op het Noorder- en Zuidereinde worden onderzocht en kunnen leiden tot een 30 km/u maatregel op deze wegen (o.a. de Kortenhoefsedijk)". Einde citaat. Dat zal dan zonder drempels en andere obstakels moeten gebeuren, want een route met openbaar vervoer (zoals op de Kortenhoefsedijk) moet OV-proof blijven staat er verderop in datzelfde beleidsplan. En dat betekent weer: geen politiecontrole, zoals onze burgervader onze geachte raadsleden nog eens indringend te verstaan gaf, dus worden het onzinnige investeringen. Of niet investeren in een 30 km/u regime op de dijken en dan ook geen 30 km/u op Noorder- en Zuidereinde. De cirkel is weer rond. Niet aan beginnen dus.

Briljant

Maar mijn vriend is niet voor een gat gevangen. Hij heeft ergens gelezen dat de gemeente Wijdemeren een plan heeft gepubliceerd om de Reevaart in Nederhorst den Berg weer in ere te herstellen. Onmiddellijk doen, zegt hij. De overtollige grond kieperen we in de sloten langs de Kortenhoefsedijk en het Moleneind en voilá, je hebt een volwaardige randweg. Voor de Kwakel wordt later wel een oplossing bedacht. Ik weet zeker dat mijn vriend zo in de gemeenteraad kan. Hij weet in ieder geval hoe je het ene gat met het andere stopt.

Douwe van Essen,
Kortenhoef.

Dossier Verkeer 's-Graveland

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
ing. bericht
foto
---
auteur
ing. bericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
RSS feed van de WWK.  Volg de WWK op Twitter
reageer
zoek
nieuwsbrief
Het Weer
half bewolkt
18 gr.
windkr. 3