In De Zijlijn 
Eberhard van der Laan is mijn held  
Natuurlijk ook omdat  het een goede burgemeester is en omdat we hem leerden kennen in Zomergasten als  een kwetsbare aardige man, maar vooral omdat ik hem hoorde pleiten voor een  visie op de randstad die mij zeer aanspreekt.  
Hij zei (ongeveer): “Laten we  naar de randstad kijken zoals de Parijzenaars, de Londeners en de New Yorkers  naar hun stad kijken. Beschouw het Groene Hart als het Central Park van de  Randstad. Laat Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht Amersfoort en Almere goed  gaan samenwerken om de verkeersstromen te faciliteren. Bouw  lightrailverbindingen (metro, tram) tussen de kernen, die met een hoge  frequentie langskomen.” Of woorden van gelijke strekking. 
            Die woorden heb ik nog niet eerder van een ambtsdrager  gehoord. Je zou zo’n uitspraak verwachten van de minister van Verkeer en  Waterstaat voor zij weer een enorme plak asfalt neerlegt, zoals langs de A2, de  A1, de A6 en onder de Bijlmermeer door. Maar ik hoorde hem nooit. Misschien even niet opgelet. Dat zou kunnen. 
            Maar Eberhard zei het, zomaar! Ik was blij verrast. 
            In kleine kring pleit ik al twintig jaar voor het  doortrekken van de Amsterdamse metro naar het Gooi. Bijvoorbeeld langs Weesp  over het Amsterdam-Rijnkanaal langs Nederhorst, Ankeveen en Kortenhoef zo door naar  Hilversum. Dan een rondje door het hele Gooi en weer terug naar Amsterdam. Om  de tien minuten vertrekken van je nabije P+R halte. Als de minister of de  provincie dat twintig, dertig  jaar  geleden hadden bedacht, dan hadden al die duizenden forensen niet iedere  ochtend en avond langdurig in de file gestaan op de N201 en de N236. Ik was één van hen. 
            En nu zei Eberhard van der Laan het ook! Volkomen  onverwacht. 
            Gelukkig borrelt en broeit er wel het één en ander. Roger  van Boxtel, die overgestapt is van de ziektekosten naar de spoorwegen, kondigde  het ook al aan in Nieuwsuur. "We kunnen niet voldoende wegen bouwen voor de  toekomst. Asfalt is niet de oplossing.":zei hij. 
              In de Metropoolregio Amsterdam wordt er ook gesproken  over oplossingen voor snel en goedkoop openbaar vervoer.  
            En in Binnenlands Bestuur van 13 augustus sloot de nieuwe  directeur van de RET (Rotterdam), Maurice Unck, zich aan bij Eberhard van der Laan. Hij wil  een deltaplan voor het openbaar vervoer in de randstad. Al was het alleen al om  de concurrentie met Parijs, Londen en het Roergebied vol te kunnen houden. Op de website van de NOS staat een video-interview met hem. 
            Het is wel twintig jaar te laat, maar ik word daar erg  blij van. Op de fiets of met de auto naar de tramhalte in Kortenhoef en twintig  minuten later in hartje Amsterdam of Utrecht. Net als een Parijzenaar, die het  niet in zijn hoofd haalt om de stad in te gaan met zijn auto. Of erger nog een  Londoner die fors moet betalen als hij de stad in rijdt. 
           RIk Jungmann |