persbericht
Reconstructieplan Noordereinde: bijna 40 bezwaarschriften
Wijdemeren, 2 januari 2009 – Bewoners die het niet eens zijn met de reconstructieplannen voor het Noordereinde in ’s-Graveland hebben opnieuw van zich laten horen.
Voor de jaarwisseling hebben 39 van hen een formeel bezwaarschrift ingediend tegen de door het gemeentebestuur voorgenomen bomenkap op het Noordereinde. Zij hebben hiermee gehoor gegeven aan een actie voor bezwaarschriften die eerder in december door Werkaandeweg.NU werd geïnitieerd. Mogelijke andere ingediende bezwaarschriften buiten het kader van de actie van WerkaandeWeg.NU zijn bij het ter perse gaan van dit bericht niet meegerekend.
De actie vloeide voort uit het verlenen van de kapvergunning die de gemeenteraad van de gemeente Wijdemeren op 19 november verleende. Deze werd verleend in aanvulling op het besluit dat de gemeenteraad in de raadsvergadering van 25 september nam tot reconstructie van het Noordereinde.
Vreemd
De afgegeven vergunning voor de kap van alle 24 bomen is op zich genomen vreemd: bij vonnis van de Rechtbank in Amsterdam betreffende een door een bewoner gevoerd Kort Geding op 30 oktober 2008 stelde de Rechtbank in haar overweging “of het er ook toe moet leiden dat elke individuele boom wordt gekapt, zal na verlening van de kapvergunning aan de bestuursrechter ter toets kunnen worden voorgelegd.” Gelet op de inhoud van deze formulering zou verlening van een kapvergunning op dat moment niet hebben plaatsgevonden. Evenmin was het verlenen daarvan een natuurlijk gevolg. De projectleider van het reconstructieplan bevestigde bovendien ter zitting bij monde van de raadsman van de gemeente Wijdemeren dat ‘een aanvraag tot kapvergunning in voorbereiding was’. Dus een dergelijke aanvraag was op dat moment nog niet ingediend. Het is dan ook op zijn zachtst gezegd verwonderlijk dat uit het document ter verlening van een kapvergunning nu blijkt dat de aanvraag al op 26 september 2008, te weten 6 weken voorafgaand aan de datum Kort Geding, werd ingediend. Per datum van de uitspraak in het Kort Geding diende de projectleider een aanvulling op de aanvraag in. Tot 26 november echter laat de gemeente publicatie van de aanvraag na en frustreert daarmee het recht van belanghebbenden om voorafgaand aan verlening van de vergunning om ‘zienswijzen’ met betrekking tot de bomenkap in te dienen. Er was dus voor belanghebbenden geen enkele weg meer open, anders dan die van bezwaarschriften nu.
De verleende vergunning vermeldde bovendien dat in het kader van het reconstructieplan is overwogen of de bomen konden blijven staan. Dit is onjuist. In de klankbordgroep werd de bomenkap als vaststaande eis ingebracht.
Aansprakelijkheid voor schade
Vraag is of het, gegeven de hoeveelheid bezwaarschriften, verstanding van de gemeente zou zijn om haar uitgifte van de vergunning voor de bomenkap door te zetten. De gemeente zou volgens bezwaarschriften dan op voorhand aansprakelijk kunnen worden gesteld voor schade aan de aanliggende bebouwing en aan overige bebouwing die het gevolg is van de toename van de verkeersintensiteit die, in welke vorm dan ook, het directe of indirecte gevolg zal zijn van het kappen van de bomen. Bewoners die een bezwaarschrift hebben ingediend, verwachten dat de kans hierop niet gering is, omdat de bomenkap letterlijk ruimte biedt voor meer voorbij denderend zwaar verkeer.
Nu al heeft de zware en bovenmatige verkeersintensiteit schade aan direct aangrenzende bebouwing tot gevolg. Zo is al eerder een onderzoek gepleegd aan een woning aan het Zuidereinde in ’s‑Graveland. In het rapport wordt een direct verband aangegeven tussen de verkeersdruk, de wegconstructie, de bodemstructuur en de aanliggende bebouwing. Uiterst kostbare constructies worden aanbevolen en zelfs noodzakelijk geacht om vergelijkbare problemen te voorkomen of op te lossen. Het reconstructieplan voorziet in het geheel niet in deze problematiek. Afgezien daarvan zouden de geraamde kosten waarvoor de gemeente aansprakelijk is, het gemeentelijk budget ver te
boven gaan. De functie van de bomen op het Noordereinde is tenslotte niet slechts van esthetische waarde: kappen van de bomen bedreigt de samenhang en ondersteuning in de bodemstructuur en dit vergroot het risico op afbreukgevaar van de tegenoverliggende bebouwingen. Een scenario dat, gegeven het feit dat de gemeente onder curatele van de provincie staat, niet erg welkom lijkt.
80 nieuwe bedrijfsgronden De Slenk
De ontwikkelingen rond industrieterrein de Slenk geven eveneens reden tot zorg. In november 2008 werd een subsidie toegekend van meer dan 1 miljoen euro ten behoeve van de constructie van een rondweg om het industrieterrein, waarin een uitbreiding is voorzien met nog eens 80 bedrijfsgronden. Deze rondweg toont een aan- en afvoer route op het Noordereinde ter hoogte van restaurant het Zwaantje. WerkaandeWeg.NU! verwacht ook hierdoor weer een toename van met name vrachtverkeer over het Zuider- en Noordereinde tussen de N201 en de 80 nieuwe bedrijfsgronden op de Slenk. Het kappen van de bomen en herplant van boompjes, verder verwijderd van de weg, biedt extra ruimte hiertoe. Naar het schijnt heeft de coalitie vorige week overeenstemming bereikt over aansluiting van de Slenk naar de Boomgaard. Dat zou een opening geven naar een rechtstreekse aansluiting op de Loodijk i.p.v. via het Noordereinde.
Overleg aanpak verkeersproblematiek
Tijdens de raadsvergadering, onder andere over het reconstructieplan op 25 september 2008 werd door diverse partijvertegenwoordigers, met name door de fractievoorzitter van het CDA gesteld dat overleg over verkeersstromen anders dan via het Noordereinde/Zuidereinde wenselijk is en ook door de raadsleden direct zou worden aangegaan met belanghebbenden en WerkaandeWeg.NU. Vier maanden later is echter nog steeds niet vernomen. Dit laatste doet vele betrokkenen twijfelen aan de oprechte intenties van de gemeenteraad en het gemeentebestuur.
Vereniging WerkaandeWeg.nu blijft zich inzetten voor een betere verkeersafwikkeling in de gemeente, waaronder ook het Noorder- en Zuidereinde in ’s-Graveland. Voor meer informatie:
Vereniging WerkaandeWeg.NU
www.werkaandeweg.nu
|