GS besloten dat de 's-Gravelandsevaart en de Naardertrekvaart te onaantrekkelijk zijn voor recreatievaart. De subsidie is geschrapt evenals de plaats van de vaarwegen in de planning.
De vaart is eruit.
Met dit besluit komt vooralsnog een eind aan het project Vaart in de Vaart waarmee de 's-Gravelandsevaart tussen het Hilversums Kanaal en de Loodijk bevaarbaar gemaakt zou worden en bruikbaar voor watertoerisme. Voor sommige 's-Gravelanders een teleurstelling omdat zij een bootje bij huis willen hebben en de waarde van hun huis dachten te zien stijgen, anderen slaken een zucht van verlichting, omdat zij geen sloepen met muziek en bier langs zullen zien komen op vijf meter van hun achtertuin. Ook de fundering van hun huizen loopt geen gevaar. De vaart is uit het project Vaart in de Vaart.
Het besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 8 juli.
Geschrapt
De provincie ziet af van de vaarverbinding van het Hilversums Kanaal via de 's-Gravelandsevaart, de Karnemelksloot en de Naardertrekvaart naar het Gooimeer, omdat zowel de 's-Gravelandsevaar als de Naardertrekvaart te ongeschikt zijn voor doorgaand toerisme op het water. Het gevolg is dat subsidies geschrapt zijn en dat deze vaarroute geschrapt is uit de Beleidsvisie Recreatie Toervaart Nederland 2015-2020 (BRTN).
(Die wij overigens nergens konden vinden. Niet op de site van de provincie en niet met Google. Maar dat terzijde. red. WWK)
Bovenstaande foto komt uit een YouTube video-opname die Edward Smallenburg maakte op 5 september 2011, toen een delegatie van de provinciale ILG commissie door de 's-Gravelandsevaart voer. De protesten van de wal waren toen niet van de lucht.
Niet van de baan
In antwoord op protesten, met name vanuit Naarden, tekent de provincie wel aan dat de plannen niet volledig van de baan zijn en dat de wens om de vaarroute te realiseren blijft bestaan. Voor de gemeente Naarden is dat aanleiding om door te gaan met de uitvoering van het project om de Naardertrekvaart te verbeteren en te ontsluiten.
Dossier Vaart in de Vaart
|