persbericht  
               
            Pianorecital Nino Gvetadze  
            Op 5 oktober begint  Kunst aan de Dijk Kortenhoef het nieuwe seizoen met een prachtig pianorecital  van niemand minder dan Nino Gvetadze. De van oorsprong Georgische pianiste  maakt al meer dan tien jaar furore in Nederland. Zij won op een van de meest  prestigieuze muziekconcoursen, het driejaarlijkse Internationale Franz Liszt  Concours in Utrecht maar liefst drie prijzen: naast de hoofdprijs ontving zij  ook de pers- én de publieksprijs. 
              
            Nino Gvetadze 
NRC Handelsblad omschreef  Nino Gvetadze als ‘...een geboren pianiste,  met de gave recht tot het hart te spreken’ en BBC Music Magazine schreef over haar pianospel: ‘Er is altijd een  gevoel van mijmerende, meditatieve intelligentie waarmee tijdens de handeling  van het spelen diepere lagen van betekenis worden verkend, alsof ze de muziek  spontaan onder haar vingers creëert, met een subtiel pedaalgebruik en een bijna  Paderewski-achtig gevoel voor rubato.’ 
            In een  interview met Wenneke Savenije in het blad Pianowereld vertelt Gvetadze dat ze in Tbilisi tweemaal per week pianoles kreeg van de  beste leraren. Eerst bij Veronika Tumanishvili, een hele degelijke docente, en  later bij Nodar Gabunia, die zelf ook musiceerde en componeerde. Hij verruimde  in alle opzichten haar horizon. Dat had zij als 16-jarige nodig want ze was  toen heel erg nieuwsgierig naar de wereld en alles wat daarin bestaat. En daar appelleerde  Gabunia aan. Ze kan zich nog goed uitspraken van hem herinneren waarvan ze vaak  nu pas, jaren later, de betekenis begrijpt. Na zijn dood nam ze les van Nana  Khubutia, een hele intellectuele vrouw met een uitgebreide kennis van alle  details van het musiceren. 
            Toen  Gvetadze 23 jaar was leerde ze pianist Paul Komen kennen. Hij haalde haar over  naar Nederland te komen en bij hem aan het Koninklijk  Conservatorium in Den Haag te komen studeren. Zij vond een sponsor en  vertrok. Toen zat zij ineens in een ander land met een onbekende taal en zonder  familie – maar het was een nieuw avontuur en ze deed nieuwe kennis op. 
            Later stapte  ze over naar Jan Wijn, een pianodocent van wie ze leerde dat een pianist niet alles  op dezelfde manier kan spelen. Het volledig recht doen aan de componist en zijn partituur én tegelijk als  pianist zo dicht mogelijk bij jezelf blijven, dat is volgens Gvetadze de kunst  van een waarachtige uitvoering.  
          Op het  programma in Het Oude Kerkje staan: Kinderszenen opus 15 van Robert Schumann, Klavierstücke opus 118 van Johannes Brahms en Preludes opus 28 van Frédéric Chopin. Tevens wordt deze avond de nieuwe CD van Gvetadze, Ghost, gepresenteerd, twee dagen na  de eerste presentatie in het Concertgebouw in Amsterdam.  |