overgenomen uit:
Schimmenspel
rond het verdiepingenplan
door:
Jaap van Waveren
Op 21 januari kregen de leden
van de stuurgroep, die zich bezighoudt met de baggerproblematiek
in het Loosdrechtse plassengebied, een uitnodiging voor het
bijwonen van een speciale commissievergadering R&E op 10 maart
aanstaande om 19.30 uur. De brief was verzonden door de
raadsgriffier en vermelde dat de commissie graag kennis wilde
nemen van hun zienswijzen over de MER, “Waterkwaliteit
Loosdrechtse Plassen”. Aanleiding van deze commissievergadering
en die van 30 maart, waarin de commissie onderling beraadslaagt,
is de beslissing van het college geen art. 19 procedure te
starten die nodig is voor de zandafgraving in de plassen die
moet leiden tot de zogenaamde slibvangers.
De koningsklasse in Nederland, met een behoorlijke diepgang,
organiseert elk jaar tot groot genoegen hun kampioenschap
of klassenevenement op Loosdrecht. Indien de bevaarbaarheid
niet goed was zijn zij de eerste die dit gebied vaarwel zouden
zeggen.
Schimmenspel
Met deze brief doet zich weer een
geval voor die het hele plan zo langzamerhand laat lijken op een
duister schimmenspel. In de stuurgroep zitten met uitzondering
van het Plassenschap alleen organisaties die voor de plannen
zijn. Deze organisaties zijn onder de koepel van de Hiswa al met
elkaar verbonden en tevens zou er sprake kunnen zijn van ernstig
lobbyen naar andere organisaties die eigenlijk met het onderwerp
weinig raakvlakken hebben. Door deze brief worden de
tegenstanders van het plan enigszins buiten gesloten. Zij moeten
de mogelijkheid van inspreken lezen in het Wijdemeren Journaal
dat in het betrokken gebied nauwelijks wordt bezorgd. Ook enkele
raadsleden hebben zich verbaasd over deze gang van zaken en er
voor gezorgd dat deze week advertenties worden geplaatst in de
lokale bladen die aangeven dat iedereen een zienswijze kan
indienen mits deze voor 2 maart bij de gemeente is binnen
gekomen.
Al negentien jaar
Als we ons distantiëren van
eigenbelang en oneigenlijke belangenvertegenwoordigers en
richten op de feiten is de huidige problematiek en de beslissing
van de gemeente eenvoudig te begrijpen, ongeacht of men het hier
mee eens is. Ongeveer 19 jaar geleden beloofde de voormalige
burgemeester Gieskens de jachthavens iets aan de overvloed van
bagger in de plassen en de havens te doen. Het resultaat van de
belofte is bekend en het probleem is inmiddels voornamelijk voor
de jachthavens bijzonder urgent geworden. Enige jaren geleden
presenteerde DWR ( uitvoeringsorgaan van het Hoogheemraadschap
Amstel, Gooi en Vechtstreek) een plan om door middel van
verdiepingen ( 3 putten van ongeveer 14 meter diep met een
gezamenlijke oppervlakte van 120 ha.) de baggerproblematiek op
te lossen. Door dit plan zou de zwevende bagger in de putten
zinken. De bagger van de jachthavens kan ook in de putten worden
gedumpt. Het doorzicht van het water zou aanzienlijk toenemen,
de plantengroei verbeteren, het water zou gezonder zijn voor de
zwemmers en de recreatie zou toenemen. Een ambitieuze
doelstelling die op dit moment door DWR is toegespitst op het
doorzicht in de plassen omdat binnen twee jaar de Europese
commissie de kwaliteit van het zwemwater gaat relateren aan hoe
diep je kan kijken.
Geen garantie op succes
Om tot realisatie van dit plan te
komen was een MER ( Milieu Effect Rapportage) nodig. Onlangs is
deze verschenen en de volgende zaken waren voor het college
aanleiding om unaniem een voorgenomen besluit te nemen om geen
art. 19 procedure te starten nog voor de ontgronding van een
deel van de plassen. De MER, die alleen de milieu effecten
behandelt, geeft aan dat er risico’s zijn. Volgens DWR
acceptabele risico’s doch de gemeente heeft hierin meer
verantwoordelijkheden dan alleen het milieu en besloot negatief.
Volgens de gemeente geeft de MER geen garantie op slagen van het
project hetgeen door DWR wordt bevestigd. De werkzaamheden die 5
jaar in beslag gaan nemen zullen gedurende die periode en ook
nog daarna voor een grotere vertroebeling zorgen dan nu het
geval is door het gewroet in de bodem. Dus ook als met het plan
gestart wordt zal volgens de normen van de Europese commissie
nog jaren daarna de kwaliteit van het zwemwater beneden pijl
blijven. Er zal trouwens altijd zwevend slib blijven zolang
eilanden, oevers en legakkers onbeschoeid blijven en aldus kan
nooit aan de norm van de Europese commissie voldaan worden.
Zeldzame kranswieren
In een gesprek van college leden
met dijkgraaf J. de Bondt van het Hoogheemraadschap deelde de
laatste mee dat “als jullie het niet willen doen wij het ook
niet”. “Wij willen alleen maar het doorzicht bevorderen vanwege
de Europese richtlijnen”. Misschien zou DWR wel eens opgelucht
kunnen zijn als het plan niet door ging. Bij de eerste
presentatie van het plan moest de opbrengst van het zand de
kosten dekken. Men rekende toen al met een behoorlijk verlies.
Nu de zandprijs minder dan de helft bedraagt zullen de verliezen
nog verder oplopen. Het plan zou de gemeente niets kosten maar
via de heffingen van DWR zal de burger dit toch gaan betalen.
Een ander en zeker niet onbelangrijk punt zijn de effecten op de
recreatie. Indien de plassen helderder gaan worden en nieuwe
plantensoorten weer levenskansen krijgen, zoals verschillende
vormen van kranswieren, zullen deze een belemmering voor de
recreatie betekenen. Deze soorten groeien zo snel dat binnen
enkele jaren de doorvaart ernstig wordt belemmerd. Daarbij komt
dat er niet gemaaid mag worden en wanneer er zich maar een
enkele zeldzame variant tussen bevindt, moet, volgens de Habitat
richtlijnen, alle scheepvaart verboden moet worden.
Bagger in de plas
In een eerder artikel in De
Nieuwsster is reeds gewezen op de hinder voor de recreatievaart
door de werkzaamheden die gedurende 5 jaar voor lawaai en
overlast zullen zorgen. Het eigenlijke probleem is de bagger in
de plas en jachthavens. Volgens wethouder Siemons en het
voltallige college dient dit te worden opgelost door regulier
baggeren, aanleggen van baggerdepots en beschoeien van eilanden
en legakkers. Dit heeft een kostenplaatje, doch daar moet toch
geld voor beschikbaar zijn. Immers de provincie is bereid om
geld in het verdiepingenplan te steken en uit dit potje zou ook
een bijdrage aan het alternatief kunnen worden geleverd. Indien
DWR bereid is om een miljoenen verlies te slikken op het project
kunnen ook zij als beheerder van het water een bijdrage leveren.
Indien deze depots er komen kan ook de schone bagger van de
jachthaven hierin gestort worden.
Olie met Dreft
Of dit schoon is valt overigens te
betwijfelen en het zou voor de kwaliteit van het zwemwater
desastreus zijn als deze bagger in de eventuele putten gestort
wordt. Hoeveel gemorste olie en benzine die uit jerrycans in het
water is gelopen, ligt er door middel van Dreft niet op de
bodem.Tevens maken sommige jachthavens de vergissing door te
denken dat de kosten van het uitbaggeren voor rekening van DWR
komt. Dit zullen zij echt zelf moeten laten doen waarna het dan
veiliger in depots kan worden gestort dan in de putten. Het is
te hopen dat de commissie zich laat leiden door feitelijke
argumenten en dat men luistert naar bewoners die al hun hele
leven op en rond de plassen wonen. Het is te hopen dat zij het
lobbyen van verschillende organisatie op hun waarde weten te
schatten. Zoals de Hiswa de belangen van de jachthaveneigenaars
behartigt. Deze hebben zich over de afgelopen jaren niet als
behartigers van de recreatie getoond maar waren meer gericht op
eigen gewin. Vele jachthavens zijn gesloten omdat appartementen
meer opbrachten. Ook nu bestaan er plannen om enkele jachthavens
te verbouwen waarbij hotelappartementen wederom ligplaatsen van
boten gaan innemen.
Zelf baggeren
Het aantal ligplaatsen in
Loosdrecht loopt steeds verder achteruit en er zijn lange
wachtlijsten. Dit komt mede door de activiteiten van
jachthaveneigenaars die nu onder de koepel van de Hiswa proberen
om het plan toch door te zetten omdat dit zo goed is voor de
recreatie. De jachthaveneigenaars moeten de hand ook in eigen
boezem steken. Ze hebben gelijk als men stelt dat het vorige
college de beloftes niet is nagekomen, maar ook zij hebben een
eigen verantwoordelijkheid. Het uitbaggeren van een haven
behoort tot de bedrijfsactiviteiten waarvan nu wordt getracht
die op de gemeenschap af te wentelen. Er zijn wel degelijk
jachthavens die zelf elke twee jaar baggeren. Die bagger wordt
op het land opgeslagen. Het is tevens te hopen dat de commissie
haar oor te luisteren legt bij de gebruikers van de plas.
Wellicht komen ze tot de ontdekking dat niemand klaagt over de
uitstekende kwaliteit van het plassenwater dat binnen Nederland
bijna geen gelijke heeft en dat de vaart over de plassen voor de
kleine scheepvaart geen belemmering geeft.
Grotere schepen verkopen
Dat jachtmakelaars steeds grotere
schepen in hun haven willen verkopen kan toch geen argument
zijn. Tevens dient de commissie zich eens te verdiepen over het
doorzicht van het water in Friesland, de Randmeren, de
Zuidhollandse plassen en het IJselmeer. Volgens de normen vanuit
Brussel mag dan in die gebieden ook niet worden gezwommen
terwijl bijvoorbeeld in Friesland de waterdiepte aanzienlijk
minder is dan hier, behalve in de vaargeulen. Cijfers wijzen uit
dat de watersporter zich hierdoor niet laat leiden. Hij zoekt
rust en/of gezelligheid en zal zeker niet in grotere getale naar
Loosdrecht komen omdat hij op bepaalde plaatsen de bodem kan
zien. |