ingezonden bericht  
            Hoe zit het nou toch met die nieuwe kleedaccommodatie?  
            De bovenstaande vraag wordt ons meer dan eens gesteld. Niet alleen door onze leden,
              maar ook door inwoners van onze gemeente en collega-(voetbal)verenigingen. Niemand
            begrijpt er onderhand meer iets van.   
            Wij kunnen ons dat heel goed voorstellen. De
              bedragen vliegen je om de oren en ze worden ook niet altijd in de juiste context geplaatst.
            Daarom is het misschien goed als wij voor u de laatste ontwikkelingen op een rijtje zetten. 
            Nadat gemeente en vereniging er niet uit bleken te komen, heeft de gemeente twee
              bemiddelaars aangesteld. Op 8 april vond ons eerste gesprek met die bemiddelaars
              plaats. Ruim een maand later, op 15 mei, kon er resultaat gemeld worden. De sv ’s-
              Graveland (“sv.”) was een heel eind richting gemeente opgeschoven en, onder andere,
              akkoord gegaan met een kleiner gebouw. Dit terwijl we nu al weten dat we daarmee
            nauwelijks aan de groei van onze vereniging kunnen voldoen.  
            De tekening van het kleinere
              gebouw werd door de sv gepresenteerd. Het door de bemiddelaars berekende financiële
              gat was gereduceerd tot € 23.300. De sv. bood aan om daarvan € 12.000 voor haar
              rekening te nemen. Tot grote teleurstelling van de sv. en bemiddelaars werd dit voorstel
            echter afgewezen door de wethouder.  
            De partijen gingen uit elkaar met de afspraak dat er
              op basis van het nieuwe ontwerp een bestek geschreven zou worden. Er zouden dan heel
              gericht offertes gevraagd kunnen worden.
              Op 20 juni zaten we weer met zijn allen aan tafel. Een bestek was er nog steeds niet,
              omdat de gemeente dat, ondanks de gemaakte afspraak, bij nader inzien niet nodig vond.
              De gemeente had dus zonder bestek, en zelfs zonder een technische omschrijving, een
              offerte aangevraagd. Deze werd op 19 juni ontvangen. Het bedrag: € 362.000. Meer dan
              een overzicht van de installatiewerkzaamheden ontvingen we niet. Details van de
              bouwkundige uitvoering en nadere gegevens over de afwerking ontbraken. De sv. en
              bemiddelaars benadrukten nogmaals dat een bestek, of op zijn minst een uitgebreide
              technische omschrijving, essentieel was om offertes te kunnen opvragen en vergelijken.
            Dat was toch niet voor niets zo afgesproken op 15 mei?  
            De gemeente stelde voor om
              verder te praten over een bestek als er twee offertes binnen waren. Op welke
              bouwkundige en technische eisen die offertes gebaseerd zouden moeten zijn, werd niet
              duidelijk.
              Het college kreeg op 26 juni de opdracht van de raad om met de sv. in onderhandeling te
              treden op basis van het door de coalitie opgestelde initiatief voorstel van 7 punten.
              Uitgangspunt 1. was een gebouw van € 362.000. Het leek de sv. toen het beste om
              prioriteit te geven aan de (financiële) onderhandelingen met de gemeente. Uiteindelijk
              draait het bij de gemeente toch steeds alleen om het geld en heeft men het nooit over
              Sport, Recreatie of Welzijn.
              Op verzoek van de sv. is er op 11 juli een gesprek geweest met de wethouder.
              Afgesproken werd om allereerst alle kosten te inventariseren, omdat er eerst pas daarna 
              over een verdeling gesproken zou kunnen worden.             
            Nadat iedereen weer terug was van vakantie, kon er eindelijk op 25 augustus weer een 
              gesprek gepland worden. De technische gegevens met betrekking tot de offerte van de 
              gemeente waren helaas nog steeds niet beschikbaar. Partijen kregen wel een steeds beter 
              idee van de totale kosten. Er werd een vervolgafspraak gemaakt voor 8 september. 
              Aan het begin van de bijeenkomst van 8 september ontvingen we dan eindelijk 
              aanvullende bouwkundige en technische gegevens. Totaal 1½ A4tje. Weliswaar erg 
              summier, maar beter iets dan niets. Uitgaande van een totaal kostenplaatje van € 396.000 
              doet de sv. een voorstel. Dit voorstel viel blijkbaar in goede aarde, want er werd gevraagd 
              om het zo snel mogelijk op papier te bevestigen. Er was haast bij. Wij hebben aan dat 
            verzoek voldaan.  
            Helaas hebben wij niets meer vernomen over ons voorstel. 
              Wel werden we uitgenodigd voor een gesprek op 25 september, waarbij ook de aannemer 
              van de gemeente aanwezig was. Al snel bleek dat bouwbedrijf Schipper BV de tekening 
              van het kleinere gebouw nooit gezien had. Het geoffreerde bedrag van € 362.000 was dus 
              ook niet op de met veel moeite tot stand gekomen kleinere uitvoering gebaseerd. Waar 
              dan wel op? Dat werd niet geheel duidelijk. Schipper moest opnieuw gaan rekenen. De 
              uitkomst daarvan was ongewis. Een reactie op ons voorstel van 8 september kregen we 
              wederom niet.             
            Donderdag 2 oktober belt een wethouder. Er is die dag door het college een brief naar de 
              raad gestuurd met een weergave van de gebeurtenissen sinds eind juni en een overzicht 
              van de geschilpunten. “Welke geschilpunten?” vragen wij. Wij hebben nooit enige reactie 
              op ons voorstel ontvangen. “Moeten wij daar niet eerst samen over praten?” merken wij 
              op. We vernemen ook dat de prijs van de aannemer hoger blijkt uit te komen. € 385.000 in 
              plaats van de eerder genoemde € 362.000. Een extra reden voor overleg vonden wij.             
            Zaterdag 4 oktober kregen wij de brief aan de raad onder ogen. Er wordt opeens 
              gesproken over twee varianten. Variant 1 is van de gemeente, kost € 362.000 en voldoet 
              overal aan (o.a. het initiatief raadsvoorstel) en variant 2 is van de sv., allemaal wat 
              luxueuzer, kost dan ook € 23.000 meer en is bedoeld om de leden tevreden te stellen. Dit 
              is feitelijk onjuist en dus misleidend. Feit is namelijk dat er maar één ontwerp bestaat voor 
            een kleiner gebouw. Hoe kan er dan toch over twee prijzen gesproken worden?  
            De schuld 
              daarvoor werd in de brief van 2 oktober bij de sv neergelegd. Ons werd namelijk verweten 
              dat wij niet ontdekt hadden dat de gemeente nalatig was geweest in haar informatie 
              richting de aannemer. Dat is echt de wereld op zijn kop en vinden wij heel erg kwalijk. Wij 
              voelen ons niet verantwoordelijk voor deze misser van de gemeente. De manier waarop er 
              aan de raad gerapporteerd is, is op zijn minst tendentieus te noemen. 
              Later die dag hebben wij weer een gesprek met gemeente en aannemer. Ze bevestigen 
              dat er inderdaad maar één ontwerp is voor een kleiner gebouw. De prijs daarvan: € 
              385.000. De sv. doet een aangepast voorstel om het ontstane verschil van € 23.000 te 
              overbruggen. In iets meer dan een uur zijn we er uit. Wederom wordt aan de sv gevraagd 
            om het voorstel te bevestigen.  
            Dinsdagmorgen 7 oktober is de bevestiging de deur 
                uitgegaan. 
                Via-via weten wij inmiddels dat de ingelaste raadsvergadering van 16 oktober niet 
                doorgaat en dat de kleedaccommodatie tijdens de raadsvergadering van 30 oktober 
              behandeld zal worden. Wij hebben helaas na 4 oktober niets meer gehoord. 
            Hopelijk komt 
                  er nu wel een reactie op ons voorstel en zal er deze keer wel overleg zijn met de sv. 
                  alvorens het college de raad gaat informeren. De mooiste informatie naar de raad is 
                tenslotte een akkoord. 
            Bestuur SV 's-Graveland  |