IN De Zijlijn
MRA, Bestuurskracht en Democratie
Gisteravond kwam Marijn den Uijl, Programmamanager Fysiek Domein van de Regio, een presentatie geven over de Metropoolregio Amsterdam (MRA) in de commissie Bestuur en Middelen.
Aansluitend was er een debat over een convenant dat Wijdemeren met de MRA wil gaan afsluiten. Het college besloot hiertoe in november. Wij praten dan mee voor 1,50 euro per inwoner, ofwel 35.000 per jaar. Dat is mooi. Nu hoorde ik in het debat gisteren dat de hele begroting van de MRA acht miljoen per jaar is. Dat maakt onze bijdrage toch wat minder indrukwekkend.
Een stuk tekst uit het commissiestuk:
In de Metropoolregio Amsterdam werken op dit moment 33 gemeentes, twee provincies en de Stadsregio Amsterdam (SRA) op regionale schaal samen aan ruimtelijke ontwikkeling, wonen, economie en verkeer en vervoer.
Er is aanleiding om de samenwerking op metropoolniveau bestendiger te organiseren en de wisselwerking tussen deelregio’s te verbeteren, zodat alle deelnemers goed betrokken worden en kunnen bijdragen aan de regionale opgaven.
Ik hoorde de presentatie die vol enthousiasme sprak over de website waar alle informatie te vinden zal zijn. De Castles and Lakes waar de Amsterdamse toeristen een bezoek aan komen brengen. Hier in Wijdemeren.
Vroeger?
In de presentatie van Marijn den Uyl sprak zij ook over de bereikbaarheid. Zo stelde zij dat mensen vroeger in hun eigen dorp of stad werkten, maar dat dat tegenwoordig heel anders is. Tegenwoordig woont men hier en werkt men in Amsterdam, Utrecht, Almere of Schiphol. Daardoor lopen de wegen vol, aldus de spreekster.
Vroeger? Wat is de definitie van vroeger in dit verband? Honderd jaar, ja. Vijftig jaar? Nee, toen stonden er er al dagelijks files voor de Coentunnel, omdat Amsterdam woningnood had, de inwoners naar de kop van Noord-Holland verhuisden, maar in Amsterdam werkten. In de loop van de jaren tachtig begon de drukte hier ook. Files. De N201 voor Vreeland en de N236 voor Weesp naar Amsterdam, ’s morgens vol naar het werk en ’s avonds verstopt met z’n allen op de terugweg. Al dertig jaar lang. En nog steeds Een deel van mijn leven bracht ik voor mijn werk door in al die files rond Amsterdam. En al die jaren droomde ik van een lightrailverbinding tussen het Gooi en Amsterdam, die al die duizenden forensen schoon, snel en vlot in een kwartier tot midden in de stad en terug zou brengen naar het P&R station bij hen in de buurt, zoals dat in iedere Metropool gebeurt. Een Parijzenaar of een inwoners van Londen piekert er niet over om met de auto naar zijn werk te gaan.
Neem van mij aan, die enorme plakken asfalt die nu van Muiden, onder de Bijlmermeer naar de A2, worden aangelegd lossen de problemen binnen de regio niet op. En ook Almere wordt er niet gelukkig van, als het OV niet wordt versterkt. Rekeningrijden? Ik geloof er niet in.
Bussen
Het ging over de MRA, maar al snel ging het bij de meeste raadsleden gisteren over het openbaar vervoer. Even leek het dat het debat ging over de nieuwe concessie van Connexxion voor de bussen die hier niet rijden. Herman Veldhuisen probeerde de raadsleden terug bij de MRA te brengen, maar dat kostte flink wat moeite. OV was niet het onderwerp, maar wel met stip het grootste probleem in Wijdemeren als het over bereikbaarheid gaat. Je zit op school in Hilversum en je woont in Nederhorst. Je woont in Ankeveen en je moet naar het gemeentehuis of de huisartsenpost in Blaricum. En dan hebben we het nog niet over al die Chinezen die Sypesteyn komen bekijken, maar geen idee hebben hoe ze daar moeten komen als ze in Weesp op het station staan.
Superregio met 33 gemeenten
Maar, terug naar de behandeling van de MRA in de commissie. We zitten nu met zeven gemeenten in de regio. Zoals het rapport van Deloitte aangaf werkt dat niet echt lekker en is de bestuurskracht, wat dat dan ook mag zijn, van de regio onder de maat. Die regio gaat nu namens ons allen deelnemen in de MRA. Een soort superregio die zich uitstrekt van Zeevang tot Loosdrecht en van Lelystad tot Haarlem. 33 gemeenten. Ik hoor dat en denk dan aan Deloitte. De wethouders die namens de regiogemeenten getrapt in de MRA gaan acteren. En eens per jaar een conferentie voor raadsleden! Over democratisch gat gesproken. Als we niet oppassen met de MRA dan hou je alleen ambtenaren, bestuurders, conferenties, papier, plannen en verweesde raadsleden over, die vijf jaar over een busbaan in een stukje van Huizen steggelen vrees ik.
En de echte regioproblemen, het OV, de files, de vergrijzing en de woningnood, die blijven bestaan. Ik durf het haast niet te zeggen... Toch maar naar Gooistad om de bestuurskracht een duwtje in de rug te geven?
Rik Jungmann |