persbericht
Nieuw innovatieplatform iTRovator richt Regionaal Bureau voor Toerisme Gooi en Vechtstreek op
Op 29 oktober jl. besloten de portefeuillehouders van het gewest Gooi en Vechtstreek tot de oprichting van het innovatieplatform iTRovator. Dit platform heeft tot doel om innovaties in de toeristische sector te stimuleren en te ondersteunen waar mogelijk.
Direct nadat op 29 oktober het besluit genomen werd om iTRovator op te richten, werd besloten dat dit platform zich gaat inzetten voor een nieuw Regionaal Bureau voor Toerisme voor de regio Gooi en Vechtstreek.
De gedachtegang achter iTRovator is niet nieuw; al eerder werden voor de mediasector (iMMovator) en de zorgsector (iZovator) soortgelijke innovatieplatforms ingericht. Binnen deze platforms werken ondernemers uit de sector met kennisinstellingen en de overheid samen. Doordat de platforms met elkaar gaan samenwerken ontstaat synergie in de strategie en middelen die ontwikkeld worden; wat succesvol blijkt in de mediasector, kan mogelijk worden toegepast in de toeristische sector. Hetzelfde geldt voor de zorgsector en vice versa. Ook ontstaan nieuwe crosssectorale producten en diensten, zoals bijv. de realisatie van zorghotels en de inzet van media voor toeristische marketing en promotie.
Deze week waren ondernemersverenigingen en toeristische ondernemers bijeen in het Muiderslot, om te zoeken naar mogelijkheden om door gezamenlijk optreden de promotie van de Gooi en Vechtstreek te versterken. Uit dit overleg kwam o.a. naar voren dat er bij toeristische ondernemers een grote behoefte bestaat aan een regionaal platform, waar men elkaar kan ontmoeten en waar innovatieve ideeën kunnen worden uitgewisseld. Geconstateerd werd dat de oprichting van iTRovator naadloos aansluit op die behoefte. iTRovator werkt met een participantenraad. Voor deze raad worden momenteel met name ondernemers benaderd die hierin zitting zouden willen nemen.
Het nieuwe Regionaal Bureau voor Toerisme heeft als belangrijkste taak het stimuleren van het toeristisch bezoek aan de regio Gooi en Vechtstreek. Het VVV merk speelt hierbij een belangrijke rol. Met VVV Nederland wordt gesproken over het voeren van de merknaam VVV per januari 2011. Voor het wegvallen van de VVV activiteiten in de gemeente Wijdemeren per 1 januari 2010 wordt eerder een oplossing gezocht. Nieuwe toeristische informatiepunten zullen daar vanaf de start van het nieuwe toeristenseizoen zijn ingericht, zodat bezoekers zich gastvrij onthaald voelen. In overleg met ondernemers wordt invulling gegeven aan de verschillende toeristische middelen. Succesvolle huidige middelen worden geïntegreerd in het activiteitenpakket van het Regionaal Bureau voor Toerisme. Met het bedrijf Multi Marketeers wordt hierover overleg gevoerd. Met het VVV Hollands Midden wordt nader gesproken over de activiteiten die zij wil en kan overdragen aan het Regionaal Bureau voor Toerisme Gooi en Vechtstreek per 1 januari 2011.
Aan het destinatiemarketingbureau Bosscher & Klein is opdracht verleend om de eerste toeristische activiteiten te ontwikkelen namens iTRovator. |