WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
NM plaatst Mallejan
's-Graveland, do 13 oktober 2016 Afdrukken RSS feed van de WWK. Volg de WWK op Twitter Mail a Friend

Natuurmonumenten plaatste een Mallejan op de buitenplaats Bantam bij de Franse Kampweg in 's-Graveland.

persbericht

Mallejan geplaatst op buitenplaats Bantam

Op 5 oktober heeft Natuurmonumenten op buitenplaats Bantam, een van de ’s-Gravelandse Buitenplaatsen, een Mallejan geplaatst. Een Mallejan is een vervoersmiddel uit vervlogen tijden en werd ook wel bomenwagen genoemd. Met een Mallejan konden boomstammen uit het bos gehaald worden. De Mallejan die vandaag geplaatst is is gebruikt op de buitenplaatsen Bantam en Schaep en Burgh toen de heer Maurits Jacob van Lennep eigenaar was van buitenplaats Bantam.

Rijke historie

De heer Maurits Jacob van Lennep was getrouwd met jonkvrouw Caroline van Loon. In 1878 lieten zij op buitenplaats Bantam een landhuis bouwen. In 1899 verkochten zij Bantam aan de Amsterdamse bankier Labourche. In 1923 verkocht ook hij Bantam, dit maal aan de Gemeente Bussum. In 1984 verkocht de Gemeente Bussum deze buitenplaats aan Natuurmonumenten. Toen Natuurmonumenten Bantam aankocht stond in de tuin van de voormalige tuinbaas-woning aan de Fransche Kampweg deze Mallejan.

Historisch boswerktuig

Er zijn nog maar heel weinig Mallejannen in Nederland. De meeste zijn weggerot of gebruikt als haardhout. Natuurmonumenten is vrijwilligers Henny Comijn en Jan Timmer heel dankbaar voor het restaureren van dit ouderwetse werktuig. Henny: ‘Toen we er aan begonnen waren eigenlijk alleen de spaken van de wielen en het ijzerwerk nog in tact. Vooral het juist boren van de assen was een aardig karwei. Best leuk dat het gelukt is om de Mallejan weer gangbaar te maken.’ Vrijwilliger Jan nam al het schilderwerk voor zijn rekening. ‘Het is leuk dat iedereen die op buitenplaats Bantam wandelt de Mallejan kan aanschouwen. Het zegt toch iets over onze historie.’

Hoe werkt een Mallejan?

De Mallejan werd gebruikt als werktuig in het bos. Met de Mallejan werden bomen uit het bos gesleept. De kar heeft twee wielen verbonden door een hoge as. Haaks op de as zit een lange balk, de dissel. De kar werd over de stam gereden, waarna de stam met een ketting of tang werd vastgemaakt. Vervolgens lichtte men de stam van de grond door de dissel omlaag te trekken. De stam werd aan de voorzijde aan de dissel vastgemaakt. Daarna werd de Mallejan door paarden uit het bos getrokken.

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
persbericht
foto
persbericht
auteur
persbericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
reageer
zoek
nieuwsbrief