WIJDEMEERSE WEBKRANT
Werkaandeweg.nu: Oproep
's-Graveland, vr 22 augustus 2008

Werkaandeweg.nu roept de bewoners van het Noorder- en Zuidereinde in 's-Graveland op om woensdag naar de commissievergadering te komen.

Dossier Verkeer 's-Graveland

ingezonden bericht

Nieuwe actie van "Werk aan de weg. NU!" tegen plannen herinrichting Noordereinde
Bewoners opgeroepen om naar commissievergadering 27 augustus te komen

Op woensdag 27 augustus a.s. vindt er een commissievergadering Ruimte en Economie plaats. In deze vergadering zal onder andere de reconstructie van het Noordereinde in 's-Graveland ter sprake komen. De belangrijkste aanleiding tot het plan is de noodzaak tot het vervangen van het wegdek en de noodzaak tot het vervangen van de riolering.

Woordvoerders van "Werk aan de weg. NU!" onderschrijven de noodzaak. De wijze waarop de gemeente deze zaak verder aanpakt, stuit bij hen en vele bewoners echter op grote bezwaren.


Werkaandeweg.nu: Links Mario Wouters, in het midden een bedreigde beuk, rechts Emile Bakker.

Onder meer wordt geen rekening gehouden met het wettelijk beschermd dorpsgezicht, wordt niets gedaan aan het terugdringen van de verkeersdruk en sneuvelen er geheel onnodig 23 bomen. Eén boom is ziek en moet mogelijk vervangen worden. Omwonenden hebben in grote getale geprotesteerd, maar de gemeente heeft voornamelijk oor voor een klankbordgroep (een door de gemeente geïnitieerde groep bewoners die als spreekbuis moesten fungeren tussen gemeentebestuur en bewoners, red.). Deze klankbordgroep is naar de informatie van "Werk aan de weg. NU!" een niet representatieve klankbordgroep, die volgens bewoners nauwelijks of niet met hen communiceerde. Zij hebben niets vernomen en voelen dat zij niet betrokken zijn bij de planvorming. Ook is 'Werkaandeweg.NU!' niet gevraagd om in de klankbordgroep zitting te nemen. Alles duidt erop dat er een bewuste selectie van aanmelders heeft plaatsgevonden.

Rooien bomen

Emile Bakker van "Werk aan de weg. NU!" memoreert dat er enkele weken geleden via hun actiecomité ruim 180 Zienswijzen met bezwaren tegen de door de gemeente gekozen aanpak ingediend werden, ondermeer tegen het rooien van de bomen. Bakker: "Het beoogde rooien van die bomen staat niet op zich: de gemeente heeft bij de aanvang van de gesprekken met de klankbordgroep en ook bij het geven van de opdracht tot ontwerp van de herinrichting op voorhand een pakket van eisen op tafel gelegd, waarin het rooien van de bomen een gegeven was. Dit is dus niet een gevolg van een plan maar een vooropgezette actie van de gemeente, die de bomen gewoon weg wil hebben. Ook de commissie WZNH heeft zich tegen verplaatsing en/of rooien uitgesproken vanwege het historische karakter van de bomen en ons dorp."

Volgens Bakker is het zo dat een beslissing om deze bomen te rooien dusdanig verstrekkend is, dat deze niet zonder een contra-expertise kan worden genomen. Zijn comité verlangt van de gemeente dat, alvorens hieromtrent definitieve besluiten worden genomen, deze contra-expertise alsnog - volstrekt onafhankelijk - zal worden uitgevoerd. Naar zijn mening leven we tenslotte in één van de mooiste natuuromgevingen van het land: laten we de bomen behouden. Gezien het bovenstaande is ons ook totaal onduidelijk waarom de bomen weg moeten. De gemeente heeft bovendien de plicht het wettelijk beschermd dorpsgezicht ook daadwerkelijk te beschermen.

Mario Wouters van "Werk aan de weg. NU!" vult hem aan: "Veel bewoners zijn bang dat door de optische verbreding van het wegdek de weg breder lijkt, waardoor meer verkeer zal worden aangetrokken. De weg wordt feitelijk niet verbreed, maar wel aangevuld met grastegels zodat de weg door het verkeer toch als breder wordt ervaren en dus uitnodigt tot harder rijden. Voorts hebben wij begrepen dat de klankbordgroep waarop de gemeente zich met regelmaat beroept, niet unaniem in haar mening zou zijn. Wij proberen daarover duidelijkheid te verkrijgen. Het idee dat de klankbord­groep het unaniem met de herinrichting eens zou zijn, lijkt dus onjuist. Wij zullen overigens aan het gemeentebestuur vragen op welke wijze deze klankbordgroep is samengesteld en om welke reden dit zo heeft plaatsgevonden.".

Verkeersintensiteit

Met het oog op de verkeersintensiteit, windt Bakker er geen doekjes om: "Bij de gehele reconstructie is geen capaciteitsvermindering van de weg opgenomen. Op de internet site van de gemeente is te lezen: '... de reconstructie is geen maatregel om verkeer tegen te gaan...' . De 180 mensen die getekend hebben zijn hier tegen. De afgelopen 40 jaar is er niets ondernomen om de wegcapaciteit te verminderen ondanks de strijd die bewoners hiervoor jarenlang hebben gevoerd. Bewoners vinden de herstructurering een uitgelezen mogelijkheid om iets te doen aan de toenemende verkeersintensiteit. Maar in het voorstel van reconstructie wordt de toename niet tegengehouden, integendeel.".

Ambtenaren binnen de gemeente hebben voorgesteld zogenaamde "autodrempels" aan te leggen, weet Wouters. Dit zijn bolvormige drempels waarvoor auto's moeten afremmen, maar vrachtwagens kunnen doorrijden. Dit is om trillingen te voorkomen. Het college heeft dit interne voorstel terzijde gelegd. Zij stelt dat verkeersverminderende maatregelen in regionaal verband dienen te worden genomen. De vraag dient zich aan, gezien de normale voorbereidingstijd voor de herinrichting, waarom dit dan klaarblijkelijk niet regionaal is voorgelegd. Vele bewoners en betrokkenen leggen dit uit als onwil van de gemeente om nu eindelijk eens iets te doen aan de toenemende problematiek voor mensen die vlak aan een zeer drukke weg wonen.

Wouters: "De gemeente stelt dat de weg een belangrijke ontsluiting is voor het (inter)lokale verkeer tussen Loenen/Vreeland en Weesp-Bussum. De gemeente Wijdemeren is echter geen 'bovengemeentelijk Verkeer en Waterstaat'. De gemeente is er primair om de belangen van de eigen inwoners te behartigen. Die belangen zijn genoegzaam bekend en onlangs nog weer eens kenbaar gemaakt in de Zienswijzen". Volgens Wouters wordt een juiste meningsvorming in behoorlijke mate belemmerd op het punt van de verkeersintensiteit: "Van de zijde van de gemeente worden door de provincie gedane metingen ontkracht, terwijl andere metingen slecht of niet beschikbaar zijn. Indien dit zo voort duurt, zullen wij met een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur duidelijkheid moeten zien te krijgen.", zo stelt Wouters.

Ook Bakker vraagt zich hardop af wat nu eigenlijk de werkelijke wil van de gemeente is: reductie van verkeer of juist facilitering van méér verkeer? "Bruggen worden verbreed omdat het Noordereinde 'onveilig zou zijn' en omdat twee vrachtwagens niet tegelijkertijd op goede snelheid kunnen passeren. Bomen worden verwijderd, nieuwe worden verder van de weg geplant en grastegels worden gelegd tussen het asfalt en de bomen", zo stelt hij.

Provincie Noordholland: de N236 en het Noordereinde.

Bakker vervolgt: "Tel daarbij op dat er vorige week een brief van de Provincie Noord Holland bij ons is neergelegd waarin valt te lezen dat de provinciale weg N236 gereconstrueerd gaat worden 'ter verbetering van de verkeersveiligheid - met behoud van de doorstroming van het verkeer'. Wat dit laatste betreft, staat er letterlijk dat het hier gaat om 'het traject tussen de Loosdrechtdreef (lees: de afslag vanaf Amsterdamse buitenring A9 naar de N236) en de aansluiting met het Noordereinde in 's-Graveland'. Desgevraagd gaf onze wethouder mevrouw Van Henten aan dat zij hiervan niet op de hoogte was". Bakker kan er ook wel weer om lachen: "Tijdens dat gesprek stelde ik mevrouw Van Henten nog gekscherend de vraag of het Noorder- en Zuidereinde de nieuwste hoofdader gaat worden tussen Noord- en Zuid Nederland.".

Wat nu?

De woordvoerders van 'Werk aan de weg. NU!' zijn het er roerend over eens dat nu, met de reconstructie, eindelijk eens de kans moet worden aangegrepen om verkeersminderende maatregelen te nemen. De groep heeft daartoe in het verleden al veel suggesties voor aangereikt.

"De bomen moeten blijven staan en niet worden vervangen door grastegels en bomen verder van de weg. We leven in een oud dorp met een weg die niet ontworpen is voor 30-tonners! Laat, mede op advies van de monumentencommissie, de bomen staan en laat ons dorp niet verstenen. Wij hechten aan ons beschermd dorpsgezicht. Houdt het Noordereinde nostalgisch en mooi en laat vrachtwagenchauffeurs niet te ver vooruit kunnen kijken. Want dan komen er nog veel meer vrachtwagens voorbijrazen met veel te hoge snelheid. Er moet nu eens actief gewerkt worden tégen meer verkeer. Een wegcapaciteitsvermindering hoort hierbij.", zo besluit Wouters.

Besluit: commissievergadering woensdag 27 augustus.

Burgemeester en wethouders lijken hun plan definitief getrokken te hebben. De volgende stap is dat dit formeel wordt voorgelegd aan de raadsleden tijdens een raadsvergadering op 25 september a.s. Voorafgaand daaraan wordt het raadsvoorstel besproken in de Commissievergadering Ruimte en Economie op woensdag 27 augustus vanaf 20:00 uur in ons Gemeentehuis. Redenen voor 'Werk aan de weg. NU!' om een brief op te stellen en uit te sturen naar ieder raadslid dat mee moet denken in de uiteindelijke beslissing. Inmiddels is dit gebeurd. Tevens heeft 'Werk aan de weg. NU!' een pamflet verspreid onder de bewoners van het Noorder- en Zuidereinde om hun stem te laten horen tijdens die commissievergadering. Zij hoopt op de komst van veel belangstellenden en betrokkenen te mogen rekenen. U kunt zich aanmelden om in te spreken via beuk@werkaandeweg.nu.

bron
ing. bericht
foto
ing. bericht
auteur
ing. bericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
rss feed
reageer
zoek
nieuwsbrief
bewolkt
20 gr.
windkr. 3