ingezonden bericht
Bus Nederhorst lijkt amper te redden
Openbaar Vervoer: Nul op rekest bij provincie
De pleidooien van verschillende insprekers uit de regio Gooi en Vechtstreek voor het behoud van fatsoenlijk openbaar vervoer hebben nauwelijks resultaten opgeleverd. In het statige provinciehuis troffen de regiovertegenwoordigers vooral Statenleden die kibbelden over procedures en maar weinig begrip toonden voor de zorgen van de regio. Namens de gemeenteraad van Wijdemeren waren de raadsleden Liesbeth Siderius en Theo Reijn in Haarlem aanwezig.
Er is vooral ingezet op het behoud van de buslijn 106: Nederhorst den Berg – Kortenhoef – Hilversum. Wethouder Gerard Abrahamse, die ook namens het Gewest Gooi en Vechtstreek het woord voerde, noemde buslijn 106 als een essentiële verbinding voor scholieren en forensen. "Zo'n 100 van hen gebruiken dagelijks deze busverbinding", vertelde Abrahamse.
Liesbeth Siderius wees op de onrust die in de dorpen van Wijdemeren heerst en de motie de door de gemeenteraad unaniem is aangenomen. "In juni van dit jaar is raadsbreed een motie aangenomen waarin het college wordt opgeroepen met de gedeputeerde in overleg te treden met als doel de verschraling van het Openbaar Vervoer zoveel mogelijk terug te draaien."
2.840 handtekeningen uit Wijdemeren
"Slechts één zaterdag actie voeren door raadsleden, wethouders en inwoners in Nederhorst den Berg en Kortenhoef, met nadien alleen handtekeninglijsten bij twee supermarkten in deze dorpen, heeft geresulteerd in totaal 2.840 handtekeningen uit Wijdemeren als ondersteuning van de regionale actie", vertelde Siderius. "Als raadsleden kunnen wij inwoners niet meer uitleggen dat er nog vorig jaar extra bussen zijn ingezet om scholieren uit Nederhorst den Berg en Kortenhoef in Hilversum naar school te brengen en amper een jaar later dezelfde verbinding tussen Nederhorst den Berg en Hilversum wordt geschrapt."
Op vragen van Statenleden vertelde Theo Reijn dat er met Connexxion afspraken zijn gemaakt om een extra bus in te zetten op momenten dat de bus volledig bezet uit Nederhorst vertrekt. "Een extra bus komt dan de reizigers uit Kortenhoef/'s-Graveland ophalen."
Openbaar vervoer 'op maat'
Volgens gedeputeerde Post kost deze buslijn 215.000 euro per jaar en dat geld is er niet. Raadslid Liesbeth Siderius vindt het vreemd dat er in andere delen van de provincie wel geld beschikbaar is voor scholierenlijnen. "Waarom dan niet in onze gemeente", vraagt Siderius zich af. De inzet van de gemeenteraad om de bus van Nederhorst te redden lijkt daarom ook nog lang niet ten einde.
"Wij hebben verschillende alternatieven aangedragen waardoor het efficiënter en voordeliger kan", zegt Theo Reijn, coördinator van de OV actie in Wijdemeren. "Zelf ben ik nogal teleurgesteld over de inbreng van mijn eigen politieke partij. Met hen heb ik uitgebreid gesproken over de openingen die mijn gesprek met de directie van Connexxion hebben opgeleverd. Zij zijn binnen het door de provincie beschikbare gestelde budget bereid te onderzoeken of er een andere mogelijkheid is voor openbaar vervoer tussen Nederhorst den Berg en Hilversum. Dat is niet ter sprake gebracht. Deze week wordt daar in de Statenfractie verder over gesproken en ook in onze gemeenteraad zullen we kijken welke acties we nu nog kunnen ondernemen. Daarbij wil ik graag inzetten op een flexibelere busdienst met kleine bussen tussen Nederhorst den Berg en Hilversum. In andere delen van Nederland is dat succesvol gebleken. Openbaar Vervoer 'op maat'. Geen grote lege bussen, maar wel Openbaar Vervoer." |