Op initiatief van de gemeenteraad werd afgelopen zaterdag het eerste rondetafelgesprek gehouden over het verkeer in Wijdemeren.
Dertig aanwezigen inventariseerden de verkeersproblemen in Wijdemeren. Verrassingen kwamen daar niet uit. Noorder- en Zuidereinde, Kortenhoefsedijk, Kwakel, Koninginneweg, Canneburgerweg, Kerklaan in voormalig 's-Graveland. De Rading, de Herenweg in Breukeleveen, de Loosdrechtsedijk (Oud en Nieuw) en de Molenmeent in Loosdrecht. Uit Nederhorst werd de aansluiting van de Dammerweg op de Gooilandseweg als knelpunt aangedragen.
WADW
Werkaandeweg.nu (WADW) kwam naar de vergadering met een zeer uitgebreide notitie waarin aandacht was voor de verkeersproblemen in heel Wijdemeren. Ook werd daarin aandacht gevraagd voor de verkeersafwikkeling van de eventueel te bouwen grote nieuwbouwijk Ter Sype in Nieuw Loosdrecht. Toch ligt de nadruk in de notitie op de 's-Gravelandse situatie. In de conclusie van de notitie van WADW staat:
-----
"Vaak is door de gemeente het argument gebruikt dat de gewestelijke afspraken dat (herzienining van het beleid red.) in de weg staan. Dat
is onjuist! Beleidsherziening is mogelijk reeds binnen de bestaande afspraken in gewestelijk verband. Het
gaat om de wijze waarop afspraken worden gerealiseerd. Daarbij komt dat inmiddels 5 jaar zijn
verstreken sinds de gewestelijke afspraken zijn gemaakt. Herziening van die afspraken kan dus in alle
redelijkheid aan de orde worden gesteld. Daar zijn, om bij het Noorder- en Zuidereinde te blijven, ook
goede gronden voor. De verkeersdruk op het Noorder- en Zuidereinde is (mede doordat nagelaten is
verkeersremmende maatregelen te treffen) enorm toegenomen. Het blijven beweren dat Noorder- en
Zuidereind nu eenmaal een natuurlijke noord-zuidverbinding is, is een typisch geval van een tunnelvisie.
Die leidt nu al tot veel onveiligheid, onleefbaarheid en onvrede. Uiteindelijk zal zich dat wreken en loopt
de zaak vast. Dat moeten we voorkomen."
-----
WADW ervoer de eerste vergadering over het verkeer als zeer positief.
Maatregelen
Hoewel het in de vergadering nog om inventarisatie ging, kwam Ria Hennis (DBW) al met suggesties om vrachtverkeer te weren, verkeersremmende maatregelen te nemen en wegen in de spits af te sluiten.
Verwachtingen temperen
Raadsgriffier Joop van Ditmarsch temperde de mogelijk te hoog gespannen verwachtingen. Hij wees erop dat er wettelijke beperkingen kunnen zijn die bepaalde maatregelen onmogelijk maken. Voorts riep hij in herinnering dat er met omliggende gemeenten gesproken moet worden.
Het ambitieuze project "Kijk op de Wijk", dat in 2000 liep, met als doel vermindering van de verkeersoverlast op Noordereinde, Zuidereinde, Koninginneweg, Emmaweg en Kortenhoefsedijk, werd door de gemeenteraad in februari 2001 sterk afgeslankt aangenomen vanwege tal van interne en externe (wettelijke en bestuurlijke) belemmeringen en bezwaren.
Naar raad op 22 juni
Er zullen nog enkele vervolgbijeenkomsten plaatsvinden, waarna de groep een plan aan de raad zal aanbieden. Op 22 juni is gepland dat de raad in een extra vergadering de voorstellen bespreekt.
Dossier Verkeer |