WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
WadW stelt zich te Weer
's-Graveland, di 22 april 2014 Afdrukken RSS feed van de WWK. Volg de WWK op Twitter Mail a Friend

Donderdagavond staat op de agenda van de gemeenteraad het collegevoorstel om de bloembakken te verwijderen. WADW doet een laatste poging het tij te keren.

Dossier Verkeer 's-Graveland

persbericht

Wethouder negeert adviezen voor veilige snelheid en inrichting Noorder- en Zuidereinde!

De Evaluatie van de proef Vaartwegen heeft duidelijk positieve resultaten opgeleverd. De proef heeft aangetoond dat verkeersremmende maatregelen een zeer positief effect hebben gehad op de veiligheid en leefbaarheid van de bewoners.

De verkeersintensiteit is significant afgenomen. De snelheid is verminderd. De bewoners ervaren de nu gereden snelheid heel duidelijk als veiliger en vinden dit, letterlijk en figuurlijk, een verademing.
Er kan geen andere conclusie worden getrokken dan dat de snelheid op Zuider- én Noordereinde maximum 30km/u moet zijn.

Het voorliggende raadsvoorstel negeert alle adviezen (ACV, VVN, SWOV, CROW)* die worden gegeven over de veilige snelheid op wegen met mogelijke conflicten tussen auto's en onbeschermde verkeersdeelnemers? Die veilige snelheid is 30km/u!

Bij een Raadsvoorstel zoals dat 24 april a.s. zal worden besproken, wordt de veiligheid en leefbaarheid van de bewoners opnieuw ernstig bedreigd. Want:

  • Verkeersintensiteit: gaat dramatisch toenemen!
    Noordereinde zo'n 2.000 auto's erbij; Zuidereinde ten minste 700 auto's meer. En daarvan is een belangrijk deel vrachtauto's! PER DAG!
  • Verkeerssnelheid: wordt weer opgevoerd naar 50km!
    En hoeveel rijden er nog harder? Voor de proef waren dat er bijna 1.300 op het Noordereinde en ruim 900 op het Zuidereinde. PER DAG!
  • Verkeersveiligheid: vergeet het maar!
    Van 30km/u naar 50km/u betekent het drastisch toenemen van het risico op ernstig letsel bij overstekende fietsers en voetgangers. De brochure uit 2013 van de Rijksoverheid** zegt hierover:
    Bij een noodstop met 30 km per uur sta je al stil waar je bij een snelheid van 50 km per uur nog moet beginnen met remmen.
    Voor een overstekend kind is dat het verschil tussen leven en dood!

WE ZIJN DAN DUS WEER HELEMAAL TERUG BIJ AF!

De onderbouwing van al onze argumenten kunt u terugvinden in onze "Reactie Evaluatie Vaartwegen 24-04-2014".

's-Graveland, 22 april 2014
Joop Onderstal, voorzitter
Voor vragen: 0653612152 of bestuur.wadw@gmail.com

* ACV AdviesCommissie Verkeer
VVN Veilig Verkeer Nederland
SWOV Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid
CROW Onafhankelijke kennisorganisatie op het gebied van infrastructuur, openbare ruimte en verkeer & vervoer

** Brochure was onderdeel van de campagne 2012 en 2013 van de Rijksoverheid "Veilig thuiskomen heb je zelf in de hand"

Bijlagen:

- Reactie WadW op Evaluatie Vaartwegen en Raadsvoorstel GOW50
- Brochure "Veilig thuiskomen heb je zelf in de hand"

De brochure die hierboven genoemd wordt is onderdeel van een campagne van de Rijksoverheid. De brochure is niet beschikbaar op de website van de WWK. De informatie staat hier.

Red. WWK

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
persbericht
foto
---
auteur
persbericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
campagne 2014
reageer
zoek
nieuwsbrief