ingezinden bericht
We zijn er weer ingetuind!
De gang van zaken rond de brug over de Gooise Vaart doet denken aan de jaren '60 van de vorige eeuw. Volgens de legende betaalde Hilversum het verharden van Noorder- en Zuidereinde en nam vervolgens een aantal verkeersmaatregelen, waaronder het afsluiten van de zgn. Krugerbocht. Hierdoor werd het in het sjieke Hilversumse Trompenburgh weer aangenaam toeven, maar het verkeer in 's-Graveland nam dramatisch toe. De gevolgen hiervan zijn vandaag de dag voor een ieder te constateren.
De geschiedenis heeft zich herhaald: onze gehaaide buurgemeente was weer bijzonder genereus, ditmaal bij het aanleggen van een nieuwe fietsbrug naast de "1e Mussertbrug" over het Kanaal. Achteraf bezien logisch; de fietsbrug maakt mede een afvoerweg vanaf het Havenkwartier via de Beresteinseweg / Zuidereinde mogelijk. Ook Wim Neef gaat bepaald niet vrijuit: was hij niet degene die een aantal jaren geleden de Kroontjesbrug liet opwaarderen tot mega-tonner niveau? Dit was de eerste stap in het creëren van een bruikbare vrachtroute.
Wijdemeren let nu wel op uw saeck; het onzalige Hilversumse plan is namelijk heel gemakkelijk te torpederen. Geen softe benadering zoals 'de Beresteinseweg afsluiten als blijkt dat de Hilversumse plannen meer verkeer op die weg en het Zuidereinde aantrekt' (quote van Neef), maar keihard stellen dat Wijdemeren ter hoogte van de Corverslaan zal afsluiten zo gauw Hilversum met de aanleg van een brug begint. Het zou bijzonder aan de helderheid bijdragen als het Wijdemeerse college dit voornemen zo snel mogelijk uitspreekt. De brug wordt dan geheel nutteloos. Dat scheelt onze buurgemeente dan ook weer wat eurocenten.
Het hele plan is namelijk sowieso nogal mesjogge te noemen. Ooit wel eens een file gezien op het Haven-industrieterrein? De echte fout ligt bij de ondoordacht aangelegde serie rotondes tussen Vreelandseweg en Kerkelandenlaan, waar het verkeer dagelijks onnodig vastloopt.
Mocht Hilversum alsnog behoefte hebben aan een extra afvoer vanaf het Havenkwartier, kan het beter denken aan een directe aansluiting via een brug over het Kanaal vanaf de Nieuwe Havenweg. Dat is een betere en duurzamere oplossing dan het (veronderstelde) probleem op anderen af te wentelen. Maar ja, dat zal wel veel duurder zijn en bovendien op bezwaren van de eigen burgers stuiten. En daar zijn Hilverdorps vroede vaderen nu eenmaal meer van onder de indruk dan de belangen van inwoners van een naïeve buurgemeente.
Sjaalman |