| 
                 Persbericht 
                
                Raadsvergadering 
                28 augustus 2003, bijdrage van de VVD-fractie inzake het 
                dossier: Krakeelakker 
                Het heeft moeite gekost om dit 
                onderwerp op de agenda te krijgen, maar nu is het moment dat de 
                gemeenteraad van Wijdemeren zich daarover in openbaarheid kan 
                uitspreken. 
                 
                De feiten zijn bekend: gemeente verleent bouwvergunningen voor 
                woonboten en aanlegsteigers enz.; omwonenden dienen daartegen 
                bezwaar en beroep in en vragen om handhaving van het 
                bestemmingplan. 
                Gemeente meent dat de vergunningen passen binnen de wet- en 
                regelgeving, omwonenden bestrijden dit en krijgen bij uitspraak 
                van 9 juli j.l. hun gelijk bij het hoogste rechtsorgaan. 
                De gemeente moet ,gelet op de uitspraak van de Raad van State 
                gaan handhaven omdat de vergunningen niet rechtmatig zijn 
                verleend en geen zicht is op legalisering. 
                 
                Wat zijn de basis-ingredienten voor het afgeven van deze 
                vergunningen: 
                
                  - Allereerst het 
                  bestemmingsplan en vervolgens de
 
                  - Provinciale 
                  Woonschepenverordening, en de vraag
 
                  - wie bevoegd is de vergunning 
                  te verlenen
 
                 
                Het geldende bestemmingsplan 
                Oud Kortenhoef (vastgesteld 20-5-69, goedgekeurd GS 25 8 70, 
                enkele uitzonderingen en door de Kroon op 10 10 73,(goedkeuring 
                verleend aan zwarte gedeelte van het plan ca 175 x 360m, en 
                goedkeuring onthouden aan overige) bepaalt voor de bestemming 
                Jachthavens dat geen enkele bebouwing van welke aard ook is 
                toegestaan. Uitsluitend voorzieningen ten dienste van de 
                bestemming zijn toegestaan zoals aanlegsteigers, meerpalen en 
                andere naar de aard overeenkomstige werken. 
                Ook de voorschriften omtrent het gebruik van gronden, anders dan 
                bouwen bepaalt dat het verboden is gronden te gebruiken voor 
                doeleinden die niet met de bestemming verenigbaar zijn.  
                Dit bestemmingsplan met deze zeer simpele maar duidelijke 
                voorschriften is nog altijd het van kracht zijnde 
                bestemmingsplan. Bouwaanvragen worden aan dit plan getoetst. 
                 
                Uit bovenstaande blijkt overduidelijk dat geen medewerking had 
                mogen worden verleend aan de gevraagde vergunningen voor 
                woonboten, steigers tbv woonboten enz. 
                 
                De Provinciale woonschepenverordening is nevengeschikt aan het 
                bestemmingsplan. De provincie verleent ontheffingen voor de 
                aanleg van woonschepen indien deze voldoen aan een van de 3 
                geformuleerde criteria (De Krakeelakker voldeed hieraan), maar 
                tevens verwijst de provincie naar een toetsing van de 
                bouwaanvraag aan het bestemmingsplan . 
                Dat laatste is ons inziens niet, in ieder geval niet zorgvuldig 
                gedaan.  
                 
                Vervolgens is de vraag wie verantwoordelijk is voor het afgeven 
                van de vergunningen. Het is de gemeente die de vergunningen 
                afgeeft. Ten tijde van de wijziging van jachthaven de 
                Krakeelakker in woonschepenhaven was wethouder De Kloet 
                portefeuillehouder . 
                Hij is als bestuurder dan ook eindverantwoordelijk voor het tot 
                stand komen van de vergunningen, die gebaseerd zijn geweest op 
                een geheel eigen interpretatie (en wel een geheel onjuiste) van 
                het geldende bestemmingsplan. 
                 
                Wat blijken de gevolgen van deze ruime interpretatie : 
                
                  - Het verontachtzamen van wet- 
                  en regelgeving, waardoor illegale situaties zijn ontstaan;
 
                  - Een illegale situatie in de 
                  hand werken die op een later tijdstip wellicht wordt 
                  gelegaliseerd
 
                  - Maatschappelijke onrust van 
                  te goeder trouw zijnde eigenaren van woonschepen en bewoners
 
                  - Er ontstaat bij het “grote 
                  publiek” een gevoel van ondoorzichtig handelen, onzorgvuldige 
                  besluitvorming en ondeskundigheid bij de gemeente en nog 
                  steeds achterkamertjespolitiek
 
                  - Grote financiele 
                  consequenties
 
                 
                Hoe heeft het dan kunnen 
                gebeuren dat de gemeente vergunningen voor woonboten heeft 
                afgegeven, terwijl ze in de achterliggende jaren getracht heeft 
                het tamelijk oude bestemmingsplan Oud Kortenhoef te herzien en 
                de bestemming “Woonbotenhavens”opgenomen te krijgen, maar 
                meerdere malen bij de provincie haar Waterloo moest erkennen. 
                Waarom dan toch zomaar vergunningen afgeven, louter op basis van 
                een provinciale woonschepenhaven, en niet eens de moeite nemen 
                om b.v. een vrijstellingsprocedure te volgen ?  
                 
                Het komt allemaal zo ongelofelijk amateuristisch over, neen, 
                eigenlijk moeten we zeggen dat het onzorgvuldig lijkt te zijn 
                verlopen. 
                De verantwoordelijkheid van dit dossier lag bij wethouder de 
                Kloet, en de uitspraak van de RvS kan wellicht grote financiele 
                consequenties voor onze gemeente hebben. 
                En juist omdat hier op onzorgvuldige wijze vergunningen zijn 
                verleend (nota bene aan een partijgenoot van De Kloet) aan het 
                bedrijf van een raadslid (ook nog eens een neef van de 
                wethouder), komt daarmee de geloofwaardigheid en integriteit van 
                de wethouder in het geding.  
                In het rapport van de Ombudsman van Amsterdam reeds worden zeer 
                grote vraagtekens gezet bij de onafhankelijkheid van het 
                voormalige bestuur van de gemeente ‘s-Graveland in deze affaire. 
                De VVD kan zich niet voorstellen dat dit de open- en 
                transparante bestuursstijl is die Wijdemeren wil uitstralen. 
                 
                Juist omdat dit onderwerp zo gevoelig ligt vinden wij het dan 
                ook een slechte zaak dat de gemeente alleen achter gesloten 
                deuren over dit dossier heeft willen spreken. Dat wekt naar 
                buiten toe de indruk alsof er veel te verbergen is/was.  
                Al in augustus 2000 was duidelijk dat de bezwaren van de 
                omwonenden van de Krakeelakker een nader en dieper onderzoek 
                naar het bestemmingsplan noodzakelijk maakten. DE gemeente had 
                toen de zaken kunnen stopleggen in afwachting van b.v. de 
                rechter. Dat is om onduidelijke redenen niet gedaan, waardoor 
                zich een uit de hand gelopen illegale woonwijk op het water 
                ontwikkelde buiten de rode contour. 
                De kopers van woonschepen zijn financiele verplichtingen 
                aangegaan in de veronderstelling dat alles in orde was…  
                 
                Nog even een kritische kanttekening: De gemeente stelt dat zij 
                aan al haar verplichtingen voldoet, maar hoeveel geloof moeten 
                we daaraan hechten als er anderhalf jaar zit tussen het betalen 
                van proceskosten aan belanghebbenden, onder het motto van een 
                verhuizing die slechts enkele maanden geleden plaatsvond. 
                 
                Tenslotte: Wij willen van de gemeente graag horen wat het 
                betekent dat de gemeente gaat handhaven? Betekent handhaven dat 
                alle woonboten verwijderd moeten worden? (Dan vindt u ons niet 
                aan uw kant, want wij zijn niet uit op maatschappelijke en 
                sociale onrust en geldvernietiging). 
                Betekent het dat u nu een status quo hanteert en intussen naar 
                oplossingen zoekt met de belanghebbenden? 
                Dan hebben wij een beter voorstel: 
                Laat door de verschillende partijen per partij 1 onderhandelaar 
                aanwijzen om zo met elkaar tot een acceptabele oplossing te 
                komen voor 1 december a.s. 
                Kortom, wij willen in december een debat over dit onderwerp waar 
                iedere steen bovenkomt . Dat betekent dat wij ook verwachten dat 
                u inzichtelijk heeft gemaakt welke kosten tot nu toe gemoeid 
                zijn met deze affaire; daarbij denken wij aan personele 
                ondersteuning, advocatenkosten, proceskosten, uitbreiding 
                riolering tbv de woonbotenhavens en andere voorzieningen. 
                Tevens willen wij inzicht in de brandveiligheid en 
                toegankelijkheid voor de brandweer tot de havens waar woonboten 
                zijn afgemeerd aan het Dode Eind. 
                 
                En tenslotte rest nog de vraag wat de gevolgen zijn voor de 
                positie van de verantwoordelijk wethouder?  |