persbericht
MRA-project ‘Amsterdam Bezoeken, Holland Zien’
beste toeristische project ter wereld
Tijdens de uitreiking van de 11e UNWTO Awards op 28 januari jl. in Madrid heeft Amsterdam Marketing, als uitvoerend partner, de prestigieuze Ulysses Award van het officiële toeristisch agentschap van de Verenigde Naties in ontvangst mogen nemen voor het MRA-project ‘Amsterdam Bezoeken, Holland Zien’. Met deze Oscar binnen de toeristische sector wordt innovatie en vooral ook de structurele regionale samenwerking beloond. Internationale bezoekers vanuit Amsterdam worden met het thema ‘Castles & Gardens of Amsterdam’ verleid om naar de regio Gooi en Vechtstreek te komen.
Het project heeft deze eerste plek te danken aan een constructieve samenwerking binnen de Metropoolregio Amsterdam (MRA), waarin de Stadsregio Amsterdam, 27 gemeenten, Provincie Noord-Holland en Provincie Flevoland samenwerken.
Regio Gooi en Vechtstreek is partner binnen het project ‘Amsterdam Bezoeken, Holland Zien’, samen met diverse regiogemeenten, het innovatieplatform iTRovator, het Regionaal Bureau voor Toerisme Gooi & Vecht en de diverse forten uit de regio.
Het aantal internationale bezoekers dat vanuit Amsterdam een bezoek brengt aan de Metropoolregio is sinds de start van het project ‘Amsterdam Bezoeken, Holland Zien’ met bijna 30% toegenomen en de bijbehorende bestedingen in deze regio zijn met 300 miljoen euro gestegen. Met het project wordt de aantrekkingskracht van Amsterdam ingezet om (inter)nationale bezoekers te verleiden om ook de rest van de Metropoolregio, waaronder Gooi en Vechtstreek, te ontdekken.
Het project bestaat uit meerdere thema’s. Binnen het thema ‘Castles & Gardens of Amsterdam’ worden de drie karakters ‘Fortress Stretch’, Historical River Estates’ en ‘Leisure Lakes’ ingezet om de regio Gooi en Vechtstreek binnen het project te profileren. Dat we heel wat te bieden hebben, blijkt onder andere uit de sterk toegenomen stroom toeristen naar Amsterdam Castle Muiderslot. |