WIJDEMEERSE WEBKRANT
Nesciolezing 20 januari
Kortenhoef, zo 6 januari 2008

Op zondag 20 januari 2008 zal de Utrechtse kunsthistorica drs. Muriel de Beer een lezing verzorgen onder de titel ' VUUR, van hemel tot hel, van verleden tot heden'.

persbericht

NESCIOLEZING
koffieconcert in het Oude Kerkje aan de Dijk
Oecumenische Streekgemeente, Kortenhoef

" VUUR, van hemel tot hel, van verleden tot heden"

Op zondag 20 januari 2008 zal de Utrechtse kunsthistorica drs. Muriel de Beer een lezing verzorgen onder de titel ' VUUR, van hemel tot hel, van verleden tot heden'.

Zij zal een aantal kunstwerken de revue laten passeren, waaruit blijkt hoe veelzijdig de rol en betekenis van het element 'vuur' in de beeldende kunst en in de samenleving is geweest.

In de Griekse mythologie was vuur een attribuut van de oppergod Zeus en eigendom van de goden op de berg Olympus: degene die het waagde het vuur van hen te stelen, wachtte uiteraard een vreselijke straf!

De Romeinen kenden aan vuur onder meer de symboliek van huiselijkheid toe: denk hierbij aan de Vestaalse maagden, die de taak hadden het vuur in hun tempel eeuwig brandend te houden.

Voor de christenen heeft het vuur uiteenlopende betekenissen gehad: vuur als marteling, vuur als straf voor zonden die men heeft begaan (het hellevuur), vuur als symbool van loutering (het vagevuur), en in overdrachtelijke zin: een verwijzing naar een diep - dus vurig- geloof...

Wat de profane kunst betreft: op kalenderbladen en in getijdenboeken hoort een brandend haardvuur traditioneel bij de maand januari. In de seculiere kunst kan vuur ook een metafoor van de liefde zijn (17e eeuw). Of een fascinerend natuurfenomeen waar de mens zijn voordeel mee kan doen (Verlichtingstijdperk, 18e eeuw) dan wel nietig tegenover staat (Romantiek,19e eeuw).

Moderne kunstenaars van de 20e en 21e eeuw verbeelden het vuur soms in traditionele zin (Emil Nolde), maar steeds vaker op eigenzinnige wijze: Yves Klein liet letterlijk vlammen op papier inwerken, Walter de Maria creëerde een 'bliksemveld' in New Mexico, en voor de kunstenaar Bill Viola is vuur een telkens terugkerend element in zijn monumentale videoprojecties. Laatstgenoemde leverde de beelden bij Richard Wagner's opera 'Tristan & Isolde' , die in september 2007 in De Doelen in Rotterdam werd uitgevoerd.

*Drs. Muriel de Beer (42) is sinds 1991 onder meer werkzaam bij de Vrije Academie voor Kunsthistorisch Onderwijs. Als 'all round' kunsthistorica geeft zij reeds 18 jaar cursussen en lezingen over de meest uiteenlopende onderwerpen en aan een zeer divers publiek, en doet dat op zeer enthousiasmerende wijze.

Het concert zal worden verzorgd door het pianotrio gevormd door:

  • Anne Bernau - vleugel,
  • Astrid Abbas - viool ,
  • Judith Jamin - cello .

Judith Jamin begon haar opleiding in Frankfuhrt/Main. Zij is verbonden aan Holland Symphonia en treedt verder op met div. kamermuziekensembles. Met Klara Würtz en Tilly Keessen heeft ze een tweetal CD's opgenomen.

Anne Bernau werd geboren in Duitsland en studeerde piano in Hannover en Keulen. Naast haar pedagogische werkzaamheden in Hilversum treedt zij regelmatig op met verschillende ensembles.

Astrid Abas studeerde aan het Utrechts Conservatorium, o.a. bij Carlo van Neste, en Victor Liberman. Later werd zij gecoached door Eli Goren. Zij haalde haar diploma Uitvoerend musicus met onderscheiding. Astrid is verbonden aan de Radio Kamer Filharmonie ( voorheen aan het Radio Kamer Orkest)

Rond de lezing zullen zij "vurig" spelen hebben ze beloofd en wel de volgende werken:

R. Schumann ( 1810-1856) uit het pianotrio opus 63 in d-mineur:

  • deel 1 "Mit Energie und Leidenschaft"
  • deel 2 "Lebhaft, doch nicht zu rasch"
  • deel 4 "Mit Feuer".

Plaats : Oude kerkje aan de Kortenhoefsedijk 168 in Kortenhoef
Aanvang: 11.00 uur
Toegang : € 5,00 kinderen gratis.

bron
persbericht
foto
---
auteur
persbericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
rss feed
reageer
zoek
nieuwsbrief
half bewolkt
7 gr.
windkr. 2