Om zicht te krijgen op de handhaving van leeftijdsgrenzen door alcoholverstrekkers in deze regio zijn enkele mystery shoppers erop uit gestuurd.
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de stuurgroep van het project Samen aan de slag. Het project heeft als doel het riskante alcoholgebruik van jongeren in de regio aan te pakken. De acties richten zich op diverse plekken, waar jongeren met alcohol in contact komen, zoals thuis, openbare ruimte, school, horeca, paracommerciële horeca en sportkantines. Behalve voorlichting worden regelgeving en handhaving ingezet. In het project werken de volgende instanties samen: de negen regiogemeenten, de GGD, de verslavingszorg Jellinek/Mentrum, GGZ-Symfora, Voedsel en Warenautoriteit, de politie en het Trimbos Instituut.
Mystery Shopping
Het onderzoek werd uitgevoerd door middel van Mysteryshopping, waarbij een bedrijf of instelling wordt bezocht door een persoon die zich voordoet als klant, zonder dat het personeel van het bedrijf of de instelling op de hoogte is van het onderzoek.
Cafetaria's in de fout
Vier 15-jarige jongeren hebben 150 verkooppunten in de regio bezocht om alcohol te kopen. Niet alleen horecabedrijven, maar ook cafetaria’s, slijterijen en supermarkten. In totaal waren 123 van de 150 aankopen succesvol (82%) waarmee de naleving dus op slechts 18% komt. Concreet betekent dit dat slechts in 18% van de bezochte bedrijven de verkoop van alcohol op basis van een te lage leeftijd is geweigerd. Er zit wel verschil tussen het type verkooppunt. Zo scoren de slijterijen het beste met een nalevingspercentage van 52%, de supermarkten hebben een percentage van 18%, de horeca van 14% en de cafetaria's van 2%.
Te mooi voorgesteld
Het nalevingspercentage van 18% staat in geen verhouding tot het percentage dat uit ander onderzoek naar voren komt. Daarin geeft 97% van de verstrekkers aan zich aan de leeftijdsgrenzen te houden. De alcoholverstrekkers zijn dus veel positiever dan de praktijk uitwijst.
|