WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
Schade door Bakken
's-Graveland, do 10 oktober 2013

Eergisteren haalde een automobilist de hele zijkant van zijn auto open aan een bloembak. Hij reed voorzichtig en rustig. Het mocht niet baten. Een tegenligger drukte hem tegen de bak.

De onfortuinlijke automobilist schreef een feitenrelaas waaruit wij hieronder gedeeltelijk citeren. Vanwege privacy noemen wij de naam de de automobilist niet. Zijn relaas spreekt voor zich zelf.

Er moeten bij deze schade twee vragen beantwoord worden:

  1. Wie heeft er voorrang? Regelmatig staan twee auto's tegenover elkaar stil, ieder tegenover de doorgang tussen de bakken. Beiden twijfelen of de ander gaat rijden of niet. Uiteindelijk denken zij beiden dat de ander blijft staan en trekt één van beiden op. Meestal gaat dit goed, tot een keer beiden tegelijk optrekken. Daar kan je op wachten.
  2. Staan de bloembakken op de foto's wel goed? Moet niet eerst de bak op jouw weghelft komen en dan pas die van de overkant? Zoals de bakken op de foto staan rijden twee auto's zich onherroepelijk vast tegen de bakken, hetgeen zeker tot filevorming leidt.

Auto's rijden zich vast op de bakken.
Zo is de situatie in onderstaand geval.

Auto's gaan eerst om hun eigen bak en hebben dan vrij baan.

Een aanvullende vraag is of de gemeente hier fouten heeft gemaakt en derhalve aansprakelijk gesteld kan worden voor de schade.


De schade.


De situatie.
Wat betekent die driehoek rechts op de weg?


De Situatie.

De Situatie.

Dossier Verkeer 's-Graveland

gedeeltelijk citaat uit het feitenrelaas

Om ca 12.30 u kwam ik aanrijden over N 236 vanuit Bussum en draaide bij ’s-Graveland gekomen het Noordereinde op. Daar zijn sinds enige tijd ter weerszijden van de weg ‘bloem’bakken geplaatst van ca 1 kubieke meter doorsnee. Dit met het doel de snelheid uit de weg te halen. Over de plaatsing van deze bakken is veel te doen geweest. Niet alleen vanwege het uiterlijk van deze obstakels in ‘s-Gravelands beschermd dorpsgezicht en het ontstaan van gevaarlijke situaties, ook vanwege de belemmering die de hulpdiensten ervaren.

Hoe dan ook. Ik passeerde vóór de bocht in de weg de ene bloembak (aan linkerzijde, bedoeld voor de tegenliggers) en reed bij het zebrapad dat tussen beide bakken in ligt. Op dat moment was er geen tegenligger, dus kon ik mijns inziens aan de aan de rechterkant geplaatste bak voorbij rijden. Juist op het moment dat ik dat zou doen, kwam een automobilist uit de bocht aanrijden die mij, zonder de intentie te hebben te stoppen of te remmen, met grote vaart naderde.

Om een botsing te voorkomen ging ik zo dicht mogelijk langs de bloembak rijden maar kon niet voorkomen dat derechterzijde van mijn auto die bloembak van voor naar achter schampte. Ik was zo geschrokken dat ik niet eens heb kunnen zien wie het was die mij daar voorbij race-de, want hij was al uit het zicht verdwenen.

Het resultaat van deze manoeuvre laat zich op de foto’s zien: beschadigingen en groene verf van de bak van voor naar achter aan de rechterzijde van mijn auto. Het feit dat al meer van deze bakken beschadigingen hebben, impliceert dat dit soort gevaarlijke situaties -met schade tot gevolg- vaker optreden.  Het is voor verkeersdeelnemers volstrekt onduidelijk wie van de naderende voertuigen voorrang heeft. Aanwijzingsborden met witte en rode pijlen ontbreken! Niemand weet precies hoe te handelen, dus ‘doet men maar wat’.

De situatie wordt helemaal gevaarlijk als verder zicht (vóór of ná de bakken) ontnomen wordt door uitladende vrachtauto’s, zoals ik enkele uren daarna, de plek des onheils nogmaals passerend, kon constateren.

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
WWK/Citaat
foto
ingezonden
auteur
Rik Jungmann
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
RSS feed van de WWK.  Volg de WWK op Twitter
campagne 2014
reageer
zoek
nieuwsbrief