Rik Jungmann

Ingezonden Brief
Naar vorig bericht Naar de home-page Naar volgende bericht
Reageer op dit bericht Zoeken in het archief 1996 - 2004 ...

Klacht over Bestemmingsplan

Kortenhoef, 20 april 2005. Francoise de Kloet zond onderstaande ingezonden brief over het uitblijven van het postzegelbestemmingsplan voor het Dode Eind.

Ingezonden Brief

Klachtenlijn geopend door gemeente!!

Dit bericht werd afgelopen week, vol trots door de gemeente naar buiten gebracht. Geweldig, weer een nieuwe functie binnen het ambtelijke apparaat, n.l. die van een klachtencoördinator.

Sinds 2002 is er binnen onze gemeente een klachtenregeling, maar kennelijk werkt deze niet naar verwachting, vandaar dit nieuwe brouwsel bedacht?
U wist niet van een klachtenregeling, kan ik mij wel voorstellen. Hebt u wel eens van de Ombudsman gehoord? Deze organisatie wordt door het merendeel van alle Nederlandse gemeenten ingeschakeld bij eventuele klachten van burgers over het functioneren van ambtenaren en gemeentebestuur, echter niet in Wijdemeren.

Zelf opnieuw het wiel willen uitvinden of regeert de angst voor het oordeel van een objectieve waarnemer? Zijn de kosten daarvan het motief, nu kost het immers ook geld en het resultaat moet je maar afwachten.
Zelf zal ik komende week een klacht melden bij deze coördinator. De klacht gaat over het bestemmingsplan Oud- Kortenhoef uit 1969!!!!

Om een heel lang verhaal kort te houden het volgende:
4 februari 2004 is er een Vaststellingsovereenkomst Dode Eind door een aantal partijen ondertekend. Overigens bij weigering te tekenen door ons, zou dat gevolgd worden door fikse dwangsommen en o.a. huisuitzetting binnen 7 weken voor vier woonarken. De andere 34 woonarken ( Fokke en Krakeelakker) zouden voor 1 juli 2004 verwijderd dienen te worden.
De gemeente had besloten dat gehandhaafd moest worden na uitspraak van de Raad van State. Dat er al vanaf 1999 een conceptvoorontwerp bestemmingsplan en in mei 2003 een geactualiseerde versie ter visie heeft gelegen, deed er even niet meer toe. De wensen van de omwonenden dienden gerespecteerd te worden, vele rechtszaken lagen anders voor o.a. de gemeente (corrigeren van bestuurlijke missers) en arkeigenaren (zij hadden immers met ontheffingen van de Provincie gekocht) in het verschiet.

Goed, terug naar de Vaststellingsovereenkomst, daarin is door de gemeente de verplichting aangegaan, letterlijk staat er “Het postzegelbestemmingsplan zal zo spoedig mogelijk worden gerealiseerd” Er zou dus een z.g. Postzegelplan (d.i. een stukje uit het bestemmingsplan) gerealiseerd worden, zodat alles sneller zou kunnen verlopen. Helaas voor o.a. alle (toekomstige) arkbewoners heeft de gemeente op deze clausule, in tegenstelling tot heel veel andere eisen, hier geen termijn en hoge boete aan verbonden.

U voelt mijn klacht waarschijnlijk al aankomen.
Tot op heden, ruim veertien maanden na ondertekening en door ons aan alle eisen (en neem van mij aan, dat het er echt veel en vaak hele emotionele waren, welke ook nog eens ontzettend veel geld hebben gekost) inmiddels is voldaan, helemaal nog niets over het nieuwe bestemmingsplan!!!! Tot op de dag van vandaag is de ontstane situatie nog steeds niet gelegaliseerd, concreet zicht op enig tijdspad daar omtrent hebben en krijgen wij niet van de gemeente, alleen maar veel mitsen en maren. Kopen of verkopen van een woonark is voor geen van ons allen op dit moment mogelijk. Graag zouden wij na ruim 6 jaar van alleen maar toezeggingen, ook door het nieuwe college, rust willen hebben nadat alles formeel geregeld is in het nieuwe bestemmingsplan.

College of raad benaderen, wat heeft het voor zin?
Ambtelijk zullen er ongetwijfeld duizend redenen zijn waarom er nog steeds niets ligt….. Toch echt maar eens bellen volgende week, zal u laten weten of de klachtenlijn werkt of dat het slechts weer een z.g. “paarse krokodil” betreft.

Francoise de Kloet.
Kortenhoef, 17 april 2005


De wekelijkse nieuwsbrief BewolktWindstil10º Naar volgende bericht