WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
Duits vs. Moviemaker
Ankeveen, vr 8 september 2017 Afdrukken RSS feed van de WWK. Volg de WWK op Twitter Mail a Friend

Patrick Kreuning reageert erg breed op het stuk over programmeren voor alle kinderen op school. Over vreemde talen, installeren van software en meer.

Deze ingezonden brief is een reactie op dit artikel.

ingezonden brief

Wat is er mis met iets leren?

Programmeren is niet voor iedereen weggelegd en dat hoeft ook lang niet iedereen te leren, ik ben dat met Rik eens. Veel programma's worden al kant en klaar aangeleverd, maar het is vaak wel een kwestie van te leren hoe je er mee moet werken.

Ik had toevallig vandaag met een bedrijf te maken die een nieuw computerprogramma moest installeren, dan moest er toch echt even met de fabriek gebeld worden, want anders zouden ze er niet uitkomen. Dat het installeren en er mee werken ook onnodig ingewikkeld waren gemaakt is een andere kwestie.

Rik noemt wis- en natuurkunde en twee vreemde talen. Wat heeft het voor zin om naast het Engels, dat mede door het internet zo een algemene taal is geworden dat je je er in bijna elk land mee kunt redden, nog een tweede taal te leren? Daarnaast bestaan er programma's als google-translate.

Het maken en bouwen van een website is dan veel nuttiger, en dan nog het leren omgaan met de bijbehorende programma's, kladblok, moviemaker etc. Ik heb dat allemaal niet geleerd op school, zou willen dat dat anders was. Daar had ik nu meer plezier van gehad van al die lessen Frans of Duits, want het overgrote deel van de kennis van die talen is inmiddels met het badwater weggespoeld.

Ook voor het schaken is er een nieuwe lesmethode op de computer, maar ten eerste is die een stuk duurder, en wanneer blijkt dat een kind met zijn fiets onder een auto komt omdat hij intussen op zijn smartphone zat te schaken, dan zou ik me als leraar mede-verantwoordelijk en bezwaard voelen. Gelukkig is er ook zonder de computer nog veel mogelijk en veel te leren.

Patrick Kreuning
Ankeveen

Naschrift WWK:

Er is niets mis met iets leren! Integendeel. Wat ik betoogde is dat programmeren een vak is, net als timmeren, boekhouden en brood bakken. De tijd dat we allemaal brood moesten leren bakken of timmeren ligt ver achter ons. Daar hebben sommigen van ons zich in gespecialiseerd. Zij werden bakker of timmerman.

En zo is programmeren ook een vak. Sommigen specialiseren zch in dat vak en gaan werken bij bedrijven die software ontwikkelen. Dat kan administratieve of technische software zijn, games of multimedia toepassingen. Daarbij is kennis van methoden, technieken en het vakgebied waarvoor je programmeert nodig, naast brede automatiseringskennis van clientsoftware, api's, servers, netwerken, security, protocollen en databases. Een echt vak dus.

En natuurlijk zijn er amateurs die brood bakken, zo goed als er amateurs zijn die prachtige (Open Source) software maken. Maar dat is geen reden om alle schoolkinderen lastig te vallen met programmeren. Dat is mijn punt.

Rik Jungmann

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
ing. brief
foto
---
auteur
ing. brief
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
reageer
zoek
nieuwsbrief