Vorig bericht | ||
Auteur: Rik Jungmann |
Foto's: Douwe van Essen |
Bron: Wijdemeerse Webkrant |
Nieuw Gemeentehuis
Wijdemeren, 17 juni 2003. Na
maanden van voorbereiding was het vanmorgen om 8.30 zover. Het
gemeentehuis aan de Rading 1 in Hilversum, tegen Nieuw Loosdrecht, werd in
gebruik genomen.
De afgelopen dagen werd er met man en macht verhuisd en gesleuteld om de organisatie vanmorgen met een vliegende start op de nieuwe werkplekken van start te kunnen laten gaan. En dat is prima gelukt. De computers werden verhuisd, de netwerken opnieuw ingericht en aangesloten, het nieuwe meubilair opgesteld en oud meubilair kreeg een nieuwe plaats.
De eerste burger die zijn wettelijke plicht bij de afdeling Burgerzaken kwam doen was Joost de Vries uit Oud Loosdrecht. Hij en zijn vrouw Saskia werden afgelopen zondag om drie uur verblijd met de geboorte van hun zoon Koen, die thuis werd geboren. Mooier kon het niet, op vaderdag! Joost kwam aangifte doen van de geboorte van zijn zoon. Hij had even moeten wachten omdat het gemeentehuis gisteren nog dicht was vanwege de verhuizing.
Van de aangifte werd een klein feestje gemaakt. Burgemeester Don Bijl hield in de hal voor de loketten van Burgerzaken een toespraakje. Hij zei dat Wijdemeren zeer snel naar een centrale huisvesting was verhuisd, dankzij de inspanningen van de medewerkers en externe organisaties. Met het nieuwe gemeentehuis kan de dienstverlening sterk verbeterd worden omdat nu alles bij elkaar in één gebouw zit. De eerste honderd bezoekers van de loketten in het nieuwe gemeentehuis krijgen een attentie in de vorm van een draagtas met Wijdemeerse opdruk. In de draagtas zit een fietskaart van het gebied.
Bij een rondgang door het nieuwe gebouw viel op dat er nog behoorlijk wat aan de afwerking gedaan moet worden. Op tal van plaatsen waren er nog plafonds open en waren kabels nog niet aangesloten. De projectleider van het verhuisproject verwacht nog een maand of twee, drie bezig te zijn met de afwerking en het oplossen van kinderziekten in het gebouw. Het gebouw wekt een ruime en lichte indruk. Het is een modern kantoorgebouw met een moderne inrichting. Het college zetelt op de bovenste verdieping, afgezonderd van de rest van de organisatie, in ruime kamers. Daarbij viel op dat de kamer van wethouder Neef, de enige full time wethouder, twee keer zo groot was als van de andere vier part time wethouders. In de kamer van burgemeester Bijl staan de vertrouwde meubelen uit de burgemeesterskamer in 's-Graveland er wat verloren bij. Alsof ze zich nog niet echt thuis voelen tussen de systeemwanden, de systeemplafonds en het glas, na jaren in de mooiste burgemeesterskamer van Nederland met uitzicht op het landgoed Westerveld. Ze moeten nog wennen.....
In het hart van het gebouw is een ruimte smaakvol ingericht waar de medewerkers even met elkaar kunnen praten en waar een leestafel staat. Een soort huiskamer. De ruimte heeft de naam "De Overloop" gekregen, een naam die bedacht is door het hoofd Financiën, Karel van Leeuwen. De kantine, annex raadszaal, annex trouwzaal moet nog ingericht worden. Wethouder Siemons zei dat daar nog even goed over nagedacht moet worden omdat de verschillende functies totaal verschillende eisen aan de meubelen en de opstelling stelt.
De kunst, waarover zoveel te doen is geweest, staat inmiddels achter slot en grendel in het nieuwe gemeentehuis. Zodra de stofwolken opgetrokken zijn, krijgen de schilderijen een plaats aan de muur. Een kijkje in het enorme archief leerde welke enorme hoeveelheid werk daar verricht is. De archiefkasten uit Loosdrecht en 's-Graveland staan daar nu gebroederlijk naast elkaar. In de kasten acten en besluiten die teruggaan tot twee eeuwen terug. Henri Spijkerman, de beheerder van het archief, sprak met enthousiasme over de klus om de archieven samen te voegen. "Het voordeel van de herindeling is, dat je weer eens de archieven compleet inventariseert en schift." De oude archieven zullen worden overgedragen aan het Streekarchief waar ze openbaar te onderzoeken zijn.
Arie Brandse, die de post in het gebouw rondbrengt, deed dat nog met behulp van een plattegrond van het gebouw. Logisch, omdat je niet direct kan weten wie waar zit in de organisatie van circa honderdvijftig medewerkers. Op zijn T-shirt stond symbolisch "Roadsign" als om aan te geven dat hij af en toe nog zoekende was. Veel bureaus waren voorzien van rozen. Een cadeautje van het management dat de medewerkers gisteren bij binnenkomst ter verwelkoming kregen.
Bij het verlaten van het gebouw viel op dat er een enorme rij stond bij burgerzaken. Het is te hopen dat dit een tijdelijk verschijnsel is vanwege de inhaalslag als gevolg van de verhuizing. Voor de kinderen is er een speelhoek om de wachttijd door te komen. Na de rondgang door het gebouw rest er maar één conclusie. De medewerkers van de gemeente Wijdemeren zijn er geweldig op vooruit gegaan. De burgers van de oude gemeenten zullen echter nog af en toe bevangen worden door enige nostalgie toen de gemeente nog klein en overzichtelijk was. |
Het
Wijdemeerse weer: |
||
Vorig bericht |
...