persbericht
Komen Luisteren
Tenor Bernard Loonen over zijn concert op 22 juni in Het Jagthuis: “...wie nog twijfelt aan dit programma, moet vooral komen luisteren!"
Bernard Loonen
Dit is de meest wervende spreuk die ik in jaren heb gelezen, en wel op de website van het Jagthuis. Het betrof een concert van accordeonduo Toeac; ik heb de handschoen opgepakt, ben erheen gegaan, heb gehoord en was gewonnen. Twijfelen aan het programma moest men allerminst, en het concert was top!
Als twijfel nieuwsgierigheid kan zaaien, hoe pakken we dat aan?
Teveel willen over ons programma niet kwijt.
De rode draad valt te omschrijven als Frans & Frankrijk, zon & zomer.
De chansons van Charles Trenet komen ruimschoots aan bod. Er is ruimte voor poëtische introspectie, maar we sturen u niet depressief naar huis.
Verandering van spijs doet eten; het luistermenu biedt ook plaats aan entremets van andere componisten. Sommigen in iets klassiekere stijl dan anderen, maar allen klassiekers in hun eigen recht.
Meer vertellen zou de surprise verdunnen. Behalve nog dat we wars zijn van termen als “fusion” (Thaise kruiden hebben nu eenmaal niets te zoeken in Franse gerechten...) of “cross-over” (operazangers hebben nu eenmaal weinig te zoeken in liedjes van Sting, en Sting nog veel minder in opera aria’s...).
Wij brengen: muziek waar wij affiniteit mee hebben.
Wij zoeken: luisteraars die daar nieuwsgierig naar zijn.”
En die ‘wij’ zijn tenor Bernard Loonen en accordeonist Peter van Os. Loonen trad eerder op in het Jagthuis tijdens het Benjamin Britten-festival vorig jaar. Dat zingt hij graag: Britten, maar ook Bach en Mozart. De muziek van Trenet heeft hij tijdens zijn conservatoriumtijd ontdekt maar is die pas de afgelopen twaalf jaar gaan uitvoeren. Samen, en graag met Peter van Os. Van Os is sinds zijn negende onafscheidelijk van zijn accordeon. Hij speelt er alles op: zigeuner- en jazzmuziek maar dus ook klassiek en chansons. Samen en bij voorkeur met Bernard Loonen. In het Jagthuis geven zij een uur lang een concert-apéro voor de langste dag.
Zondag 22 juni 2014, aanvang 16.30 uur, entree 16 euro. Reserveren via de website www.jagthuis.nl, per e-mail via stal@jagthuis.nl of telefonisch 0294-252609. De locatie van het concert is Het Jagthuis, Middenweg 88, Nederhorst den Berg (Horstermeer).
Bernard Loonen
Bernard Loonen studeerde aanvankelijk vliegtuigbouw in Delft. In 1980 werd hij aangenomen bij het Koor van het Concertgebouworkest, en sindsdien heeft de muze hem niet meer losgelaten. De TH-Delft werd verruild voor het KC-Den Haag, vanwaar hij in 1988 met zijn diploma solozang de wereld introk. Die trek bracht hem naar 4 continenten met repertoire van 5 eeuwen muziek uit alle genres en bezettingen waarin zang een rol speelt.
Hij vindt dat zang soms heel erg kan zijn, en luistert ook graag naar niet-vocale muziek:
omnivoor van bijna alles sinds Monteverdi. Puccini is helemaal niet voor hem, de liefde voor Richard Strauss is nagenoeg over, Offenbach blijft een held. Voor de uitvoerder in hem geldt: veel Mozart, Bach en Britten. Nikolaus Harnoncourt is een grote inspiratiebron, maar ook Ella Fitzgerald en Tony Bennett, al evenzeer als Fischer-Dieskau en Peter Pears.
Hij neigt naar de denkwijze dat als vroeger niet àlles beter was, er toch meer te koesteren valt dan vandaag de dag het geval is.
De muziek van Trenet heeft hij tijdens zijn conservatoriumtijd ontdekt, maar is die pas de afgelopen twaalf jaar gaan uitvoeren. Samen, en graag met Peter van Os.
Peter van Os
Peter van Os gaat al vanaf zijn negende met zijn accordeon door het leven. Ondanks een klassieke conservatoriumopleiding werd hij een muzikale veelvraat: zowel hedendaags-klassieke muziek als Scarlatti staan op de lessenaar. Actief in musical en jeugd-muziektheaterproducties (o.a.: Frank en René Groothof) met het Metropole Orkest en Holland Symfonia, en ook in orkestwerken bij het Nederlands Philharmonisch en het Asko-Schoenbergensemble (B. A. Zimmerman, Sjostakovitsj, Zappa en Hindemith).
Naast de (modern-) klassieke muziek gaat zijn muzikale belangstelling ook uit naar archaïsche zigeunermuziek en jazz. Met popmuziek van na 1980 heeft hij niets, des te meer met het chanson en het ‘luisterlied’.
Tot 2012 zat hij in de begeleidingsband van Alex Roeka. Thans ondermeer bij Niki Jacobs en Shura Lipowsky, bij wie hij zijn ervaring als klezmermuzikant kan inzetten.
Componeren doet hij voor zijn eigen jeudtheater (Theater Trovato), diverse filmproducties en cd's. Met Michel Marang op basklarinet nam hij werk op van Jacob ter Veldhuis en Daan Manneke: Gestures (2004).
Zijn ervaring geeft hij door in accordeonles, workshops klezmer/balkan en filmmuziek.
Af en toe koopt hij nog wel eens een grammofoonplaat. |