ingezonden bericht
Belastingaangifte 2013 voor leden van de ANBO, KBO en PCOB
Als u lid bent van één van de ouderenbonden ANBO, PCOB of KBO, kunt u tegen een geringe vergoeding gebruik maken van de kennis van de belastinginvullers van de bonden, die u graag behulpzaam zijn bij het invullen van uw aangifte.
Eind januari zal de belastingdienst beginnen met het sturen van de bekende blauwe brieven en dat betekent dat u tot 1 april de tijd hebt om aangifte te doen. Ook als u geen brief hebt gehad is het echter verstandig om in bepaalde gevallen aangifte te doen.
Voordat u een afspraak maakt is het belangrijk dat u alle documenten die nodig zijn voor het invullen van de aangifte klaar hebt liggen. Het gaat om de volgende papieren:
- Jaaropgave 2013 van uw AOW en die van uw partner.
- Jaaropgave van uw pensioenfonds of fondsen.
- Jaaropgave van ander inkomen, lijfrentes, inkomsten uit het buitenland, alimentatie, enz.
- Gegevens betreffende uw eigen huis, WOZ waarde en hypotheek gegevens.
- Alle banksaldi, spaartegoeden en beleggingen per 1 januari 2013, indien u althans meer bezit dan € 21.139 voor een alleenstaande en € 42.278 voor een echtpaar
- Alle niet vergoede medische kosten, zoals medicijnen, arts, specialist, tandarts. Kosten van hulpmiddelen, kunstgebit, loophulp, trapliften.
- Vergeet niet de vervoerskosten naar arts en ziekenhuis en de kosten van ziekenbezoek (indien langer dan 30 dagen) te noteren.
- Gegevens betreffende giften, aftrekbaar alleen indien het z.g. "ANBI" instellingen zijn.
- De print van de aangifte van vorig jaar.
- De gegevens betreffende de eventuele reeds betaalde voorlopige aanslag.
- Alle gegevens die van belang zijn voor de aangifte zoals wijziging van gezinssamenstelling, verhuizing, of verkoop van uw huis.
- Mocht er nog geen sprake zijn van huur- of zorgtoeslag dan kan de belastinginvuller u daarbij helpen.
Voor een "gewone" aangifte (meestal Box 1) wordt een bedrag van € 10,- per persoon gerekend. Aangiftes voor bedrijven/ondernemers worden niet gedaan.
Natuurlijk kunt u voor het maken van een afspraak altijd eerst even met de invullers overleggen. Hieronder vind u de namen van onze belastinginvullers in Wijdemeren, die u kunt bellen voor het maken van een afspraak. Zij hebben de plicht tot geheimhouding en kunnen zich op verzoek legitimeren met de pas van de belastingservice.
U hoeft voor het maken van een afspraak geen invuller uit uw eigen woonplaats te kiezen.
Ook dit jaar stelt de belastingdienst ‘vooringevulde aangiftes’ beschikbaar vanaf 1 maart. Omdat het invullen daardoor een stuk simpeler wordt kan het zijn dat de invuller pas na die datum een afspraak wil maken. U kunt natuurlijk wel bellen om een datum vast te leggen.
Sommige van de belastinginvullers willen hun werkzaamheden verminderen. Het betreft de invullers met een * achter hun naam. Dat betekent niet dat ze helemaal geen aangiftes meer verzorgen, maar dat het kan zijn dat ze u naar een collega verwijzen.
Het kan voorkomen dat belastinginvullers dermate veel ‘klanten’ hebben dat ze er de voorkeur aan geven u door te verwijzen naar een collega.
Dhr C. Boekschoten |
Hoflaan 32 |
Kortenhoef |
035-6561858 |
|
Mevr. J.Buijs |
Machineweg 48 |
Nederhorst den Berg |
0294-252102 |
|
Dhr. P.Faltay |
Lange Wetering 73 |
Nederhorst den Berg |
0294-254930 |
|
Dhr. G.A.Geerdink |
Overmeerseweg 31 |
Nederhorst den Berg |
0294-253532 |
* |
Dhr. A ten Haken |
Regenboog 25 |
Loosdrecht |
035-5823515 |
|
Dhr. B.H.Jansen |
Frans Halshof 3 |
Nederhorst den Berg |
0294-253325 |
|
Dhr.J. Muizelaar |
Rietmeent 27 |
Hilversum |
035-6910586 |
|
Dhr L. ten Rouwelaar |
Pr Beatrixstr 26 |
Loosdrecht |
035-5821802 |
|
Dhr. L.van der Veer |
Uiterdijksehof 70 |
Nederhorst den Berg |
0294-253900 |
|
Dhr. G.C.Verweij |
Lijsterlaan 14 |
Nederhorst den Berg |
0294-253788 |
|
|