Ingezonden Brief
Klachtenlijn
geopend door gemeente!!
Dit bericht werd afgelopen week,
vol trots door de gemeente naar buiten gebracht. Geweldig, weer
een nieuwe functie binnen het ambtelijke apparaat, n.l. die van
een klachtencoördinator.
Sinds 2002 is er binnen onze
gemeente een klachtenregeling, maar kennelijk werkt deze niet
naar verwachting, vandaar dit nieuwe brouwsel bedacht?
U wist niet van een klachtenregeling, kan ik mij wel
voorstellen. Hebt u wel eens van de Ombudsman gehoord? Deze
organisatie wordt door het merendeel van alle Nederlandse
gemeenten ingeschakeld bij eventuele klachten van burgers over
het functioneren van ambtenaren en gemeentebestuur, echter niet
in Wijdemeren.
Zelf opnieuw het wiel willen
uitvinden of regeert de angst voor het oordeel van een
objectieve waarnemer? Zijn de kosten daarvan het motief, nu kost
het immers ook geld en het resultaat moet je maar afwachten.
Zelf zal ik komende week een klacht melden bij deze coördinator.
De klacht gaat over het bestemmingsplan Oud- Kortenhoef uit
1969!!!!
Om een heel lang verhaal kort te
houden het volgende:
4 februari 2004 is er een
Vaststellingsovereenkomst Dode Eind door een aantal partijen
ondertekend. Overigens bij weigering te tekenen door ons, zou
dat gevolgd worden door fikse dwangsommen en o.a. huisuitzetting
binnen 7 weken voor vier woonarken. De andere 34 woonarken (
Fokke en Krakeelakker) zouden voor 1 juli 2004 verwijderd dienen
te worden.
De gemeente had besloten dat gehandhaafd moest worden na
uitspraak van de Raad van State. Dat er al vanaf 1999 een
conceptvoorontwerp bestemmingsplan en in mei 2003 een
geactualiseerde versie ter visie heeft gelegen, deed er even
niet meer toe. De wensen van de omwonenden dienden gerespecteerd
te worden, vele rechtszaken lagen anders voor o.a. de gemeente
(corrigeren van bestuurlijke missers) en arkeigenaren (zij
hadden immers met ontheffingen van de Provincie gekocht) in het
verschiet.
Goed, terug naar de
Vaststellingsovereenkomst, daarin is door de gemeente de
verplichting aangegaan, letterlijk staat er “Het
postzegelbestemmingsplan zal zo spoedig mogelijk worden
gerealiseerd” Er zou dus een z.g. Postzegelplan (d.i. een stukje
uit het bestemmingsplan) gerealiseerd worden, zodat alles
sneller zou kunnen verlopen. Helaas voor o.a. alle (toekomstige)
arkbewoners heeft de gemeente op deze clausule, in tegenstelling
tot heel veel andere eisen, hier geen termijn en hoge boete aan
verbonden.
U voelt mijn klacht waarschijnlijk
al aankomen.
Tot op heden, ruim veertien maanden na ondertekening en door ons
aan alle eisen (en neem van mij aan, dat het er echt veel en
vaak hele emotionele waren, welke ook nog eens ontzettend veel
geld hebben gekost) inmiddels is voldaan, helemaal nog niets
over het nieuwe bestemmingsplan!!!! Tot op de dag van vandaag is
de ontstane situatie nog steeds niet gelegaliseerd, concreet
zicht op enig tijdspad daar omtrent hebben en krijgen wij niet
van de gemeente, alleen maar veel mitsen en maren. Kopen of
verkopen van een woonark is voor geen van ons allen op dit
moment mogelijk. Graag zouden wij na ruim 6 jaar van alleen maar
toezeggingen, ook door het nieuwe college, rust willen hebben
nadat alles formeel geregeld is in het nieuwe bestemmingsplan.
College of raad benaderen, wat
heeft het voor zin?
Ambtelijk zullen er ongetwijfeld duizend redenen zijn waarom er
nog steeds niets ligt….. Toch echt maar eens bellen volgende
week, zal u laten weten of de klachtenlijn werkt of dat het
slechts weer een z.g. “paarse krokodil” betreft.
Francoise de Kloet.
Kortenhoef, 17 april 2005
|