Ingezonden Brief
BURGERINITIATIEF HELPT KONINGINNEWEG
Straatjuwelen geplaatst met hulp van politie, 3VO en politiek
Hier en daar moeten de mannen en
vrouwen van de gemeente Wijdemeren nog een “paar puntjes op i”
zetten, maar de straatjuwelen op de Koninginneweg in Kortenhoef
zijn na drie jaar overleg een feit. Via een heus
burgerinitiatief en de ondersteuning van 3VO, politie en de
politieke partijen: Dorpsbelangen Loosdrecht, D’66, Groen Links
PvdA en VVD, is de Koninginneweg in Kortenhoef veiliger
geworden. Wellicht dat door dit succes ook andere inwoners in
onze gemeente worden gestimuleerd om voorstellen via een
burgerinitiatief tot stand te brengen. Vandaar een
chronologische volgorde van de komst van de straatjuwelen op de
Koninginneweg.
Begin
We schrijven Februari 2002. Er vinden werkzaamheden plaats op de
Koninginneweg. Na afloop komen de bewoners er achter dat de
verkeersdrempels verlaagd zijn. Tegelijkertijd is de weg van een
50 km/h zone naar een 30 km/h zone veranderd. Het resultaat
blijkt averechts te zijn. Er werd al niet rustig gereden omdat
de oude drempels niet effectief waren, maar met de verlaging van
de drempels wordt de ‘sportieve’ automobilist geen strobreed
meer in de weg gelegd. Dit tot ergernis van bewoners wiens
huiskamer grenst aan de rijbaan en tot zorg van bewoners die hun
kinderen op de fiets over de Koninginneweg naar school zien
gaan.
Reacties
Er komen reacties van de Koninginnewegbewoners. Echter, omdat
deze reacties van individuele aard zijn hebben zij geen effect
bij het bestuur. Het bestuur verweert zich met argumenten als:
‘het heeft aangekondigd gestaan’ en ‘er bestaan geen formele
richtlijnen waaraan verkeersdrempels in een 30 km/h zone moeten
voldoen’ en ‘het is gedaan op verzoek van Noordereinde bewoners
die klaagden over geluidsoverlast aan de achterkant van hun
huis’. Zo wordt de discussie met die paar individuele
Koninginnewegbewoners afgesloten.
Onveilig
In een ultieme poging om toch wat veranderd te krijgen steken
enkele bewoners de koppen bij elkaar. Aan de Politie Gooi en
Vechtstreek wordt het verzoek gedaan om eens een
snelheidscontrole te organiseren om uit te vinden of het
werkelijk zo erg is als het lijkt. Het resultaat is
onheilspellend: tijdens twee controles in November 2002 wordt
zo’n 50% van de automobilisten geverbaliseerd voor overtreding
van de maximum snelheid en er worden snelheden gemeten tot 69
km/h! Tevens weet de wijkagent te melden dat het aantal
meldingen van verkeersincidenten drastisch is gestegen sinds de
verlaging van de drempels in het begin van 2002; in de zomer van
2003 wordt een geparkeerde auto compleet total loss gereden. Aan
de organisatie 3VO is gevraagd om de verkeerssituatie te
beoordelen, en hun conclusie is vernietigend: er deugt weinig
tot niets van de inrichting van de weg om het tot een 30 km/h
zone te maken en de Koninginneweg wordt aangemerkt als
verkeersonveilig.
Actie
Onder alle bewoners van de Koninginneweg wordt een peiling
gehouden en de respons is overweldigend: meer dan 50% van de
huishoudens laat weten dat ze ernstig bezorgd zijn over de
verkeersveiligheid voor hun deur en willen verandering.
Met deze gegevens gaan de Koninginnewegbewoners georganiseerd
naar de politiek. Zij hopen de raad ervan te overtuigen dat er
iets moet veranderen. Zij bieden aan om zelf met een plan te
komen en vragen de politieke partijen steun. En die krijgen ze
ook van PvdA, VVD, D’66, Groenlinks en Dorpsbelangen Loosdrecht
tijdens een zeer druk bezochte R&E commissievergadering in April
2003. Hiermee hebben de bewoners een meerderheid van de raad
achter zich en kunnen aan de slag.
Plan
In samenwerking met 3VO, Politie Gooi en Vechtstreek,
Noordereinde bewoners, gemeente Soest en Els van Hall (VVD)
wordt er een herinrichtingsplan gemaakt. De basis van het plan
behelst het plaatsen van een zevental straatjuwelen (effectieve
wegversmallingen). Tevens worden verdere maatregelen
voorgesteld, maar daar is aanzienlijk meer budget voor nodig.
Tijdens een van de bijeenkomsten geeft zelfs wethouder Wim Neef
acte de présence met goede tips voor wat betreft het volgen van
de juiste formele weg om het plan, wat op dat moment reeds in
een officieel rapport verwoord is, goed in de commissie R&E
behandeld te krijgen. Echter, voordat het rapport aan de raad
wordt aangeboden krijgen alle bewoners van de Koninginneweg de
gelegenheid om op- en aanmerkingen op het plan te leveren. Met
name bewoners in wiens directe nabijheid een straatjuweel
geplaatst zou worden zijn uitgenodigd om gedetailleerd en actief
mee te werken en te denken. Uiteindelijk heeft slechts 1 adres
geen gehoor gegeven aan deze uitnodiging en zijn er talrijke
discussies gevoerd met bewoners waar de straatjuwelen precies
moesten komen. Wij zijn bijzonder verheugd dat we hier met alle
betrokkenen in overleg en met consensus uitgekomen zijn.
Succes
In 2004 is het zover. Het plan wordt door bovengenoemde partijen
in de raad geaccordeerd. Er is nog wel enige discussie waar het
geld vandaan moet komen (het gaat slechts om een relatief klein
bedrag van EU 8000), maar de herinrichting van de Koninginneweg
is een feit. Veel medewerking wordt er vanaf die tijd ook
verleend door de heer Marsman van de dienst Openbare Werken van
de gemeente, die het plan uiteindelijk in December
implementeert.
En zijn we er blij mee? Ja, want we hebben het gevoel dat we met
de overgrote meerderheid van de Koninginneweg wat voor elkaar
hebben gekregen. Ja, want er is door de politiek naar ons
geluisterd en we zijn niet teleurgesteld; de politiek heeft zich
dienend opgesteld, en dat respecteren wij. En ja, natuurlijk,
omdat verschillende Koninginnewegbewoners reeds te kennen hebben
gegeven dat er inderdaad rustiger gereden wordt. Ja, omdat er
toch de indruk is dat er minder verkeer op de Koninginneweg is.
De gemeente zal de situatie in de nabije toekomst gaan
evalueren. Wij als Koninginnewegbewoners zijn daar ook blij mee,
want we hebben er alle vertrouwen in dat het concept van de
wegversmallingen een duurzame oplossing is om verkeersoverlast
op onze weg tegen te gaan. Bovendien heeft de dienst Openbare
Werken middels hun opstelling laten blijken dat zij de
verkeersveiligheid op de Koninginneweg serieus nemen en dat zij
pro-actief samenwerken met de bewoners om tot verdere
verbeteringen te komen.
Tot slot
Ter afsluiting een anekdote die een van de Koninginnewegbewoners
recentelijk aan ons verteld heeft:-
“Ik reed vanochtend over de koninginneweg op weg naar mijn werk.
Een tegenligger stopte voor een straatjuweel om mij doorgang te
verlenen. Ik zwaaide als teken van dank, en de andere
automobilist zwaaide terug: tot Uw dienst. Vijf voor half negen
op Maandagochtend 10 Januari, de eerste werkdag van het nieuwe
jaar. Na U, mijnheer. Dank U...”.
Het komt wel goed op onze weg.
Namens het bewonerscomité
Koninginneweg,
Guus Marinus, Carel Ris, Tim de Groot, Jos den Ouden
|