ingezonden brief
Snel en gemakkelijk, maar niet voor ouderen
Bedrijven hebben klantvriendelijkheid hoog in het vaandel, maar niet voor ouderen zonder computer. Neem nou de KPN. Vroeger stond de P in die naam voor ‘Posterijen’, maar als je geen internet hebt en je wilt je factuur per post ontvangen, dan heb je pech. De KPN verstuurt facturen alleen digitaal. Ook als je 86 bent.
Het Zilveren Kruis, waarbij veel ouderen via de KBO verzekerd zijn, stuurt informatie aan zijn klanten voortaan ook digitaal “om kosten en het milieu te (be)sparen”. Dat is “snel en gemakkelijk”. Gelukkig is Zilveren Kruis ook telefonisch bereikbaar en dan blijkt dat het, anders dan bij de KPN, wèl mogelijk is om informatie per post te blijven ontvangen.
De ophaalkalender voor huisvuil vind je op internet, brochures van de overheid moet je downloaden en als je informatie wilt over openbaar vervoer, dan moet je een computer hebben. Vorig jaar wilde de belastingdienst de blauwe envelop afschaffen, wat leidde tot grote ophef. Die beslissing werd teruggedraaid, want minister Plasterk bleek toen, in antwoord op kamervragen, van mening te zijn dat overheidsdiensten altijd voor iedereen toegankelijk moeten zijn, ook voor mensen die niet internetvaardig zijn. Dat betreft nog steeds een grote groep: zo’n 690.000 65-plussers. Bij 75-plussers is het nog erger; van hen heeft de helft nog nooit internet gebruikt. Niet zo onverstandig als je ziet wat voor gevaren je wachten op de digitale snelweg: virussen, botnets, identiteitsdiefstal, phishing, hackers, spam, spyware, trojaanse paarden, wormen…
De ouderenbonden, de KBO voorop, vinden dat er alternatieve contactmogelijkheden moeten blijven. Het is onverteerbaar dat oude mensen zo maar buiten spel gezet worden. Snel en gemakkelijk, dat wel, maar moreel verwerpelijk.
Cor Koster, KBO Wijdemeren |