Vorige week donderdag werd de  commissie Bestuur en Middelen gehouden. Security, privacy en integriteit  stonden op de agenda. Zaken die ons allemaal aan gaan. 
              
OZB aanslag 
            Bij de mededelingen liet wethouder Jan-Jaap de Kloet  weten dat wij de OZB aanslag dit jaar pas in maart gaan krijgen vanwege  softwareproblemen bij de gezamenlijke belastingafdeling van Wijdemeren, Weesp  en Stichtse Vecht. 
            Samenwerking Gooise Meren en Hilversum 
            Burgemeester Martijn Smit verklaarde dat er een  uitnodiging van Hilversum en Gooise Meren aan Weesp en Wijdemeren is gekomen om  te spreken over onderwerpen waar samengewerkt kan worden. Hij is enthousiast  over dit initiatief. Het past in de DB-motie, die over samenwerking in plaats  van fusie spreekt. Het daarin gevraagde plan van aanpak is onderweg en zal op 6  april gereed zijn.. Hij verzocht de raadsleden om terughoudend te zijn met  twitteren en kritiek op het college of collegeleden. Dat soort tweets gaat een  eigen leven leiden. 
            
              
                  
                SEcurity Officer a.i. Erik Steijn | 
                  
                Burgemeester Martijn Smit | 
               
             
            Privacybeveiliging 
            Erik Steijn, de Security Officer ad interim, gaf een  presentatie over de beveiligingsaspecten met betrekking tot privacy van de  systemen die de gemeente gebruikt. Omdat de wetgeving op dat vlak (de Wbp, wet  bescherming persoonsgegevens) sterk aangescherpt wordt moeten systemen in mei  volgend jaar voldoen aan een aantal wettelijke eisen. Het gaat hierbij om  toegangscontrole, wachtwoordbeheer, rechten per medewerker (wie mag wat zien,  wie mag wat wijzigen) en het vastleggen (loggen) van alles wat er met de  systemen gebeurt, om achteraf onregelmatigheden te kunnen signaleren. Ook horen  zaken als werken op afstand, veilig wifi, gebruik van mobiele apparatuur en  veilig afstoten van gebruikte apparatuur bij het handhaven van de beveiliging. Omdat  veel van de systemen complex zijn en met elkaar verknoopt (bijv. bevolkingsadministratie,  sociaal domein, economische gegevens en vastgoedinformatie) is die aanpassing  een forse operatie. 
            Ingekomen stukken 
            Bij de behandeling van ingekomen stukken doet zich soms  een conflict voor. Een ingekomen stuk wordt gepubliceerd op de lijst met  ingekomen stukken, die openbaar is.              Daarop zijn alle ingekomen stukken te zien. Naast brieven  en circulaires van andere (overheids)organisaties staan op die lijst ook  brieven die inwoners aan de gemeenteraad sturen. Op die brieven staan  persoonlijke gegevens van de afzender en wellicht ook van anderen. Die brieven  vormen het probleem in verband met de privacywetgeving enerzijds, en de  openbaarheid van bestuur anderszijds. Aan de commissie werden vier keuzen  voorgelegd.  
              
              Raadsgriffier Debby de Heus
             
            
              - Alle  brieven integraal publiceren zonder toestemming aan de inzender te vragen. (Dat  is de huidige gang van zaken).
 
              - Alle  brieven nalezen op persoonsgegevens en die zwart maken en opnieuw scannen voor  ze gepubliceerd worden. Dit is heel erg veel handwerk
 
              - Alle  brieven splitsen in openbare brieven en brieven met persoonsgegevens waarvan de  afzender toe stemt in publicatie enerzijds en andere brieven met  persoonsinformatie anderzijds, die dan op een besloten lijst (alleen  raadsleden) komen te staan. Foutgevoelig beperking van de openbaarheid en  transparantie.
 
              - Alle  ingekomen stukken opslaan in een lijst die alleen voor raadsleden in te zien  is. Dit ontneemt belangstellenden en de pers de mogelijkheid om kennis te nemen  van die informatie, die vaak cruciaal is voor publicaties, artikelen en  controle door de vrije pers.
 
             
            De commissie kwam er niet uit.  Alle vier de keuzen kwamen langs. De A’s, B’s, Cç en D’s buitelden over elkaar  heen. Na een toelichting van griffier Debby de Heus werd besloten om vooralsnog  de huidige werkwijze te handhaven en landelijke ontwikkelingen en richtlijnen  af te wachten. 
            Even opletten 
            Hoe werkt dat een brief aan de gemeente. Een burger zal meestal een brief schrijven aan het college van B&W, het dagelijks bestuur van de gemeente. Dat heeft de plicht om een ontvangsbevestiging te sturen en in principe binnen zes weken antwoord te geven (zo niet dan is het wel zo netjes om de inzender te laten weten dat er vertraging is en wat hij kan verwachten, een kleine moeite). De buitenwereld zal uw brief niet zien. Hooguit kan een oplettende lezer een besluit van het college n.a.v. uw brief terug vinden en de wekelijkse besluitenlijst van het college dat op dinsdagmorgen vergadert. 
            Actiegroep? 
                    Als u met uw brief de aandacht van de politiek wilt trekken, omdat u vindt dat uw brief over een onderwerp gaat waarvan de raad op de hoogte moete zijn, evenals mede-inwoners van Wijdemeren, dan stuurt u de brief aan het college van B&W met kopie aan de raad. In dat geval verschijnt uw brief of email integraal op de lijst met ingekomen stukken. Meestal wilt u dan ook bewust dat anderen en de pers er kennis van kunnen nemen. Het kan zelfs uw bedoeling zijn dat anderen contact met u op kunnen nemen. Misschien is het wel de start van een actiegroep om iets gedaan te krijgen of om op te komen voor een belang. 
          Integriteit: volgend artikel  |