Het nieuwe ’s-Gravelandse DB bestuurslid Joep Nuissl presenteerde afgelopen maandagavond de aanbevelingen voor het Wijdemeerse verkeersbeleid.
Auteur: Herman Stuijver (Iets ingekort door WWK red.)
Nuissl gaf namens de werkgroep verkeer een samenhangende visie op de toekomst van het verkeer in onze vijf dorpen. Er komt eind augustus een vervolgbijeenkomst tussen het verkeersplatform en de politieke partijen.
Joep Nuissl presenteert het rapport van de Werkgroep Verkeer.
Onbalans
De hoofdzaak is dat er al heel lang een ‘onbalans’ is tussen het eigen en het doorgaand verkeer. Grof gezegd zit Wijdemeren ingeklemd tussen de provinciale wegen N201 (Vreelandseweg) en de N236 (Loodijk) en daaromheen de drukke autowegen A-1, A-2 en de A-27. Daartussen liggen oude dorpswegen die niet berekend zijn op de enorme verkeersstroom. Het evenwicht is ernstig verstoord, waardoor wegen als het Noorder- en Zuidereind, de Oud-Loosdrechtsedijk en de Kortenhoefsedijk te zwaar belast worden, met alle gevolgen voor milieu, veiligheid, volksgezondheid en economie.
Oplossingsrichtingen
De werkgroep kwam met ‘oplossingsrichtingen’ waarover uiteindelijk de politiek moet beslissen. Daarbij moet er op drie niveaus geopereerd worden, zei Joep Nuissl telkenmale, op gemeentelijk, regionaal en op wijkniveau. De werkgroep gaat ervan uit dat er nu en in de komende raadsperiode (t/m 2014) ingrijpende besluiten worden genomen die later kunnen worden uitgevoerd.
Voortaan zal bij alle besluiten op het gebied van wonen en werken direct een link moeten worden gelegd met de infrastructuur. In dat verband had Nuissl zich diep geschaamd voor Wijdemeren dat niet had meegedaan naar een gewestelijk verkeersonderzoek om nachtelijk vrachtverkeer te weren. Op die verkeerskaartjes vormen onze dorpen nu helaas een ‘zwart gat’.
Smidsbrug ‘couperen’
In het rapport staan tal van ideeën voor de korte termijn, ‘rijp en groen’ door elkaar. Er zijn ook oplossingen die al direct gerealiseerd kunnen worden. Neem nou de Smidsbrug, je kunt de rijrichtingen ‘couperen’, in stukken hakken. Ofwel, niet rechtdoor van Zuider- naar Noordereinde en terug. Alleen maar afslaan. Het lijkt ingewikkeld, maar het scheelt 43% verkeersdruk op het Noordereind en 29% op het Zuidereind. Of eenrichtingsverkeer op Noordereind, Zuidereind, Emmaweg, Koninginneweg en Cannenburgerweg tot aan de Slenk) zou leiden tot verkeerspijnspreiding.
Dat de Krugerbocht in Hilversum best open kan, hebben veel automobilisten de afgelopen tijd kunnen ervaren.
Randwegen onontkoombaar
Dat er meer gedaan moet worden, blijkt zonneklaar uit de 36 overzichtelijke pagina’s van het rapport. Volgens de samenstellers zouden drie nieuwe randwegen onontkoombaar zijn: bij Ter Sype, De Slenk- Loodijk en een om de route Noord-Zuid te ontlasten. Dit is slechts een greep uit de reeks aanbevelingen. Op de gemeentelijke website kunt u het hele rapport downloaden.
De fractievoorzitters waren alle vol lof over de presentatie. PvdA’er Bosdijk vergeleek het betoog van Nuissl zelfs met Al Gore’s ‘Inconvenient Truth’. Theo Reijn was sceptisch over de financiële implicaties van lange termijnplannen over randwegen. Terwijl René Voigt zijn partijgenoot Nuissl wees op moeizaam regionaal overleg over het verkeer.
Dossier Verkeer 's-Graveland |