Persbericht
Raadsvergadering
28 augustus 2003, bijdrage van de VVD-fractie inzake het
dossier: Krakeelakker
Het heeft moeite gekost om dit
onderwerp op de agenda te krijgen, maar nu is het moment dat de
gemeenteraad van Wijdemeren zich daarover in openbaarheid kan
uitspreken.
De feiten zijn bekend: gemeente verleent bouwvergunningen voor
woonboten en aanlegsteigers enz.; omwonenden dienen daartegen
bezwaar en beroep in en vragen om handhaving van het
bestemmingplan.
Gemeente meent dat de vergunningen passen binnen de wet- en
regelgeving, omwonenden bestrijden dit en krijgen bij uitspraak
van 9 juli j.l. hun gelijk bij het hoogste rechtsorgaan.
De gemeente moet ,gelet op de uitspraak van de Raad van State
gaan handhaven omdat de vergunningen niet rechtmatig zijn
verleend en geen zicht is op legalisering.
Wat zijn de basis-ingredienten voor het afgeven van deze
vergunningen:
- Allereerst het
bestemmingsplan en vervolgens de
- Provinciale
Woonschepenverordening, en de vraag
- wie bevoegd is de vergunning
te verlenen
Het geldende bestemmingsplan
Oud Kortenhoef (vastgesteld 20-5-69, goedgekeurd GS 25 8 70,
enkele uitzonderingen en door de Kroon op 10 10 73,(goedkeuring
verleend aan zwarte gedeelte van het plan ca 175 x 360m, en
goedkeuring onthouden aan overige) bepaalt voor de bestemming
Jachthavens dat geen enkele bebouwing van welke aard ook is
toegestaan. Uitsluitend voorzieningen ten dienste van de
bestemming zijn toegestaan zoals aanlegsteigers, meerpalen en
andere naar de aard overeenkomstige werken.
Ook de voorschriften omtrent het gebruik van gronden, anders dan
bouwen bepaalt dat het verboden is gronden te gebruiken voor
doeleinden die niet met de bestemming verenigbaar zijn.
Dit bestemmingsplan met deze zeer simpele maar duidelijke
voorschriften is nog altijd het van kracht zijnde
bestemmingsplan. Bouwaanvragen worden aan dit plan getoetst.
Uit bovenstaande blijkt overduidelijk dat geen medewerking had
mogen worden verleend aan de gevraagde vergunningen voor
woonboten, steigers tbv woonboten enz.
De Provinciale woonschepenverordening is nevengeschikt aan het
bestemmingsplan. De provincie verleent ontheffingen voor de
aanleg van woonschepen indien deze voldoen aan een van de 3
geformuleerde criteria (De Krakeelakker voldeed hieraan), maar
tevens verwijst de provincie naar een toetsing van de
bouwaanvraag aan het bestemmingsplan .
Dat laatste is ons inziens niet, in ieder geval niet zorgvuldig
gedaan.
Vervolgens is de vraag wie verantwoordelijk is voor het afgeven
van de vergunningen. Het is de gemeente die de vergunningen
afgeeft. Ten tijde van de wijziging van jachthaven de
Krakeelakker in woonschepenhaven was wethouder De Kloet
portefeuillehouder .
Hij is als bestuurder dan ook eindverantwoordelijk voor het tot
stand komen van de vergunningen, die gebaseerd zijn geweest op
een geheel eigen interpretatie (en wel een geheel onjuiste) van
het geldende bestemmingsplan.
Wat blijken de gevolgen van deze ruime interpretatie :
- Het verontachtzamen van wet-
en regelgeving, waardoor illegale situaties zijn ontstaan;
- Een illegale situatie in de
hand werken die op een later tijdstip wellicht wordt
gelegaliseerd
- Maatschappelijke onrust van
te goeder trouw zijnde eigenaren van woonschepen en bewoners
- Er ontstaat bij het “grote
publiek” een gevoel van ondoorzichtig handelen, onzorgvuldige
besluitvorming en ondeskundigheid bij de gemeente en nog
steeds achterkamertjespolitiek
- Grote financiele
consequenties
Hoe heeft het dan kunnen
gebeuren dat de gemeente vergunningen voor woonboten heeft
afgegeven, terwijl ze in de achterliggende jaren getracht heeft
het tamelijk oude bestemmingsplan Oud Kortenhoef te herzien en
de bestemming “Woonbotenhavens”opgenomen te krijgen, maar
meerdere malen bij de provincie haar Waterloo moest erkennen.
Waarom dan toch zomaar vergunningen afgeven, louter op basis van
een provinciale woonschepenhaven, en niet eens de moeite nemen
om b.v. een vrijstellingsprocedure te volgen ?
Het komt allemaal zo ongelofelijk amateuristisch over, neen,
eigenlijk moeten we zeggen dat het onzorgvuldig lijkt te zijn
verlopen.
De verantwoordelijkheid van dit dossier lag bij wethouder de
Kloet, en de uitspraak van de RvS kan wellicht grote financiele
consequenties voor onze gemeente hebben.
En juist omdat hier op onzorgvuldige wijze vergunningen zijn
verleend (nota bene aan een partijgenoot van De Kloet) aan het
bedrijf van een raadslid (ook nog eens een neef van de
wethouder), komt daarmee de geloofwaardigheid en integriteit van
de wethouder in het geding.
In het rapport van de Ombudsman van Amsterdam reeds worden zeer
grote vraagtekens gezet bij de onafhankelijkheid van het
voormalige bestuur van de gemeente ‘s-Graveland in deze affaire.
De VVD kan zich niet voorstellen dat dit de open- en
transparante bestuursstijl is die Wijdemeren wil uitstralen.
Juist omdat dit onderwerp zo gevoelig ligt vinden wij het dan
ook een slechte zaak dat de gemeente alleen achter gesloten
deuren over dit dossier heeft willen spreken. Dat wekt naar
buiten toe de indruk alsof er veel te verbergen is/was.
Al in augustus 2000 was duidelijk dat de bezwaren van de
omwonenden van de Krakeelakker een nader en dieper onderzoek
naar het bestemmingsplan noodzakelijk maakten. DE gemeente had
toen de zaken kunnen stopleggen in afwachting van b.v. de
rechter. Dat is om onduidelijke redenen niet gedaan, waardoor
zich een uit de hand gelopen illegale woonwijk op het water
ontwikkelde buiten de rode contour.
De kopers van woonschepen zijn financiele verplichtingen
aangegaan in de veronderstelling dat alles in orde was…
Nog even een kritische kanttekening: De gemeente stelt dat zij
aan al haar verplichtingen voldoet, maar hoeveel geloof moeten
we daaraan hechten als er anderhalf jaar zit tussen het betalen
van proceskosten aan belanghebbenden, onder het motto van een
verhuizing die slechts enkele maanden geleden plaatsvond.
Tenslotte: Wij willen van de gemeente graag horen wat het
betekent dat de gemeente gaat handhaven? Betekent handhaven dat
alle woonboten verwijderd moeten worden? (Dan vindt u ons niet
aan uw kant, want wij zijn niet uit op maatschappelijke en
sociale onrust en geldvernietiging).
Betekent het dat u nu een status quo hanteert en intussen naar
oplossingen zoekt met de belanghebbenden?
Dan hebben wij een beter voorstel:
Laat door de verschillende partijen per partij 1 onderhandelaar
aanwijzen om zo met elkaar tot een acceptabele oplossing te
komen voor 1 december a.s.
Kortom, wij willen in december een debat over dit onderwerp waar
iedere steen bovenkomt . Dat betekent dat wij ook verwachten dat
u inzichtelijk heeft gemaakt welke kosten tot nu toe gemoeid
zijn met deze affaire; daarbij denken wij aan personele
ondersteuning, advocatenkosten, proceskosten, uitbreiding
riolering tbv de woonbotenhavens en andere voorzieningen.
Tevens willen wij inzicht in de brandveiligheid en
toegankelijkheid voor de brandweer tot de havens waar woonboten
zijn afgemeerd aan het Dode Eind.
En tenslotte rest nog de vraag wat de gevolgen zijn voor de
positie van de verantwoordelijk wethouder? |