persbericht
COLLECTIE IN DUPLO
dubbelexpositie in Galerie de Coninck
Van 2 t/m 26 november vindt in Galerie de Coninck, Zuidereinde 122 in ’s-Graveland een bijzondere verkooptentoonstelling plaats. Topwerken uit de collecties van kunsthistoricus Carole Denninger en van galeriehouder Paul Robert de Coninck zijn samengevoegd tot een smaak- en spraakmakende expositie. Schilderijen van gerenommeerde Hollandse, Vlaamse en Franse meesters uit de 19e en 20e eeuw bieden een kleurrijke dwarsdoorsnede van meer dan honderd jaar kunstgeschiedenis.
KORTHALS, Jan (1916-1972)
Amsterdamse gracht in de sneeuw De Haagse School en Amsterdamse impressionisten
Paul Robert de Coninck toont grote namen als Jongkind, Willem Maris, Isaac Israels, W.G.F. Jansen en Piet van der Hem. Van Jongkind ziet men een door maanlicht beschenen Landschap met molen bij Overschie (getoond op de Tentoonstelling Nederland-Frankrijk 1930), van Van der Hem een imposant figuurstuk van een stierenvechter op weg naar de corrida. Van Willem Maris mag een in zonlicht badende koe aan de slootkant niet ontbreken, net zo min als een sneeuwgezicht van Louis Apol. En van W.G.F. Jansen zijn er, heel verrassend, twee gezichten op de IJssel. Uit de collectie van Carole Denninger springt de relatief minder bekende Amsterdamse impressionist G. Wildschut in het oog, met een avondlijk markttafereel in de Joodse buurt van omstreeks 1910. Andere sfeervolle stadsgezichten zijn er van o.a. W.A. Knip, Jan Korthals en J. Stierhout. Een bijzonder vroeg stilleven van Piet van Wijngaerdt dateert uit de tijd dat hij de nieuwe kunstenaarsvereniging Het Signaal oprichtte. De stoere vormen en sonore kleuren met enkele lichte contrasten duiden op een datering van 1916-1920.
Larense en Kortenhoefse schilders
Natuurlijk zijn de schilders uit de omgeving vertegenwoordigd. Plasgezichten zijn er van o.a. Bern. Van Beek en Johan Briedé. Maar ook de Amerikaanse schilder Charles Paul Gruppe vond inspiratie in de polder rond Kortenhoef. Bijzonder is een in fauvistische kleuren geschilderde Gooiersgracht in voorjaarstooi van Johan Meijer. In dezelfde opvallende kleuren is een landschap met ploegende boer van A.H. Gouwe te zien, 1912 gedateerd. Het is de voorstudie voor de grote versie die het Drents Museum onlangs heeft verworven. Van Kees Heynsius wordt een zandverstuiving met verwaaide den getoond, dat duidelijk geïnspireerd is door de Japanse houtsnedetechniek.
Winters van weleer
Bij de 20e eeuwse landschappen ligt de nadruk op het sneeuwlandschap. Uniek is de in blauwtinten geschilderde maannacht van Tjeerd Bottema, die eigenlijk alleen bekend is van zijn etsen. Aandoenlijk is de eenzame pink die Piet de Regt in de laatste sneeuw van 1950 borstelde. In de beste traditie van de Haagse School legde Chris Soer onder een dreigende hemel een polderlandschap in wintertooi vast. Hoe anders is het licht in het sneeuwlandschap rondom Rouen waarmee de Franse schilder Albert Malet zijn grote voorbeeld Claude Monet naar de kroon steekt. Bijzonder expressief is het winterse tuingezicht dat Kees Bol in 1959 schilderde.
Meesters van nu!
Ook het heden is ruim vertegenwoordigd. Landschappen van Frits Goosen, stillevens van Willem Berten, collageschilderijen van Franse schilders als Elise en Jean-Paul Roussel plus een bijzondere collectie olieverven van de Russische Natascha Dik maken dat er voor iedere kunstliefhebber iets te beleven valt. Waar men ook voor kiest: klassiek of modern, kwaliteit en artisticiteit vormen bij beide collecties het uitgangspunt.
Galerie de Coninck,
Zuidereinde 122, ’s-Graveland
Tel. 035-6565562
Openingstijden:
2 t/m 26 november, do-vrij-za-zo van 13.30-17.30u
www.galeriedeconinck.nl en www.caroledenninger.nl
|