persbericht
4415 EURO VOOR PURPERREIGERS
IN NAARDERMEER DANKZIJ IKEA
De landelijke actie ‘Kerstboom voor één piek’ van IKEA heeft in december een bedrag opgeleverd van 74.373 euro. Lisen Wirén, Sustainability Manager van IKEA Nederland heeft een cheque overhandigd aan Marc van den Tweel, directeur van Natuurmonumenten. Het bedrag wordt verdeeld onder twaalf lokale projecten van Natuurmonumenten.
IKEA organiseerde de ‘Kerstboom voor één piek actie’ voor het vierde jaar op rij. Klanten kopen bij de actie een kerstboom voor 20 euro, en ontvangen een IKEA-cadeaupas* van 19 euro. De resterende euro doneert IKEA aan Natuurmonumenten.
Rechts Lisen Wirén, Sustainability Manager van IKEA Nederland.
Links de heer Marc van den Tweel, algemeen directeur van Natuurmonumenten.
(* Sustainability betekent duurzaamheid. red. WWK)
Beschermd broedgebied voor purperreiger
Ook IKEA Amsterdam deed mee aan de kerstbomenactie wat maar liefst 4415 euro opleverde. Dit bedrag komt ten goede aan de purperreigers in het Naardermeer. Boswachter Hanne Tersmette is dolblij met de fikse opbrengst: ‘Hiermee kunnen we de meest belangrijke broedlocaties van de purperreigers in het Naardermeer beschermen. Dit is belangrijk want het Naardermeer is een van de weinige plekken in Nederland waar een grote kolonie purperreigers broedt. De vogels broeden in het riet, maar de rietgroei loopt sterk terug door ganzenvraat. Om de ganzenvraat tegen te gaan willen we het riet in rasteren. Zo behouden de zeldzame vogels hun broedplek en kunnen we allemaal van deze prachtige, kleurige reiger blijven genieten.’
Traditie
IKEA organiseerde de ‘Kerstboom voor één piek actie’ voor het vierde jaar op rij. Lisen Wirén, Sustainability Manager van IKEA Nederland: ‘De actie begint een ware traditie te worden waarmee we elk jaar een bijdrage leveren aan het behoud van de Nederlandse natuur. Dit jaar heeft de actie het hoogste bedrag in vier jaar tijd opgebracht.’ De bomen van IKEA zijn milieuvriendelijk geteeld en voldoen aan de richtlijnen van verantwoord bosbeheer
Uitverkocht
De actie liep van eind november tot en met 22 december 2014. Alle bomen zijn daarbij uitverkocht. Natuurmonumenten is heel blij dat IKEA op deze manier haar betrokkenheid toont bij het behoud van de Nederlandse natuur. Dankzij de actie zijn 74.373 mensen opnieuw betrokken geraakt bij de prachtige natuur die ons land te bieden heeft. Alle 12 winkels van IKEA hebben gespaard voor een ander natuurgebied in de regio
*De cadeaupas kan tussen 5 en 31 januari bij IKEA verzilverd worden. |