persbericht
Uitbetaling persoonsgebonden budget verandert
Mensen met een persoonsgebonden budget (PGB) voor hulp bij het huishouden krijgen volgend jaar te maken met een verandering in de uitbetaling van hun budget. Daarover ontvangen zij binnenkort een brief van de Sociale Verzekeringsbank.
Sociale Verzekeringsbank beheert budget
De manier van uitbetalen van PGB’s verandert. Met ingang van 1 januari 2015 stort de gemeente geen geld meer op de rekening van PGB houders. Dit geld gaat voortaan naar de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De SVB beheert vanaf 2015 de PGB’s en betaalt de zorgverleners. PGB houders moeten de SVB daarvoor opdracht te geven, het z.g. ‘trekkingsrecht’.
Kopie zorgovereenkomst direct opsturen
De gemeenten geven informatie over de PGB’s door aan de SVB. PGB houders ontvangen binnenkort een brief van de SVB. Daarin wordt gevraagd om een kopie van de zorgovereenkomst die de PGB houder met de zorgverlener heeft. In een zorgovereenkomst staan alle afspraken die een PGB houder met een zorgverlener heeft. De SVB heeft deze nodig om de hulp bij het huishouden vanaf 1 januari 2015 te kunnen betalen. Het is belangrijk om de kopie zo snel mogelijk op te sturen. Mensen die nog geen zorgovereenkomst met een zorgverlener hebben moeten dit zo snel mogelijk regelen. Op de website van de SVB staan voorbeelden van overeenkomsten.
Informatiebijeenkomsten in de regio
Samen met SVB organiseren de gemeenten in de regio Gooi en Vechtstreek een aantal informatiebijeenkomsten over deze verandering. Een overzicht van de bijeenkomsten komt op de websites van de gemeenten te staan.
Vragen/uitleg
De SVB kan gebeld of gemaild worden voor vragen of nadere uitleg: (030) 264 82 00 / pgb@svb.nl. |