WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
De Tram van Eberhard
Kortenhoef, wo 16 augustus 2017 Afdrukken RSS feed van de WWK. Volg de WWK op Twitter Mail a Friend

In De Zijlijn: Eberhard van der Laan en anderen pleiten voor samenwerking in de Randstad en een netwerk van snelle tram en metroverbindingen.

In De Zijlijn

Eberhard van der Laan is mijn held

Natuurlijk ook omdat het een goede burgemeester is en omdat we hem leerden kennen in Zomergasten als een kwetsbare aardige man, maar vooral omdat ik hem hoorde pleiten voor een visie op de randstad die mij zeer aanspreekt.

Hij zei (ongeveer): “Laten we naar de randstad kijken zoals de Parijzenaars, de Londeners en de New Yorkers naar hun stad kijken. Beschouw het Groene Hart als het Central Park van de Randstad. Laat Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht Amersfoort en Almere goed gaan samenwerken om de verkeersstromen te faciliteren. Bouw lightrailverbindingen (metro, tram) tussen de kernen, die met een hoge frequentie langskomen.” Of woorden van gelijke strekking.

Die woorden heb ik nog niet eerder van een ambtsdrager gehoord. Je zou zo’n uitspraak verwachten van de minister van Verkeer en Waterstaat voor zij weer een enorme plak asfalt neerlegt, zoals langs de A2, de A1, de A6 en onder de Bijlmermeer door. Maar ik hoorde hem nooit. Misschien even niet opgelet. Dat zou kunnen.

Maar Eberhard zei het, zomaar! Ik was blij verrast.

In kleine kring pleit ik al twintig jaar voor het doortrekken van de Amsterdamse metro naar het Gooi. Bijvoorbeeld langs Weesp over het Amsterdam-Rijnkanaal langs Nederhorst, Ankeveen en Kortenhoef zo door naar Hilversum. Dan een rondje door het hele Gooi en weer terug naar Amsterdam. Om de tien minuten vertrekken van je nabije P+R halte. Als de minister of de provincie dat twintig, dertig  jaar geleden hadden bedacht, dan hadden al die duizenden forensen niet iedere ochtend en avond langdurig in de file gestaan op de N201 en de N236. Ik was één van hen.

En nu zei Eberhard van der Laan het ook! Volkomen onverwacht.

Gelukkig borrelt en broeit er wel het één en ander. Roger van Boxtel, die overgestapt is van de ziektekosten naar de spoorwegen, kondigde het ook al aan in Nieuwsuur. "We kunnen niet voldoende wegen bouwen voor de toekomst. Asfalt is niet de oplossing.":zei hij.
In de Metropoolregio Amsterdam wordt er ook gesproken over oplossingen voor snel en goedkoop openbaar vervoer.

En in Binnenlands Bestuur van 13 augustus sloot de nieuwe directeur van de RET (Rotterdam), Maurice Unck, zich aan bij Eberhard van der Laan. Hij wil een deltaplan voor het openbaar vervoer in de randstad. Al was het alleen al om de concurrentie met Parijs, Londen en het Roergebied vol te kunnen houden. Op de website van de NOS staat een video-interview met hem.

Het is wel twintig jaar te laat, maar ik word daar erg blij van. Op de fiets of met de auto naar de tramhalte in Kortenhoef en twintig minuten later in hartje Amsterdam of Utrecht. Net als een Parijzenaar, die het niet in zijn hoofd haalt om de stad in te gaan met zijn auto. Of erger nog een Londoner die fors moet betalen als hij de stad in rijdt.

RIk Jungmann

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
WWK
foto
---
auteur
Rik Jungmann
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
reageer
zoek
nieuwsbrief