WIJDEMEERSE WEBKRANT
De afgeslankte Collectie
Kortenhoef, zo 1 april 2007

Putter droog uw tranen. Carole Denninger uit Kortenhoef tracht Putter, en vele anderen met hem, gerust te stellen over de uitdunning van de collectie.

ingezonden brief

Putter, droog uw tranen!

Met een benauwd gemoed ziet Putter de kunstzinnige toekomst van Wijdemeren tegemoet. 'Onbelangrijke' werken uit de collecties van de voormalige gemeenten 's-Graveland, Nederhorst den Berg en Loosdrecht, zullen worden verkocht om daarmee de financiën te creëren voor nieuwe aankopen. Putter vraagt zich af hoe onbelangrijk de onbelangrijke werken wel zijn die nu het veld moeten ruimen.

Omdat ik me als adviserend deskundige van de stichting door deze woorden aangesproken voel, wil ik Putter (en mogelijk vele andere bezorgde dorpsbewoners met hem) het selectiecriterium uit de doeken doen en daarmee verantwoording afleggen voor de actie van de stichting, waarvan ik trouwens m.i.v. 1 januari 2007 afscheid heb genomen.

Het is genoegzaam bekend dat de gemeente 's-Graveland beschikte over een groot aantal fraaie schilderijen, in de loop der jaren aangeschaft onder de bezielende leiding van oud-burgemeester Wim Kozijn en oud-wethouder cultuur Co de Kloet. Maar bij de verhuizing naar het moderne gebouw aan de Rading 1 kregen wij in een opslagkamertje niet alleen stapels schilderijen uit die 'Kozijn'- periode aangeleverd, maar ook nog eens tientallen reproducties, prenten, litho's zeefdrukken, koninginneplaten, pastels, aquarellen, keramiek en bronzen beelden, asbakken, plaquettes en wat dies meer zij op ons 'kunstbordje'. Ook alles wat op kamers van ambtenaren had gehangen, inclusief klokken, spiegels etc. Het was één grote chaos en wij mochten dat uitzoeken.

Ik hoef Putter niet uit te leggen dat alleen al dat sorteren ons weken, zo niet maanden (onbezoldigde) tijd kostte. Aan de verzameling waren namelijk ook de kunstwerken van de gemeenten Loosdrecht en Nederhorst den Berg toegevoegd. Bij die schifting tussen 'wat van ons (lees: de stichting)'was en wat van de gemeente Wijdemeren, hebben wij meteen alles gearchiveerd, opgemeten en gefotografeerd. Ook is toen bij de schilderijen een indeling gemaakt in categorieën, waarbij de A-categorie stond voor: én belangrijke schilder én belangrijke topografische locatie, de B-categorie voor iets minder bekende schilder maar wel bekende plek, C- voor onbekende of amateurschilder en bekende plek en D-voor de werken waarbij de schilder en/of de locatie niets met onze dorpen te maken heeft. De A en B-categorie werken hangt in de beperkte openbare ruimte van het nieuwe gemeentehuis en op de etage van B&W. Uit de C en D categorie hebben ambtenaren kunnen kiezen. Helaas bleven er toen nog steeds tientallen werken ongekozen in het depot achter.

Bij de inventarisering hebben wij ook eens gekeken naar de hoeveelheid werken die per kunstenaar aanwezig was. Toen viel ons op dat van sommige eigentijdse schilders uit de omgeving (vermoedelijk via de BKR-regeling) veel meer dan 1 of 2 werken aanwezig waren. Werken die bovendien qua motief niets met onze dorpen te maken hadden. Allemaal aangeschaft door voormalige colleges! Ook de oudere meesters hebben we eens gegroepeerd. Er waren bijvoorbeeld heel veel schilderijen van Smeerdijk, Van Beek en Stutterheim en niets van Vreedenburgh (naar wie toch een straat is genoemd) of van Haagse School-meesters als Roelofs, Weissenbruch e.a.

De geschilderde motieven hebben we ook bekeken: tientallen malen vonden wij het Oude Kerkje en de 's-Gravelandsevaart terug, maar van de molen aan het Moleneind was er (toen nog) niets, evenmin van andere karakteristieke gebouwen als de Karekiet en Badhotel de Zuwe. En ga zo maar door. Hoewel ik aan het enthousiasme en de inzet van de voormalige bestuurders niets af wil doen (dankzij hen bezitten wij nu prachtige én belangrijke schilderijen), moet toch geconstateerd worden dat het aankoopbeleid -hoewel met de beste bedoelingen- niet helemaal evenwichtig en hap-snap is geweest.

Zeker in het licht van alle bezuinigingsrondes waarbij de Stichting Kunstbezit het consigne kreeg geen aankopen meer te doen en het beschikbare geld alleen aan onderhoud te besteden, drong de vraag zich op wát er nu precies behouden en geconserveerd moest worden. Tja, en dan moeten er keuzes gemaakt worden. Ook Putter kan dan vast wel begrijpen dat we uit de voornoemde C en D-categorieën werken willen verkopen (of aan de voormalige eigenaren teruggeven) om daardoor ontbrekende schilders (van de A-categorie) te kunnen aanschaffen. Ook bepaalde motieven van de oudere meesters, van wie wij meer dan één werk in de collectie hebben, konden de doorslag voor verkoop geven, zoals de Graafjesbrug van Jan Knikker of de 's-Gravelandsevaart van Stutterheim.

Ik was óók graag even door Putter gebeld om te vragen hoe het nu precies zit met die afstoting. Maar kennelijk bestond er geen behoefte aan informatie vanuit de 'deskundige' hoek. Dus die toelichting nu maar even op deze wijze gegeven...

Nog even dit: er wordt niets van de Stichting bij Van Spengen geveild. Alléén in het atelier van Flip Hamers (Kortenhoefsedijk 132) wordt in het weekend van 14-15 april een verkoop-expositie gehouden. Ook Putter is daarbij van harte welkom!

Carole Denninger
Kortenhoef

Oud bestuurslid Stichting Kunstbezit 's-Graveland

bron
ing. brief
foto
---
auteur
ing. brief
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
rss feed
reageer
zoek
nieuwsbrief
stralend
17 gr.
windkr. 5