ingezonden brief
Geachte dame en heren,
Opvallend is dat er weer veelwoorden gebruikt wordt, wat de leesbaarheid niet bevorderd.
Hier mijn opmerkingen:
Financieel:
Vreemd is dat het accent is dat de financiële positie onvoldoende is. Beoordeling van de solvabiliteit percentages ( betekent de mate waarin de gemeente, bij ongewijzigd beleid,
aan zijn verplichtingen kan voldoen) het beste is van alle regiogemeentes en referentie gemeentes
Woonlasten:
Er zit een oorzakelijk verband tussen de hoogte van de woonlasten en de waarde van de woningen in de hele regio. Dus wat is het probleem?
Vergunningen:
Hier waande ik mij in de dorpsroddel. Ik heb jarenlang ervaring met het Gemeentehuis m.b.t. vergunningen ( Horstermeer, KBO)
Vanuit mijn vakgebied hebben wij regelmatig te maken met vergunningsaanvragen. Opvallend bij de klachten is, dat het de schuld van de ambtenaar is, nooit de schuld van de indiener.
Bij een aantal grote projecten ging de projectontwikkelaar failliet, ook de schuld van de gemeente. Het wordt als te gek dat in het rapport gemeld wordt, dat de ambtenaar niet de aanvraag heeft ingevuld.
Dit is echt de wereld op zijn kop: Dagelijks hoort U: de Slager mag zijn eigen vlees niet keuren. Kennelijk als het over ambtenaren nu wel, omdat het uitkomt.
Ik wil een compliment geven aan de ambtenaar die deze vraag heeft geweigerd.
Sociaal Domein
Het verbaast mij dat er met geen woord gerept over de korte bestaansduur (Vanaf 2015) en de problemen die zijn ontstaan. Met geen woord wordt over de toekomst en de mogelijk oplossingen.
Reeds nu wordt op dit deelgebied samengewerkt ( o.a. met de gemeente Hilversum).Ook deze gemeente heeft problemen met de invoering zoals uit dit rapport blijkt en uit publicaties in de pers.
Het is dus uiterst voorbarig om nu een waarde oordeel te geven.
Groei van de inwoners:
Volgens opgaaf groeit de gemeente tot 2040 met ca 1300 inwoners. Er worden een aantal te realiseren bouwprojecten genoemd, waarin, als zij doorgaan, enige duizenden wooneenheden gerealiseerd kunnen worden .Is er dan een achteruitgang bij de huidige bevolking,
Wat niet men genomen wordt is dat door de stijging van het aantal woningen de opbrengst van de gemeentelijke belastingen stijgt en de armslag voor de gemeente toeneemt.
Bezetting
Zoals al is aangegeven door de insprekers in de commissie zijn er diverse varianten mogelijk om dit probleem zowel tijdelijk als definitief op te lossen.
In dit rapport wordt hierover niets vermeld.
Samenstelling gespreksgroep.
Vreemd is dat de groep eenzijdig is samengesteld.B.V. van de tegenstanders van de fusie is niemand in de groep vertegenwoordigd,
Economie en recreatie.
Voor de ontwikkeling kan de gemeente slechts faciliterend optreden. Het is aan de ondernemers om plannen te ontwikkelen en te financieren en niet de gemeente nog de ambtenaren .
Dit geldt ook voor de Loosdrechtse plassen deze worden primair gebruikt voor recreatie dus dienen de kosten ook door hen gedragen te worden.
Wijdemeren zit ingeklemd tussen Natuurmonumenten en zij burgers. Ook Natuurmonumenten dient zijn eigendommen te verzorgen en de kosten te betalen. Ook dat is geen taak van de Gemeente.
Infrastructuur
Wie hier niet lange tijd woont weet niet dat de problemen reeds sedert de jaren 60 bestaan. Alle oplossingen zijn van tafel geveegd of tegengehouden. Nu klagen over de structuur heeft geen zin.
De gemeente kan het niet oplossen.
Bij computer programma’s wordt steeds gesteld; Bepalend is wat je er instopt bepaald het resultaat.
Bij dit rapport kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het zelfde gebeurd. De opdracht is fusie , daar moet naar worden toegewerkt. Ik hoop dat mijn conclusie onjuist is.
H.W. Stuyver AA
Horstermeer
|