persbericht
Nieuw beleid buitenreclame:
meer mogelijkheden voor ondernemers
Burgemeester en wethouders gaan akkoord met het beleidsplan voor buitenreclame in de gemeente. Dit plan verschaft duidelijke regels over welke reclame-uitingen ondernemers kunnen en mogen gebruiken. Het nieuwe beleid biedt meer mogelijkheden en draagt bij aan een uniform en verzorgd straatbeeld in de gemeente.
Vijf vormen
Er zullen op termijn vijf soorten buitenreclame mogelijk worden:
- plattegrondkasten;
- 2 m2 formaat (abri’s en z.g. europanelen);
- driehoeksreclameborden;
- vitrines voor billboards;
- lichtmastreclame.
De eerste drie vormen zijn al bekend, hoewel de driehoeksreclameborden tot nu toe alleen voor het aankondigen van evenementen gebruikt mochten worden.
Vitrines en lichtmastreclame zijn nieuwe vormen die ondernemers in de toekomst effectieve mogelijkheden bieden om bedrijven of producten onder de aandacht te brengen. Het gebruik van driehoeksreclameborden en lichtmastreclame biedt ook lokale ondernemers een relatief goedkope methode met een groot bereik.
Samenwerking
De gemeente gaat samenwerken met het Nationaal Adviesbureau voor de Buitenreclame om geschikte partijen voor de exploitatie van buitenreclame te selecteren. Gezien het huidige economische klimaat wordt voorlopig gewacht met de invoer van de billboards. De invoer van de lichtmastreclames wordt gekoppeld aan het ‘verzorgingsplan lichtmasten’ dat begin volgend jaar wordt opgesteld. Dit heeft tot gevolg dat de voorziene inkomsten in 2010 niet worden gehaald. Buitenreclame is als inkomstenbron in de begroting 2009-2011 opgenomen. De afdrachten uit buitenreclame moeten de gemeente een structurele inkomstenbron opleveren.
Behandeling in de commissie Ruimte en Economie: 4 november 2009.
|