WIJDEMEERSE WEBKRANT
Vliegveldvergadering
Loosdrecht, zo 18 oktober 2009

Wim van Oudheusden was bij de vergadering over het bouwplan Ter Sype en Vliegveld Hilversum. Hij doet verslag.

(Uit het verslag wordt weer duidelijk dat de vergaderende partijen het na al die jaren bakeleien nog steeds niet eens zijn. Het wordt hoog tijd dat iemand eens een beslissing neemt, wat die ook moge zijn. red. WWK)

Dossier Ter Sype /Vliegveld

ingezonden brief

Nieuws Vliegveld Hilversum

Deze week is er alweer vergaderd over vliegveld Hilversum.

Hier de nieuwsfeiten op een rijtje:

  • de commissie gaat er via Gedeputeerde Staten Noord-Holland voor knokken om de paraclub PCMN toestemming te geven om net zo hoog te mogen vliegen als tot voor kort; de LVNL LuchtVerkeersleiding NederLand heeft dit eenzijdig teruggebracht van 12000 tot 6000 voet; de gevolgen zijn desastreus; geen tandemsprongen meer, veel minder vrijevalsprongen, stil vliegtuig Cessna206 voor 6 personen staat te koop, men vliegt financieel gedwongen met de 4 persoons Cessna182, een zeer luidruchtige kist, dus veel meer hinder; GS poogt de verkoop te voorkomen.
  • de commissie mag niet meer vergaderen over RO kwesties als structuurvisies, bouwplannen of verkeer; oude afspraken daarover zijn komen te vervallen zoals het behandelen van een gebiedsvisie en een MER (Milieu Effect Rapportage) voor Ter Sype.
  • het vliegveld torpedeert het nieuwe NLR-plan voor grasbanen; dit is streng verboden door de RLD; het volgende rapport staat vol opmerkingen dat het eigenlijk niet kan worden gerealiseerd; het zorgt voor veel meer overlast op de Hoorneboegseheide, Kolhornseweg, Zonnestraal, de Bilt, Maarssen en Noorderpark; er zullen meer woningen geluidsbelast worden evenals meer stiltegebied; er zullen veel bomen op de hei moeten sneuvelen; men vindt alleen plan 2B gecorrigeerd acceptabel met verharde baan; men is dan bereid zwart op wit beperkingen te accepteren rond het maximaal gewicht van kisten; een door Provinciale Staten te nemen besluit na 1 november 2009 vanwege de nieuwe wetgeving.
  • de kritiek van Geen herrie op de Hei gaat alleen nog over het misverstand dat zij denken dat er meer geluid zal worden toegestaan; feit is dat er door het Ministerie een maximaal aantal vliegbewegingen is bepaald van 76000; dus men mag dat volledig dichtvliegen; het is dus onzin ervan uit te gaan dat het huidige aantal van 45000 maatgevend is; misschien moet het vliegveld eens een weekend het maximaal aan toegestaan geluid gaan produceren? hun protest zal dus naar de Minister moeten gaan om de 76000 omlaag te brengen.

Wim van Oudheusden
Loosdrecht

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.
bron
ing. brief
foto
---
auteur
ing. brief
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
rss feed
reageer
zoek
nieuwsbrief
zonnig
10 gr.
windkr. 2