Persbericht
Tevreden inwoners
belangrijk
Folder ‘Uw klacht: een gratis advies’
Gemeente opent speciaal nummer voor
klachten over behandeling door gemeente
Vanaf deze week voert gemeente
Wijdemeren een verbeterde klachtenregeling in voor burgers die niet
tevreden zijn over de wijze waarop zij door de gemeente zijn
behandeld. Inwoners die vinden dat zij niet goed te woord zijn
gestaan, dat afspraken niet zijn nagekomen of dat zij onvoldoende
antwoord krijgen op vragen, kunnen terecht bij de
klachtencoördinator van de gemeente. Hij is rechtstreeks te bereiken
op het nieuwe nummer: (035) 65 59 553.
De gemeente Wijdemeren vindt het belangrijk dat inwoners tevreden
zijn over de wijze waarop zij door de gemeente worden behandeld.
Meestal gaat dat goed, maar soms ook niet. Is dat het geval,
dan kunt u dat melden aan de klachtencoördinator. De gemeente wil
zo’n klacht zien als een gratis advies om het werk in de toekomst
misschien beter te kunnen doen. Het kan fouten aan het licht brengen
en uiteindelijk leiden tot verbetering van de kwaliteit van
dienstverlening. Een vlotte en zorgvuldige klachtenbehandeling kan
bovendien bijdragen aan het herstel van geschonden vertrouwen in de
overheid.
Vlot en zorgvuldig
De klachtencoördinator probeert de
klacht vlot en zorgvuldig op te (laten) lossen. Hiervoor heeft hij
eerst de juiste informatie nodig. Zo zal hij vragen over wie de
persoon ontevreden is; welke feiten zich hebben voorgedaan; wie de
persoon misschien al over de situatie heeft gesproken; of er een
briefwisseling heeft plaatsgevonden en of de persoon een idee heeft
hoe de situatie opgelost kan worden. De informatie van deze intake
legt de coördinator vast op een formulier die de persoon ter
bevestiging krijgt thuisgestuurd. Daarbij ontvangt de persoon de
folder ‘Uw klacht: een gratis advies”, waarin staat hoe de gemeente
met klachten omgaat. De coördinator brengt tegelijkertijd de
betreffende inwoner in contact met de verantwoordelijk
leidinggevende of bestuurder. Deze zal de persoon uitnodigen voor
een persoonlijk gesprek. Zo’n gesprek lost vaak al een heleboel op.
Blijven de meningen botsen dan zal de leidinggevende of bestuurder
vragen aan het college over de klacht een uitspraak te doen. Het
college gaat er vanuit dat dit maar zeer zelden voor gaat komen.
Oude regeling
De gemeente Wijdemeren heeft sinds
2002 een klachtenregeling. Het college wilde deze laagdrempeliger
maken. Om dit te bereiken is de uitvoering van de regeling en de
klachtenregeling zelf op een aantal punten aangepast. Het college
legt de verbeterde klachtenregeling 28 april voor aan de commissie
Bestuur & Middelen.
Niet eens met besluit?
Dan bezwaar indienen
De klachtencoördinator is er niet voor
situaties waarbij mensen het niet eens zijn met een besluit van de
gemeenteraad, de burgemeester of het college van burgemeester en
wethouders. In deze situaties heeft iedereen de gelegenheid (gehad)
bezwaar in te dienen. Ook voor klachten over de openbare ruimte
zoals kapotte bestrating, straatlantaarns of onveilige situaties is
de verbeterde klachtenregeling niet bedoeld. Hiervoor kan iedereen
terecht bij het Servicemeldpunt: 035 65 59 555.
Inwoners met een klacht over de
behandeling door, of gedragingen van, bestuurders of ambtenaren
kunnen kiezen of ze de klachtencoördinator bellen, of het
intakeformulier downloaden vanaf
www.wijdemeren.nl.
Het nieuwe formulier is te vinden in het Digitaal Loket. Zoek daar
op: klachtenregeling. Een brief schrijven mag ook: Gemeente
Wijdemeren, t.a.v. de Klachtencoördinator, Postbus 41, 1243 ZG
’s-Graveland. |