Rik Jungmann

---

Ingezonden Brief
Naar vorig bericht Naar de home-page Naar volgende bericht
Reageer op dit bericht Zoeken in het archief 1996 - 2004 .

Klachtenlijn Deel ll

Kortenhoef, 8 juni 2005

In de lokale bladen schreef Francoise de Kloet op 20 april een ingezonden brief over de klachtenlijn. Op die brief schreef zij een vervolg dat vandaag ook in de WWW staat.

Op 20 april schreef Françoise de Kloet een ingezonden brief. Hieronder het vervolg op haar eerdere brief.

Ingezonden Brief

Klachtenlijn geopend door gemeente (vervolg).

Zoals door mij, afgesproken half april in de plaatselijke bladen en op de webkrant, volgt hier een overzichtje van mijn ervaring met de klachtencoördinator van de gemeente Wijdemeren.
Weet u nog waarover het ging?

Het betrof het niet nakomen van de afspraak, gemaakt door het College (in de vaststellingsovereenkomst d.d. 4/02/2003 Dode Eind), om “zo spoedig mogelijk” tot het realiseren van het nieuwe postzegelbestemmingsplan te komen.
Dan lijkt het mij dat je na (toen 14 maanden) toch wel “iets” mag weten over het hoe en wanneer dit werkelijk tot stand gaat komen.

Mijn angst dat de nieuwe klachtenlijn wel eens een z.g. “paarse krokodil” kon zijn, deed mij besluiten om de locale bladen en de Wijdemeerse webkrant Plassennet te vragen mijn relaas te publiceren. Hetgeen zij ook allen gedaan hebben, waarvoor mijn dank.

Goed, zoals gezegd naar de klachtencoördinator dhr. W. Runderkamp gebeld met drie klachten over de, naar mijn idee, onbehoorlijke manier van handelen door de gemeente. De eerste klacht ging dus over het bestemmingsplan, de tweede over het niet kunnen achterhalen van een advies v.d. Beroeps en Bezwarencommissie 10/12/2001 en de derde over het niet beantwoorden van een verzoek van veertien gezinnen betreffende de inrichting/ veiligheid van het Dode Eind d.d. 21/06/2004.

Het contact met dhr. Runderkamp is wat mij betreft prima verlopen, uiterst zorgvuldig en snel heeft hij mijn klachten bij de betreffende ambtenaren/College neergelegd. Besproken met ze, teruggekoppeld en aanwezig geweest bij een gesprek met mevr. Labordus en mevr. Van Rhijn. Helaas heeft hij geen invloed op het antwoord van mijn klachten en na inmiddels drie maal een “welgemeend” excuus, ben ik in feite nog net zo ver.

Mijn boosheid over het gemak waarmee voorbij gegaan wordt aan jouw belangen is niet te omschrijven. Het niet nakomen van afspraken is m.i. een kwalijke zaak, maar het volkomen naar je toeschrijven van een bepaalde situatie, daar heb ik gewoon geen woorden voor. Veel moet je dan weer bewijzen en gelukkig kan ik alles schriftelijk aantonen, maar het kost zoveel ergernis en tijd. Rekenen (zoals in mijn geval) op de, mede door jou gekozen gemeenteraadsleden, moet je niet doen. Deze laten zich (bijna allemaal) door de “behandelend” ambtenaar/ het College, die zich uiteraard ook weer door diezelfde ambtenaar laat informeren, naar mijn idee gewoon in de maling nemen. Raadsleden (op een enkeling na) stellen soms wel vragen, maar controleren niet of de gegeven antwoorden ook worden nageleefd. Sterker nog, de ene keer krijgen zij antwoorden op vragen, die haaks staan op de antwoorden van dezelfde vragen van een vorige keer en het trieste is, zij merken het bijna geen van allen, tenzij zij er echt in geïnteresseerd zijn natuurlijk.

Ondanks een daverend gevoel van machteloosheid, het idee te vechten tegen de bierkaai vind ik toch de kracht om door te gaan, want per 1 januari 2006 worden gemeenten verplicht zich aan te sluiten bij een extern klachtenbureau, zeg maar een Ombudsman. Mij is verteld dat klachten die je daar aanmeldt, eerst het traject binnen de gemeente dienen te hebben doorlopen, vandaar. Door dit allemaal naar buiten te brengen, hoop ik dat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen. Als er nou maar genoeg mensen zijn die zeggen, dat het zo niet door kan gaan dan………?

Françoise de Kloet
Kortenhoef, 3 juni 2005


De wekelijkse nieuwsbrief Half bewolkt Windstil 15º Naar volgende bericht