persbericht  
               
            Eerste bevindingen proef vaartwegen  
            Om de  veiligheid en leefbaarheid op het Noordereinde in ’s-Graveland, de  Koninginneweg en de Cannenburgerweg in Kortenhoef te vergroten zijn deze  zogenoemde vaartwegen in mei 2013 op proef ingericht als 30 km/uur zone. Het  college biedt nu de eerste bevindingen van de proef aan de raadscommissie  Ruimte en Economie aan. 
Wethouder Abrahamse: ‘Zoals afgesproken bespreek ik  een eerste tussenstand van de proef in september met de raadscommissie. De  metingen hebben plaatsgevonden in de gewenningsperiode in de zomer. Het is daarom  nog te vroeg om harde conclusies aan deze eerste bevindingen te verbinden.’ 
            Verkeersintensiteiten 
                          De verkeersintensiteiten zijn begin juni 2013 gemeten.  Ten opzichte van de nulmeting in februari/maart 2013 is het verkeer op: 
            
              - het Noordereinde  afgenomen (het noordelijk deel met circa 20% en het zuidelijk deel met circa  15%);
 
              - het Zuidereinde  met circa 11% afgenomen;
 
              - de Emmaweg niet noemenswaardig  toe- of afgenomen;
 
              - de Cannenburgerweg  met circa 16% toegenomen;
 
              - de Kerklaan toegenomen  met 13%; 
 
              - de Leeuwenlaan  afgenomen met 19%; 
 
              - de  Kortenhoefsedijk en De Kwakel niet noemenswaardig toe- of afgenomen; 
 
              - het Hollands End  en de Dammerweg conform verwachting licht toegenomen.
 
             
            Hoewel de  verkeersintensiteiten in het weekeinde lager liggen dan op een doordeweekse  dag, lijkt het verkeer in het weekeinde meer problemen te ondervinden. Dit  wordt waarschijnlijk veroorzaakt door automobilisten die incidenteel op de  vaartwegen rijden en minder bekend zijn met de plaatselijke verkeerssituatie. 
            Snelheid gedaald 
            Voor aanvang van de proef is de zogenoemde  V85-snelheid bepaald. Dit is de maximale snelheid die door 85% van  de weggebruikers op een weg wordt gereden. Uit de metingen blijkt dat er op  alle wegen een afname van deze snelheid te zien is. Op de Cannenburgerweg,  Koninginneweg en Emmaweg is deze snelheid met 10 of meer km per uur gedaald.  
            Meldingen en reacties bewoners 
                          Bij  de start van de proef zijn er veel meldingen binnen gekomen. Deze meldingen zijn  met prioriteit afgehandeld. Ook heeft de gemeente circa 70 bezwaren ontvangen  van mensen die het niet eens waren met de maatregelen, de geplaatste bloembakken  niet mooi vonden of vertraging ondervonden als gevolg van de maatregelen. Er  zijn er 20 reacties binnengekomen van mensen die juist positief waren over de  maatregelen. De verkeersveiligheid van  de proef is in juni extra beoordeeld door een extern onafhankelijk  verkeersdeskundige van Veilig Verkeer Nederland (VVN). 
            Schade door  vernielingen 
            Kort na de start van de werkzaamheden  zijn circa 20 plantenbakken meerdere keren vernield, beschadigd of verwijderd.  Ook zijn er vernielingen gepleegd bij de aannemer waar een werkvoorraad lag  opgeslagen. Tegen de medewerkers van de aannemer zijn er forse bedreigingen geuit.  De schade bedraagt enkele tienduizenden euro’s. Dit is inclusief de maatregelen  die de gemeente na de vernielingen heeft moeten nemen. De gemeente heeft aangifte  gedaan bij de politie en daarbij belastend materiaal aangeleverd voor het  onderzoek naar de daders.  
           De  raadscommissie Ruimte en Economie bespreekt op 4 september de eerste  bevindingen van de proef.  |