persbericht
Noorder- en Zuidereinde ’s-Graveland niet mee in regionale meting doorgaand vrachtverkeer
Sinds bijna twee weken zijn 22 camera’s gestationeerd op strategische posities langs de aan- en afvoerwegen in en rond de gemeente Hilversum. De camera’s hebben ten doel om meer inzicht te krijgen in de mate waarin doorgaand vrachtverkeer ’s nachts gebruik maakt van enkele hoofdroutes door de bebouwde kommen binnen onze regio.
Aanleiding is het voornemen in het Integraal Bereikbaarheidsplan van Hilversum om binnen die gemeente op de Diependaalselaan en de Johannes Geradtsweg een verbod in te stellen voor nachtelijk doorgaand vrachtverkeer. Ook Wijdemeren overwoog eerder een dergelijk verbod voor het Noorder- en Zuidereinde in ’s-Graveland.
De camera’s werden in opdracht van het gewest Gooi en Vechtstreek geplaatst. In overleg met betrokken gemeenten binnen het gewest werden de locaties van de camera’s bepaald.
Vereniging WerkaandeWeg.NU! vond het opmerkelijk dat er langs het Noorder- en Zuidereinde in ’s-Graveland geen camera’s geplaatst zijn en ging op onderzoek uit.
“Wij hebben daartoe contact opgenomen met de Gemeente Hilversum omdat zij aan de voet stonden van dit goede initiatief”, legt bestuurslid Eric Hania uit. “Ons werd echter meegedeeld dat in overleg besloten was om geen camera’s op het Noorder- en Zuidereinde in ’s-Graveland te plaatsen, dit met goedkeuring van de Gemeente Wijdemeren…”
Gemiste kans
“Verbazingwekkend…” vult bestuurslid Emile Bakker aan “…omdat ons gemeentebestuur tot nog niet zo lang geleden de betrokken burgers heeft verzekerd dat zij zich hard zou maken voor een verbod op nachtelijk doorgaand verkeer”. In dat kader is dit volgens hem een gemiste kans. In het licht van de snelle bedrijvengroei op industrieterrein De Boomgaard en de reconstructieplannen van het Noordereinde maakt Werkaandeweg.NU zich ernstig zorgen over nog méér verkeersoverlast. “Het niet plaatsen van camera’s op Noorder- en Zuidereinde lijkt dan bijna eerder op een kans om tegengaan van vrachtverkeer bewust te voorkomen…”, vraagt bestuursvoorzitter Mario Wouters zich vertwijfeld af. Direct daarop corrigeert hij zichzelf: “Nee, dat zal toch niet het geval zijn...”.
Vorig jaar nog is een verbod op nachtelijk doorgaand vrachtverkeer jammerlijk mislukt omdat het teveel aan vrachtverkeer niet uit statistieken zou zijn gebleken. Met camera’s is dat in juridische zin echter wel hard te maken. Zodoende zou wellicht alsnog een verbod op nachtelijk doorgaand vrachtverkeer kunnen worden verkregen. Men kan zich in die zin met recht afvragen waarom deze kans niet door het gemeentebestuur is aangegrepen voor bewoners van het Noorder- en Zuidereinde.
Vereniging WerkaandeWeg.nu blijft zich inzetten voor een betere verkeersafwikkeling in de gemeente Wijdemeren. Voor meer informatie:
Vereniging WerkaandeWeg.NU
www.werkaandeweg.nu
|