persbericht  
               
            ‘Diversi  Stromenti’ speelt Telemann in het Jagthuis  
            Johann Sebastian Bach mag tegenwoordig dan wel de belangrijkste componist  van zijn tijd zijn, in die tijd zelf was Georg Philip Telemann veel beroemder.  Tijdgenoten waren enthousiast over de toegankelijke en kwalitatief hoogstaande  muziek van Telemann. Hij deed er bovendien alles aan om bekend te worden: in  tegenstelling tot andere componisten liet hij een grote hoeveelheid van zijn  muziek uitgeven om het zo door heel Europa te verspreiden. 
              
Het  grootste deel van zijn leven woonde Telemann in Hamburg, waar hij een gigantische  hoeveelheid cantates, opera’s en kamermuziek componeerde. In dit oeuvre  bevinden zich de ‘Essercizii musici’. Dit is een collectie van 24 sonates  bestaande uit trio-sonates en solo-sonates. In dit Telemann-jaar is het niet  meer dan logisch dat ook in Het Jagthuis zijn muziek klinkt. Klavecinist Siebe  Henstra speelt uit de Essercizii een Solosonate. Met blokfluitiste Reine-Marie  Verhagen en gambiste Cassandra Luckhardt speelt Henstra twee Trio’s uit de  Essercizii. Daarnaast staan andere werken van Telemann op het programma en een  Sonate van zijn petekind C.P.E. Bach. Het is een prachtig programma geworden  met vrolijke muziek. De drie muzikanten van Diversi Stromenti mogen zich tot de  top van de Nederlandse barok-specialisten rekenen. Verhagen speelt mee in Ton  Koopman’s Amsterdam Baroque Orchestra en geeft les op het conservatorium in Den  Haag. Cassandra Luckhardt won diverse concoursen en speelt ook in het Baroque Orchestra  mee. Siebe Henstra studeerde bij Ton Koopman, nam vele cd’s op en geeft les op  de conservatoria van Utrecht en Den Haag.  
            ‘Diversi Stromenti’: zondag 26 november 2017,  aanvang 15.30 uur, entree 17,50 euro (tot 25 jaar 10 euro).  
            Reserveren  via de website www.jagthuis.nl, per e-mail via stal@jagthuis.nl of telefonisch  0294-252609. De locatie van het concert is Het Jagthuis, Middenweg 88,  Nederhorst den Berg (Horstermeer).             
            Programma Telemann-Concert  
Het  Jagthuis, zondag 26 november, 15.30 uur 
            Giorgio  Filippo Telemann (1681-1767) 
            
              - Methodische  sonate in g, TWV  41:e2
 
               
              - uit  Essercizii Musici:  Solo 6, TWV 32:3C
 
                -  Fantasia nr 7 in g   
                - Duet in g, TWV 40:104 
               
             
C.P.E.  Bach (1714-1788)  
            G.F.  Telemann - Fantasia in F 
            
              - uit Essercizii  Musici: Trio 7. Sonate in F, TWV 42: F3
 
              - uit Essercizii  Musici: Trio 8. Sonate in Bes, TWV 42: B4 
 
             
            Gegevens over het  ensemble ‘Diversi Stromenti’   
                          Blokfluit: Reine-Marie Verhagen 
              Viola da gamba: Cassandra Luckhardt 
              Klavecimbel: Siebe Henstra 
            Na  haar studie bij Pieter van Veen en Walter van Hauwe, begon Reine-Marie Verhagen haar loopbaan  als musicus en pedagoog. Zij was docent aan de conservatoria van Enschede  en Utrecht; thans is zij werkzaam aan het Koninklijk Conservatorium te Den  Haag, als hoofdvakdocent blokfluit, ensemble en methodiek. Aangezien  Reine-Marie Verhagen het als een belangrijke taak ziet om kennis door te geven  en contacten binnen het onderwijs te blijven onderhouden, stond zij aan de wieg  van de oprichting van European Recorder Teachers Association, Nederland;  enkele jaren was zij bestuurslid van deze onmisbare vereniging. 
              Concerten  en masterclasses voeren haar door Europa, V.S, Zuid-Korea en Japan. 
              Met  Tini Mathot vormt zij het “Corelli-ensemble” waarmee zij enkele cd’s  opnam (met o.m. een eigen bewerking van de 6 orgeltrio’s van J.S. Bach) en  concerten geeft in binnen en buitenland, met gastspelers als: Robert Smith,  cello/viola da gamba, Frans-Robert Berkhout, barok fagot en Ton Koopman,  klavecimbel. 
              17e eeuws  repertoire (o.a. opera’s van Cavalli en Nederlandse composities) voert zij uit  met La Sfera Armoniosa o.l.v. Mike Fentross. Sinds 1983 is zij lid  van het Amsterdam Baroque Orchestra olv Ton Koopman, waarmee zij werken  van J.S.Bach (Brandenburgse concerten en cantates , opgenomen op het label  Antoine Marchand) uitvoert, alsmede van Purcell en Telemann. 
              Ook  bij het Apollo-ensemble o.l.v. David Rabinovitch is zij een regelmatig  geziene gast. 
              Hedendaagse  muziek staat altijd op haar repertoire. Voor het Steve Reich-festival  (Den Haag 2003) bewerkte ze  zijn “Vermont” Counterpoint voor 1  soloblokfluit en een uit 11 blokfluitisten bestaand ensemble:   “…..  and open up the recordermarket to this piece in a wonderful way. “ (Steve  Reich). 
              Naast  een liefde voor Japanse muziek (+ concerten met Japanse collega’s in Japan)  hebben Leo Samama en Ulli Goette composities voor haar geschreven. 
              In  Februari 2013 bezocht Reine-Marie Verhagen Burundi, Afrika, om mee te  werken aan een muziek project, opgezet door een NGO-gezondsheidsorganisatie  (Village Health Works), met als doel kinderen kennis te laten maken met hun  eigen traditionele muziek (door Burundese musici) en met westerse  muziek. 
            Sinds Cassandra Luckhardt de Prijs voor de  meest belovende individuele musicus won tijdens het Internationale Van  Wassenaer Concours, heeft Cassandra Luckhardt een internationale reputatie  opgebouwd als solist, kamer- en orkestmusicus en docent op cello en viola da  gamba. Ze trad op met het The Academy of Ancient Music, Amsterdam Baroque  Orchestra, The King's Consort, Musica ad Rhenum en Il Complesso Barocco. Ze  concerteerde in heel Europa, in China, Australië, Japan, Rusland, Israël, de VS  en door heel Nederland, haar geadopteerde thuisland. Cassandra begon haar  studie in Ohio en San Francisco. In Europa studeerde zij bij Christophe Coin in  Parijs en bij Jaap ter Linden en Wieland Kuijken aan het Koninklijk Conservatorium  te Den Haag. 
              Haar  opname van de viola da gamba-suites van Couperin met Musica ad Rhenum wordt 
              geroemd  als “magnifiek en onmisbaar” en “een bijzonder hoogtepunt.” Haar meest recente  opname              van  de Bachsonates voor viola da gamba laat “speelsheid, fijngevoeligheid,  muzikaliteit en              collegialiteit”  zien en wordt gewaardeerd als een “prachtige uitvoering die geen wens onvervuld  laat.” Ze trad op als soliste in 2015 met het Koninklijk Concertgebouworkest. 
              Zij  bespeelt een cello van Sebastian (?) Kloz, Mittenwald ca. 1760 en een gamba na  Guillaume Barbey, Paris, 1690, gebouwd door John Pringle, USA 1987.  
            Siebe Henstra studeerde klavecimbel  bij Ton Koopman en Gustav Leonhardt in Amsterdam. 
              Hij maakte deel uit onder meer de het Orkest van de Achttiende  Eeuw en het Koninklijk Concertgebouworkest. 
              Onder leiding van dirigenten  als Gustav Leonhardt, Frans Brüggen en Jos van Veldhoven werkte  hij mee aan talloze cd-, radio-, tv-, en operaproducties. 
              Hij geeft masterclasses en concerten in de meeste Europese landen, Rusland, de  VS, Mexico en Japan. Hij was prijswinnaar op klavecimbelconcoursen te  Edinburgh (1982) en Amsterdam (1987). 
          Als hoofdvakdocent klavecimbel is hij sinds 1988 verbonden aan  het Utrechts Conservatorium en met ingang van het najaar 2017  ook aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij maakte diverse  cd-opnames met klavecimbel en klavichord. Een opname  van Sweelinck werd onder meer onderscheiden met een Edison,  Deutsche Schallplatten Kritik Preis en een 10 in luister.  |