persbericht
College akkoord met aangepast plan reconstructie Noordereinde
Burgemeester en wethouders gaan akkoord met het aangepaste plan voor de reconstructie van het Noordereinde in 's-Graveland en vragen de gemeenteraad hiermee in te stemmen.
Het oorspronkelijke plan gaf aanleiding tot veel inspraakreacties. In totaal werden circa 220 zienswijzen ingediend. Veel reacties waren gericht tegen het kappen van de bomen ten noorden van de Noorderslootbrug. Ook vinden velen dat met deze reconstructie te weinig gedaan wordt om de verkeersoverlast te verminderen.
Aanpassingen
Alle bewonersreacties zijn verwerkt in een reactienota die bij het definitieve plan is gevoegd. Een aantal van die reacties waren aanleiding om het plan ook daadwerkelijk aan te passen. Het gaat onder andere om meer parkeervakken aan de Loodijk en Luye Gat, verplaatsing van vuilcontainers, aanbrengen van belijning bij oversteekplaatsen bij de Klapbrug en verplaatsing van de drempel nabij de Stichtse Kade.
Politie
Ook een aantal door de politie ingebrachte punten wordt overgenomen. De drempel bij de kleine klapbrug blijft op z'n plaats omdat die vrijwel kan worden geïntegreerd in de brughelling en zo bijna geen trillinghinder zal veroorzaken. Het lichte asfalt wordt doorgetrokken tot het begin van de parkeervakken, aangevuld met een 'psycho-bremse' belijning. Het te reconstrueren gebied wordt circa 30 meter langer. De kruising Herenweg/Koninginneweg/Cannenburgerweg wordt opgenomen in een plateau waarbij voorrang op de Herenweg gehandhaafd blijft.
Bomen
De bomen aan de noordkant van het Noordereinde hebben een levensverwachting van minder dan 15 jaar en zullen, ondanks de protesten, niet behouden worden. Zij staan veel te dicht op de rijweg, waardoor zij lijden onder strooizout en aanrijdingsschade. Ook is er te weinig overzicht op de rijbaan bij uitparkeren. Als zij zouden blijven staan is geen ruimte om een goede nieuwe wegconstructie te maken.
Verkeerhinder
De reconstructie is geen maatregel om spits en/of vrachtverkeer tegen te gaan. De weg is een belangrijke ontsluiting voor het (inter)lokale verkeer tussen Loenen/Vreeland-Hilversum en Weesp-Bussum. Wel wordt getracht om de effecten van de verkeeroverlast zoveel mogelijk te verminderen door het gebruik van moderne asfalteringstechnieken en snelheidsremmende maatregelen.
Klankbordgroep
De plannen zijn besproken met een klankbordgroep van omwonenden en belanghebbenden. Ook nu nog kan deze groep invloed uitoefenen op de detaillering van het plan. De groep zal daarom op korte termijn worden uitgenodigd zich over het nu aangepaste plan uit te spreken. |