ingezonden bericht
Groen links is voor het behoud en de bescherming van het door Putter en oud burgemeester Van de Walle ingestelde beschermd dorpsgezicht van het Noordereinde. Wij hebben als eerste politieke partij deze bescherming ingebracht in de discussie over het Noordereinde.
Beschermde bermen en bomen en bolle bruggen. Er zijn door het college allerlei argumenten naar voren gebracht om geen rekening te houden met deze beschermde status. Te duur ,niet mogelijk ,bomen zijn ziek,zijn gevaarlijk, verkeersveiligheid enz.
Echter naast de strijd voor een beschermd dorpsgezicht is er meer beschermingswaardig namelijk:
- Bescherming veiligheid aanwonende
- Bescherming veiligheid van fietsers en voetgangers rond de klapbrug
- Bescherming van de gezondheid van de aanwonende in verband met luchtverontreiniging en geluidsoverlast
- Bescherming van Flora en fauna
- Goede benutting van de schaarse gemeente gelden.
Om al deze doelen te bereiken zijn er ingrijpende plannen nodig en een gemeenteraad die daar niet voor terug schrikt zoals Putter terecht schreef.!!
De gemakkelijkste oplossing die wij vanaf het begin hebben voorgesteld is om te zorgen dat Hilversum de afsluiting van de Bussummergrintweg opheft bij de Krugerbocht. Iedereen in Wijdemeren is daar voor, dus een prima voorstel. De welgestelden aan de Bussummergrintweg die wel willen profiteren van wonen in het Gooi, maar niet de lasten willen delen met anderen, krijgen dan hun redelijke portie van de luchtverontreiniging en de geluidsoverlast en de verkeersdrukte. Eerlijk delen noemen we dat bij Groen Links .
In de voorgaande raadsperiode hebben wij bepleit en bereikt dat in het belang van de veiligheid van fietsers en voetgangers het Ankeveensepad afgesloten is voor auto''s. Dit, omdat daar geen vrijliggend fietspad is.
Nu pleit ik voor de eenrichtingsweg voor personenauto's over de Oudemeentweg, Corverslaan enz. De snelle mensen in het college weten nu al dat dit niet mag volgens het bestemmingsplan en ook niet past bij de opknapbeurt van de buitenplaatsen.
Wie echter de functie van deze wegen in de glorie tijd van de buitenplaatsen en landgoederen bestudeert, komt erachter dat deze wegen toen juist gebruikt werden om naar de Hilversumse Meent te gaan en voor de werkmensen en boeren gebruikt werd, die op de landgoederen werkten.
Het Noorder- en Zuiderende was voor de sier en voor het mooie plaatje en aanzien van de voorkant waar alle landgoederen gericht op het westen zijn.
Wie ook even kijkt naar de gehele inrichting van de landgoederen komt er achter dat alles op mooie schijn gemaakt was, zoals de zichtlijnen vanuit de landhuizen enz. Zogenaamde beken die gewoon om de hoek van het uitzicht ophouden enz.!!
Dus juist in het kader van het restauratie plan van de landgoederen hoort eerherstel van het Noorder- en Zuidereinde met statige en monumentale bomen en brugbogen, gemaakt van handgebakken stenen. (Doe eens een grachtentoer door Amsterdam en bedenk wat er nog van over is als de grachten/bruggen allemaal van kaal beton zouden zijn.) In dit reconstructieplan worden ze zomaar weggehaald en van beton gemaakt.
De eenrichtingsweg over de Corverslaan enz. heeft al een goede fundering Heeft ook al een vrijliggend fiets/voetpad Dus hoeft er hier alleen nog maar een mooie bakstenen weg over gelegd te worden. Als er in de toekomst een grandioos alternatief komt is deze weg ook weer heel snel op te laden Dus zonder onherstelbare schade .!!
De uitstoot van auto's is op deze weg veel minder dan op de zelfde afstand over het Noorder- en Zuidereinde, omdat daar auto's moeten stoppen en wachten en optrekken. De luchtverontreiniging wordt prima opgevangen door al het groeiende groen en heeft daardoor geen schadelijke gevolgen meer voor mensen. Ook automobilisten zitten dan in schonere lucht in hun auto. Zij kunnen dan eindelijk ook elke dag genieten van de mooiheid van die omgeving zonder onherstelbare schade achter te laten. Het zou goed zijn als er meer mensen deze route nu al eens zouden fietsen.
Voor de geluidsoverlast geldt hetzelfde!
Als er een grote stroom van personenauto's over de Corverslaan enz. gaat en de Cannenburgerweg krijgt een verbinding vanaf de Loodijk naar het terrein van Boomgaard en verder eenrichtingsverkeer richting Koninginneweg, Emmaweg, dan kan er op het Zuidereinde en Noordereide eenrichtingsverkeer ingesteld worden. Dan komt er ruimte om op de rijbaan aan de westzijde te parkeren en het trottoir weer over de volle lengte begaanbaar te maken voor alle voetgangers en wandelwagens en voor invaliden .
Rond de klapbrug komt er een rijbaan vrij voor een vrijliggend Fietspad en Voetpad.
De bermen kunnen weer in ere hersteld worden.
De geluidshinder wordt veel redelijker door de helft van het verkeer en door de ,,natuurlijke " geluidswal van geparkeerde auto's tussen de rijweg en de huizen. De veiligheid voor aanwonenden wordt sterk verbeterd!!
De luchtverontreiniging wordt gehalveerd. Een gemeente hoort zijn inwoners te beschermen tegen overmatige luchtverontreiniging. De nieuwste metingen van het aantal auto's per dag geeft aan dat er een berekende overschrijding is van de toegestane belasting. Als er nu een werkelijke meting van de luchtkwaliteit zou plaatsvinden, dan zouden de vastgestelde normen nog sterker overschreden worden, omdat er veel stilstaand en optrekkend verkeer op deze wegen is, waar in de standaard berekeningen geen rekening mee is gehouden.!
Al met al voldoende redenen om te zoeken naar alternatieven. Lijkt mij!!
Hilbrand Korver
Fractievoorzitter GroenLinks |