persbericht
Muziek van misdaad en straf in Het Jagthuis
Bij Misdaad en straf denkt u wellicht aan de roman van Dostojevski. Hierin filosofeert de auteur over de geest en de redding van een misdadiger, in dit geval de hoofdpersoon uit het boek, de student Rodion Raskolnikof.
Het Rodion Trio speelt zondag 25 oktober het programma Misdaad en straf in het Jagthuis. Het trio nam de naam aan van de misdadiger uit Dostojevki’s roman omdat het vindt dat het eigenlijk ook een criminele activiteit uitvoert. Immers, zij arrangeren allerlei muziek voor hun eigen bezetting: klarinet, saxofoon en piano. Door gebrek aan repertoire voor deze bezetting is het trio wel gedwongen arrangementen te maken. Daardoor krijgt het trio meteen de gelegenheid bekend repertoire in een nieuw jasje aan het publiek te presenteren! Met het programma Misdaad en straf ‘eert’ het trio niet alleen zijn naamgever, maar gaat nog een stapje verder: de muzikale inhoud is gebaseerd op het thema misdaad. Zo hoort u naast de ouverture Raskolnikof van Emil von Reznicek, ook muziek van Bach uit diens cantate Herr, gehe nicht ins Gericht, een Mephisto wals van Liszt en delen uit de opera Carmen van Bizet.
Voor de uitvoering tekenen klarinettist Diederik Ornée, saxofoniste Annelies Vrieswijk en pianist Mark Toxopeus. Als trio beleefden zij in 2010 hun debuut, in 2013 won het Rodion Trio de hoofdprijs bij het Internationaal Kamermuziekconcours Almere. Inmiddels verschenen drie cd’s van het trio. Bij het concert in het Jagthuis zullen de leden van het trio spannende verhalen vertellen bij o.a. de bekende melodieën uit Bizet’s Carmen.
Rodion Trio: zondag 25 oktober 2015, aanvang 15.30 uur, entree 17,50 euro (tot 30 jaar 10 euro). Reserveren via de website www.jagthuis.nl, per e-mail via stal@jagthuis.nl of telefonisch 0294-252609. De locatie van het concert is Het Jagthuis, Middenweg 88, Nederhorst den Berg (Horstermeer).
Programma Concert Rodion Trio
Het Jagthuis, zondag 25 oktober, 15.30 uur
‘Misdaad & Straf’
Emil von Reznicek (1860-1945) - Raskolnikoff Ouverture (1929)
Carlo Gesualdo (1566-1613) - uit: Madrigalen boek 6 (1611) Beltà poi che t'assenti & Moro lasso
Johann Sebastian Bach (1685-1750) - 'Wie zittern und wanken der Sünder Gedanken' uit de cantate "Herr, gehe nicht ins Gericht mit deinem Knecht" (1723)
Georges Bizet (1838-1875) - delen uit: Carmen (1875)
Franz Liszt (1811-1886) - Mephisto Waltz (1859)
Biografieën Rodion Trio
Diederik Ornée, klarinet
Annelies Vrieswijk, saxofoon
Mark Toxopeus, piano
Een unieke, onverwachte maar bijzonder veelzijdige combinatie van instrumenten. Op het eerste gezicht lijkt deze bezetting een zeer beperkte, omdat er nauwelijks composities voor zijn geschreven. Maar juist door dat gebrek aan repertoire is het Rodion Trio genoodzaakt om eigen arrangementen te maken, waardoor er een wereld aan muzikale mogelijkheden open gaat… van de nood een deugd maken dus.
De deugd van het arrangeren leidt tot twee belangrijke wensen van het trio:
Allereerst maken de arrangementen het mogelijk om (bekende) klassieke werken opnieuw te interpreteren en in een nieuwe vorm aan het publiek te presenteren. Wie bij de Vier Jaargetijden van Vivaldi vooral aan strijkers en een soloviool denkt, zal verrast worden door de bewerking van het Rodion Trio, dat trouw blijft aan de muziek maar Vivaldi’s meesterwerk in een volkomen andere kleuren- en klankenpracht laat horen. Zo heeft u vast ook de pianosolomuziek van Janacek of Skrjabin en de vocale werken uit de Franse Middeleeuwen van Guillaume de Machaut nog nooit in deze triobezetting gehoord.
Bovendien programmeert het Rodion Trio vaak stukken rond een thema en combineert daarbij composities die door hun verschil in oorspronkelijke bezetting (denkt u bijvoorbeeld aan een symfonische ouverture, een pianosolowerk, een aria voor zang en orkest en een opera in het programma ‘Misdaad en Straf’) meestal niet samen in één programma te vinden zijn. Door de toelichting die de leden van het trio erbij geven, worden deze stukken tot één geheel gesmeed rondom een gezamenlijk thema. Een unieke ervaring voor de luisteraar!
Ook de jury van het Internationaal Kamermuziekconcours Almere 2013 kon de verrassende programma’s van het Rodion Trio wel waarderen en loofde aan het trio de hoofdprijs uit.
Over de naam ‘Rodion Trio’:
De naam Rodion is gebaseerd op de hoofdpersoon van Fjodor Dostojevski’s roman ‘Misdaad en straf’: Rodion Romanovitsj Raskolnikov. Rodion pleegt in deze roman een moord! Waarom? Omdat hij vindt dat de regels van wat maatschappelijk verantwoord is, niet op hem van toepassing zijn en wil uitproberen wat er gebeurt, als hij die regels overtreedt.
De leden van het Rodion Trio hebben deze naam met een knipoog aangenomen: zij kiezen uitsluitend voor het spelen van arrangementen – wat door puristen nog wel eens als een muzikale misdaad wordt gezien. Diederik, Annelies en Mark vinden het echter belangrijker om veelzijdige programma’s te maken, waarin de bijzondere combinatie van hun instrumenten extra naar voren komt.
Diederik Ornée (1983) studeerde moderne klarinet bij Herman Braune aan het Conservatorium van Amsterdam en haalde in 2006 zijn bachelor. Daarna vervolgde hij zijn studie in Trossingen (DE), waar hij moderne klarinet studeerde bij Prof. Chen Halevi en historische klarinet bij Ernst Schlader. Diederik won verschillende prijzen: o.a. een eerste prijs bij het Nationaal Concours van de SJMN, de Iris-Marquart prijs en de prijs voor beste solist van de DAAD (Deutsche Akademische AustauschDienst). Bovendien won hij tijdens zijn studie in Trossingen een bijzondere prijs voor sociaal engagement in het kader van de Landeslehrpreis Baden-Württemberg. Momenteel is Diederik zeer actief met zowel moderne als historische klarinet.
Behalve moderne en historische klarinet speelt Diederik ook graag cello en is hij wekelijks op de badmintonbaan te vinden.
Annelies Vrieswijk (1983) is ervan overtuigd dat de saxofoon een enorme aanwinst voor de klassieke muziek is. Door haar stijlgevoel, haar communicatieve spel en vloeiende, ronde geluid weet ze de saxofoon moeiteloos in iedere muziekperiode te plaatsen.
Annelies studeerde saxofoon aan het Prins Claus Conservatorium bij Peter Stam, aan de Kungliga Musikhögskolan bij Christer Johnsson en aan het Conservatorium van Amsterdam bij Arno Bornkamp. Zowel haar Bachelor als haar Master heeft Annelies cum laude afgesloten. Tegenwoordig speelt Annelies, behalve in het Rodion Trio, ook nog in het Syrène Saxofoonkwartet. Verder remplaceert Annelies bij diverse Nederlandse orkesten en ensembles, zoals het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, het Brabants Orkest en Asko|Schönberg.
Als Annelies niet aan het saxofoonspelen is, is ze waarschijnlijk buiten te vinden, met de hondjes die inmiddels de meest fantastische kunstjes kunnen.
Mark Toxopeus (1984) begon zijn professionele opleiding aan het Conservatorium van Arnhem bij Frank Peters. Vanaf 2002 studeerde hij bij David Kuyken aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij in 2008 zijn Master-diploma behaalde. In 2004 won Mark een tweede prijs bij het Nationaal Concours van de Young Pianist Foundation, wat hem toegang verschafte tot masterclasses van grote pianisten als Idil Biret, Igor Roma en Jacques Rouvier. Verder werd hij uitgenodigd voor masterclasses van Leon Fleischer.
Mark is naast kamermusicus ook actief als liedbegeleider. Ook heeft hij ervaring als solist. Zo voerde hij het pianoconcert in G van Ravel uit met het Wagenings Symphonie Orkest. Het programma werd uitgevoerd in Musis Sacrum te Arnhem en de Beurs van Berlage in Amsterdam.
Zijn doel is om vernieuwing te zoeken binnen de programmering door middel van het spelen van minder bekende werken, het zoeken naar verrassende combinaties en het maken van eigenzinnige arrangementen.
Mark is behalve pianist en arrangeur van het Rodion Trio ook een zeer verdienstelijk tuinman, taalpurist en amateurmeteoroloog. |