IN De Zijlijn 
            MRA, Bestuurskracht en Democratie  
            Gisteravond kwam Marijn den Uijl, Programmamanager Fysiek  Domein van de Regio, een presentatie geven over de Metropoolregio Amsterdam  (MRA) in de commissie Bestuur en Middelen. 
Aansluitend was er een debat over een convenant dat Wijdemeren met de  MRA wil gaan afsluiten. Het college besloot hiertoe in november. Wij praten dan  mee voor 1,50 euro per inwoner, ofwel 35.000 per jaar. Dat is mooi. Nu hoorde  ik in het debat gisteren dat de hele begroting van de MRA acht miljoen per jaar  is. Dat maakt onze bijdrage toch wat minder indrukwekkend. 
              
            Een stuk tekst uit het commissiestuk: 
            In de  Metropoolregio Amsterdam werken op dit moment 33 gemeentes, twee provincies en  de Stadsregio Amsterdam (SRA) op regionale schaal samen aan ruimtelijke  ontwikkeling, wonen, economie en verkeer en vervoer.  
              Er is  aanleiding om de samenwerking op metropoolniveau bestendiger te organiseren en  de wisselwerking tussen deelregio’s te verbeteren, zodat alle deelnemers goed  betrokken worden en kunnen bijdragen aan de regionale opgaven. 
            Ik hoorde de presentatie die vol enthousiasme sprak over  de website waar alle informatie te vinden zal zijn. De Castles and Lakes waar  de Amsterdamse toeristen een bezoek aan komen brengen. Hier in Wijdemeren. 
            Vroeger? 
            In de presentatie van Marijn den Uyl sprak zij ook over  de bereikbaarheid. Zo stelde zij dat mensen vroeger in hun eigen dorp of stad werkten, maar dat dat  tegenwoordig heel anders is. Tegenwoordig woont men hier en werkt men in  Amsterdam, Utrecht, Almere of Schiphol. Daardoor lopen de wegen vol, aldus de  spreekster.             
            Vroeger? Wat is de definitie  van vroeger in dit verband? Honderd jaar, ja. Vijftig jaar? Nee, toen stonden er er al dagelijks files voor  de Coentunnel, omdat Amsterdam woningnood had, de inwoners naar de kop van  Noord-Holland verhuisden, maar in Amsterdam werkten. In de loop van de jaren tachtig begon de drukte hier  ook. Files. De N201 voor Vreeland en de N236 voor Weesp naar Amsterdam, ’s morgens vol naar het werk en ’s  avonds verstopt met z’n allen op de terugweg. Al dertig jaar lang. En nog steeds  Een deel van mijn leven bracht ik voor  mijn werk door in al die files rond Amsterdam.  En al die jaren droomde ik van een  lightrailverbinding tussen het Gooi en Amsterdam, die al die duizenden forensen  schoon, snel en vlot  in een kwartier tot midden in de  stad en terug zou brengen naar het P&R station bij hen in de buurt, zoals dat in iedere Metropool gebeurt. Een Parijzenaar of een inwoners van Londen piekert er niet over om met de auto naar zijn werk te gaan. 
            Neem van mij aan, die enorme plakken asfalt die nu van Muiden, onder de Bijlmermeer naar de A2, worden aangelegd lossen de problemen binnen de regio niet op. En ook Almere wordt er niet gelukkig van, als het OV niet wordt versterkt. Rekeningrijden? Ik geloof er niet in. 
            Bussen 
            Het ging over de MRA, maar al snel ging het bij de meeste raadsleden gisteren over het  openbaar vervoer. Even leek het dat het debat ging over de nieuwe concessie van  Connexxion voor de bussen die hier niet rijden. Herman Veldhuisen probeerde de raadsleden terug bij de MRA te brengen, maar dat kostte flink wat moeite. OV was niet het onderwerp, maar wel met stip het grootste probleem in  Wijdemeren als het over bereikbaarheid gaat. Je zit op school in Hilversum en  je woont in Nederhorst. Je woont in Ankeveen en je moet naar het gemeentehuis of de huisartsenpost in Blaricum. En  dan hebben we het nog niet over al die Chinezen die Sypesteyn komen bekijken,  maar geen idee hebben hoe ze daar moeten komen als ze in Weesp op het station staan. 
            Superregio met 33 gemeenten 
            Maar, terug naar de behandeling van de MRA in de  commissie. We zitten nu met zeven gemeenten in de regio. Zoals het rapport van  Deloitte aangaf werkt dat niet echt lekker en is de bestuurskracht, wat dat dan ook mag zijn, van de regio  onder de maat. Die regio gaat nu namens ons allen  deelnemen in de MRA. Een soort superregio die zich uitstrekt van Zeevang tot  Loosdrecht en van Lelystad tot Haarlem. 33 gemeenten. Ik hoor dat en denk dan aan  Deloitte. De wethouders die namens de regiogemeenten getrapt in de MRA gaan acteren.  En eens per jaar een conferentie voor raadsleden! Over democratisch gat gesproken. Als we niet oppassen met de MRA dan hou je alleen ambtenaren, bestuurders, conferenties, papier, plannen en verweesde raadsleden over, die vijf jaar over een busbaan in een stukje van Huizen steggelen vrees ik. 
En de echte regioproblemen, het OV, de files, de vergrijzing en de woningnood, die blijven bestaan. Ik durf het haast niet te zeggen... Toch maar naar Gooistad om de bestuurskracht een duwtje in de rug te geven? 
          Rik Jungmann  |